Senaste nytt

Avdragbar moms hotell

Nu kanske det inte är så illa i vilket fall med amoma, jag fick ett enkelrum för två nätter inklusive frukost 13-15 feb på Good Morning Kista för 1304 kr. Det är även om man räknar exkl. moms i paritet med det billigaste jag hittat tidigare... =)
 
25% på hela beloppet tror jag är fel. Ska man komplicera till det ytterligare (vilket skattemyndigheten har gjort) kan vi blanda in andra tjänster - det kan alltså bli 12 procent på rummet men annan momssats på tillägget (t.ex. 25 % på wifi och 6 % på gymmet).

Men om de nu gjort fel, kan jag ändå med gott samvete dra av 25%?
 

aldrighemma

Medlem
Jag drar bara av den momsen som är angivet på kvittot. Är ingen moms angiven blir det 25%. Hittilss inga problem med revisorn om detta.
Jag vill inte förstöra för dig, men det är faktiskt inte tillåtet att dra av moms om den inte är angiven på kvittot. I alla fall inte om beloppet är över 500SEK. Man fick göra så för många år sedan och då hette det "fiktiv MOMS"
Det är rätt vikigt att göra rätt, för om du får en revision på momsen och skattemyndigheten hittar fel, så kan skattemyndigheten faktiskt återkalla din moms registrering i värsta fall.
 

Meazza

Medlem
Lägenhetshotellet bokade jag via hotels.com och då fick jag ett prydligt kvitto när jag checkade in av hotellet, men betalningen gjordes baserat på datat jag knappade in när jag bokade.
Jag har själv haft problem med förbetalda bokningar på hotels.com då det ibland har stått 12% "skatter" och inte uttryckligen moms på kvittot online. Hotels.com har då varit ovilliga att hjälpa till med att specificera detta, vilket även vissa hotell har varit - någon gång har de vägrat för att det blir "fel" eftersom de får betalt av Hotels.com och någon annan gång fick jag ett handskrivet kvitto. Min lösning har i alla fall blivit att välja att betala på plats, då får jag också korrekt kvitto i handen.
 
Jag har själv haft problem med förbetalda bokningar på hotels.com då det ibland har stått 12% "skatter" och inte uttryckligen moms på kvittot online. Hotels.com har då varit ovilliga att hjälpa till med att specificera detta, vilket även vissa hotell har varit - någon gång har de vägrat för att det blir "fel" eftersom de får betalt av Hotels.com och någon annan gång fick jag ett handskrivet kvitto. Min lösning har i alla fall blivit att välja att betala på plats, då får jag också korrekt kvitto i handen.

Står på deras FAQ hur detta hänger ihop. De omfattas inte av moms förenklat sett så du får aldrig ett momskvitto när du förbetalat till hotels.com
De skatter och avgifter som framgår är sådana som dras av från totalpriset och ej är bonusgrundande så att säga men det är igen moms. Det du som företagare skall göra är att betala på hotellet så får du ett momskvitto precis som du skriver. Grunden till detta ligger i att Expedia är verksamma i många länder samt hur VAT skall hanteras då. Förenklat som någon skrev du exporterar natten och sedan importerar den typ...

För en privatperson blir det ingen prisskillnad om du förbetalat eller betalar på hotellet då du inte kan dra av momsen men för en företagare skiljer det ju en del. Min uppfattning är att hotels.com säljer rummen "ink moms" men kniper denna diff som en liten extra marginal på rummen.
 

Meazza

Medlem
Står på deras FAQ hur detta hänger ihop. De omfattas inte av moms förenklat sett så du får aldrig ett momskvitto när du förbetalat till hotels.com
De skatter och avgifter som framgår är sådana som dras av från totalpriset och ej är bonusgrundande så att säga men det är igen moms. Det du som företagare skall göra är att betala på hotellet så får du ett momskvitto precis som du skriver. Grunden till detta ligger i att Expedia är verksamma i många länder samt hur VAT skall hanteras då. Förenklat som någon skrev du exporterar natten och sedan importerar den typ...
Det märkliga är ändå hur de olika hotellen handskas med detta. Har varit med om att ha fått en kvittokopia på hotellet med momsen specad trots förbetalning. Samt då även varianterna jag beskrev ovan.
 
Det märkliga är ändå hur de olika hotellen handskas med detta. Har varit med om att ha fått en kvittokopia på hotellet med momsen specad trots förbetalning. Samt då även varianterna jag beskrev ovan.
Ja den var intressant... borde bli fel i momsredovisningen för dem då kan man tycka.
 

AABack2ARN

Medlem
Vilken jäkla djungel...

För det första bör du nog inte dra av något om du inte har ett momskvitto som tydligt anger vilken moms man betalat. Vid kontroll kan du åka dit ganska ordentligt.
Men om du mot förmodan tänker dra av momsen utan ett momskvitto är det 20% av det betalade beloppet du skall dra av annars blir det riktigt fel ;)
 
Toppen