Senaste nytt

Avdragbar moms hotell

Till börja med vill jag tacka för ett superbra forum! Har läst här en del de senaste åren utan att regga mig, men nu blev det dags.

Jag övernattar sedan några veckor tillbaka ett par nätter per vecka i Stockholm för mitt egna bolags räkning.

Har försöka hitta de bästa hotellpriserna i trakten av kista, verkligen en djungel detta.

En sak förvirrar mig dock och det är momsen. Fick på ett hotell ett kvitto där det stod 25%, på ett annat 12% och nu sist bokade jag på amoma.com och de hävdar att de inte omfattas av moms. Vad gäller egentligen?
 

lephantome

Medlem
Hotellen har olika momssatser på boende respektive frukost och brukar räkna ut hur stor andel frukosten är av priset för rummet inkl frukost. Amoma känner jag inte till men det låter märkligt att de inte skulle omfattas av moms om de driver verksamhet i Sverige. Det finns ju en skröna om någons frisör som valt att "inte vara med i momsen" för att kunna hålla lägre priser. Ska man dra av momsen är amoma med andra ord inget bra alternativ.
 

mha321

Medlem
Amoma är väl inte svenskar, utan vad jag kan se i Schweiz? Därmed har du "importerat" och "exporterat" bokningen. Nu är jag så långt ifrån en expert på moms man kan komma, men jag tror det stämmer att du inte har någon moms på transaktionen, och därmed finns det inget att dra av.
 
Vad gäller moms på frukost resp. boende så finns inget specificerat på något kvitto om det. På ett hotell ingick inte frukost (lägenhetshotell) och där står det 12% moms på kvittot. På ett annat ingick frukost men då är angivet 25% moms på hela beloppet.
 

mha321

Medlem
Men hotellet ligger i Stockholm och är väl momspliktigt antar jag?
Det spelar ju bara roll till deras kund. Om den kunden är utanför EU så är det väl utan, och i vilket fall som så får du inte dra av den. (gissning)

Däremot om du bara bokat via dem och betalat direkt till hotellet, då är det ju moms på den transaktionen och den får du dra av. Men då är schweizarna överhuvudtaget inte inblandade i den transaktionen.
 
Lägenhetshotellet bokade jag via hotels.com och då fick jag ett prydligt kvitto när jag checkade in av hotellet, men betalningen gjordes baserat på datat jag knappade in när jag bokade. Kan man veta när man trycker "boka'" på förmedlingssajten vem man betalar till och om man kommer kunna dra av moms?
 
På amoma.com funkade det inte när jag försökte ange mitt kreditkort, då valde jag paypal istället. Så rent faktiskt är det nog paypal jag betalat till, det kanske också var ett snedssteg i sammanhanget...
 

mha321

Medlem
På amoma.com funkade det inte när jag försökte ange mitt kreditkort, då valde jag paypal istället. Så rent faktiskt är det nog paypal jag betalat till, det kanske också var ett snedssteg i sammanhanget...
Både PayPal och kreditkortsbolaget är bara förmedlare. PayPal är dessutom registrerad bank.

De har (beroende på situationen) moms på sin avgift, men den avgiften tar de av mottagaren så den slipper du bry dig om.
 

lephantome

Medlem
Vad gäller moms på frukost resp. boende så finns inget specificerat på något kvitto om det. På ett hotell ingick inte frukost (lägenhetshotell) och där står det 12% moms på kvittot. På ett annat ingick frukost men då är angivet 25% moms på hela beloppet.
25% på hela beloppet tror jag är fel. Ska man komplicera till det ytterligare (vilket skattemyndigheten har gjort) kan vi blanda in andra tjänster - det kan alltså bli 12 procent på rummet men annan momssats på tillägget (t.ex. 25 % på wifi och 6 % på gymmet).
 
Toppen