Senaste nytt

Avbrutna startförsök

Nemo

Medlem
OT: Men herremin så rart det er å lese "åpen cockpitdør" og "boeing 737-800" i samme setning... Jeg var hele 13 år i 2001 og reiste mer eller mindre ingen ting med flyg før jeg ble 18 år. Virker helt utenkelig nesten, at en B737-800 skulle kunne fly med åpen cockpitdør, hehe!
Flygen körde med öppen dörr vid rörelser (start/landning) före 9-11.
 

AABack2ARN

Medlem
Har varit med om två (2) avrbutna starter på samma flygning (SK903). Först på tredje försöket kom vi iväg. Bromsproblemindikitaion bägge gångerna.

Detta var i december för en hel del år sedan och jag nekades uppgradering eftersom C och Y var fullbokat med hemvändande nobelpristagare. Bra reklam för SAS. Minst tre personer ville gå av planet men fick inte.

SAS-personalen var under all kritik både på planet och när vi kom fram. Vi var cirka 7 timmar sena till New York och där var all SAS markpersonal som uppslukade av jorden. Min slutdestination var NY så det var illa men inte hela världen, men andra passagerare visste knappt vad de skulle göra.
 
Ett tillfälle när det hänt mig: 9 september i år, ARN-GOT med SAS, cockpit fick varningsmeddelande om en dörr som inte var stängt ordentligt. Kraftig inbromsning, kontroll av dörren och därefter nytt lyckat startförsök. Jag har aldrig varit orolig under en flygning, men måste erkänna att man hinner fundera en liten stund efter en sådan tvärnit, innan kapten informerade.
 

Hansi

Medlem
För tiotals års sedan en iskall vinterdag startade vi från Kirunas flygplats med LN-RLE (Kettil Viking), en MD-81 målad röd och täckt med vita små flygplan på kroppen. Efter c:a halva banan tvärnitade kapten och vände tillbaka till startändan. Han förklarade att en lampa tänts och var tvungen att avbryta starten. Efter 15 min gjorde vi ett nytt försök, planet lyfte och flög 10 min på låg höjd innan vi steg och fortsatte mot Arlanda.
 
Last edited by a moderator:

Alx

Medlem
Bumpar en gammal tråd:

Häromdagen var jag med om min 3:e avbrutna take off. Denna gången var det Swiss som bjöd på underhållningen. På väg från ZRH-SIN i en A340 så märker både jag och sambon efter bara några sekunders pådrag att något inte känns riktigt som det ska och hinner bara titta förvånat på varandra innan kaptenen drar på en ordentlig tvärnit.

Det dröjer någon minut innan de går ut med ett meddelande om att de hade fått ett tekniskt fel som krävde att de omedelbart avbröt starten. Efter ytterligare några minuter återkom de med information om att det tekniska felet bestod av att de fått en varning om att motorerna inte fick tillräcklig luftgenomströmning.

Efter ca 15 minuter får vi meddelande om att kaptenen har pratat med Swiss tekniker och gjort en reset varpå det tekniska felet försvunnit. Därför behövde ingen tekniker kallas ut till planet för att kontrollera närmre. Fint så. Men några medpassagerare börjar vrida på sig lite nervöst när kaptenen säger "we will now give it another try to see if it works better this time." Tack och lov var det nog "bara" ett språkligt misstag på engelska som fick det att låta som att kaptenen hade tänkt att "chansa" och hoppas på det bästa. För på tyska och franska var beskedet mer handfast och övertygande! :D
 

oxxax

Medlem
TK1784 mellan CPH-IST drog idag en tvärnit till helt stillastående efter några sekunders fullt pådrag. Inget sades i högtalarna och efter kanske 20 sekunder gjordes ett nytt försök, och de nämnde heller inget om det under resten av flighten.
Finns det någonstans man som nyfiken kan finna någon info om det?
 
Toppen