Senaste nytt

Avbrutna startförsök

Adamsson

Medlem
Jag var med om en rejected på New York John F Kennedy för någon månad sen när jag var på väg hem från New York. En passagerare blev akut sjuk så vi fick taxa tillbaka till T7, vänta på en ledig gate, parkera och sedan taxa ut igen. Vår BA-flight fick starta på en non-active rullbana för att spara bränsle. 2 timmar sena ut, 1 timme sen in till London.
 

KNA

Medlem
Rekord på avbrutet startförsök ? ;-) Pushbacktrucken hade flyttat oss typ 2 meter när planet gjorde en kraftig inbromsning och någon frågade om det fanns en doktor ombord , stolsgrannen tittade med himlande ögon på sin fru och tog av sitt säkerhetsbälte och klev upp för att prata med cabinpersonalen.
Var en pax med andningssvårigheter berättade han senare efter takeoff.

Var med om en avbruten landning i dimma på Kastrup i våras , det var ganska häftigt ;-)
 

EMW

Medlem
Var med om en händelse för några år sedan men vi kom dock inte hela vägen ut till starbanan utan problemet uppdagades på vägen ut.... vad problemet var? Toaletterna var inte tömda! Är glad att de upptäckte det innan vi kom iväg då det var en rätt lång flygning från AMS-GRU.
 

agehall

Medlem
Det dyker upp många historier om avbrutna startförsök nu, men hur många var faktiskt avbrutna starter, dvs från full acceleration till full broms på runway?
 

Senator

Moderator
Det dyker upp många historier om avbrutna startförsök nu, men hur många var faktiskt avbrutna starter, dvs från full acceleration till full broms på runway?

Jag har två, båda med SAS från ARN. Upplevelse 1 sitter väldigt hårt med tanke på det som hände nästa dag...

10 sept, 2001: ARN-LHR med SAS. Stolta medarbetare presenterar en helt ny B737-800 (måste det har varit) med gamla EURO 2-3 affärsklass. Jag har plats 1D i affärsklass med rak vy genom cockpitdörren som är öppen. På denna tid var det rätt ovanligt för mig att åka affärsklass. Jag sitter med någon tjock Tom Clancey book (tror lämpligt nog det var "Without Remorse" på engelska).

Vi lämnar gaten och åker till bana 01L tror jag för take off. Jag lägger ner boken, och tittar på aktiviteten där framme. Vi gasar på, och efter ca 5 sekunder kommer det från flightcomputeren: "Abort, Abort, Abort, Abort" och jag ser hur besättningen drar "trottles" tillbaka, och svänger in vänster. Det tar ca 1 min innan information kommer: "Vi fick en indikation på att dörren bak var öppen. Nu har vi kollat, det är den inte. Så nu svänger vi runt och startar igen".

Jag återgick till Tom Clancy, detta blev för mycket för mig, men minne av att det var sista gången med öppen cockpitdörr sitter kvar.

Upplevelse 2: ca 2007....
Jag var bokat i Econ Extra ARN-LHR med SK525 klockan 07:55. Den var +10, och jag hade ingen brådis så jag tackade ja till en plats på SK531 mot lite pengar och en uppgradering till Affärsklass.

Efter den tidige morgon somnade jag direkt på plats 1F vid gaten, och vaknade abrupt av att något kändes fel. Så var det, vi bromsade in rejält och svängde av vid sista avfarten vid T2 i ganska hög fart. Tillbaka till gaten, och inom 30sek stod det klart att det blev EQUIP CHANGE. Vår MD-8x var trasig...

Tog en timma att flytta allt över. Jag kände att "No good deed goes unpunished", men jag kom till London till slut..
 

Kebalibre

Medlem
Det dyker upp många historier om avbrutna startförsök nu, men hur många var faktiskt avbrutna starter, dvs från full acceleration till full broms på runway?
Jag råkade ut för det med TF från GOT till BMA för nått år sedan. Två avbrutna startförsök på grund av något alarm i cockpit som resulterade i att vi till slut fick byta kärra.
 

Bryant

Medlem
Det dyker upp många historier om avbrutna startförsök nu, men hur många var faktiskt avbrutna starter, dvs från full acceleration till full broms på runway?

AMS-SAW med Transavia. Vi accelererar och kommer en bit på rwy innan planet hastigt bromsar in. Medan vi taxar av banan får vi informationen från flightdeck att "flygplanet avbrutit starten då denna 737-800 inte tyckte sig vara inställd för start men vi gör ett nytt försök" (inte ordagrant citat).

Det tog en stund innan "planecrash due to pilot error" slutade eka i min skalle :).
 

Jonas H

Medlem
CA1562 från Nanjing till Beijing 23/10 2008 om inte minnet sviker. Det började bra redan i bilen till flygplatsen då SK994 blivit inställd (enligt obekräftad uppgift gick de tomma tillbaka efter en hård landning tidigare i veckan) så jag blev dömd till en ombokning med Air China i stället.
Väl på NKG så var vi en timme sena från gate, rullade ut och drog på som vanligt. Efter ett hundratal (?) meter så slog vi av och svängde tillbaka in på tarmac. Där blev vi sedan stående 1½ timme medan teknikerna sökte efter vad som orsakat en felindikering. Totalt tre timmar försenade så kom vi iväg med samma plan och det kändes väl sådär just då, särskilt som några i ett sällskap med brittiska lärare blivit rätt uppstressade av situationen och nog klivit av om de inte blivit mer eller mindre fasthållna av sina kollegor.
Dagen efter så stod det såklart inte någon kärra vid gaten när det var dags för boarding på flighten hem, eftersom det var något fel på den också, men det är en annan historia...
 

adhoc76

Medlem
Har hänt mig två gånger... Många år sedan nu... Den ena gången var det fråga om SDL-ARN i en SAAB340. Avbröts ungefär halvvägs. Kraftig inbromsning och sedan tillbaka till utgångspositionen. Cockpit lät meddela att "en lampa tändes i samband med starten, men nu har den släckts så vi gör ett nytt försök..." Gick utmärkt. Den andra gången var från ARN-GOT i en MD80. Otroligt kort vistelse i den kärran. 1 meter efter pushback knakade det till tydligt. Cockpit meddelade att bromsen hade legat på vid pushback så nu hade noshjulet gått sönder. Efter en timme kom en ersättnings-MD och med den gick det bättre....
 
A

Aurora

Guest
10 sept, 2001: ARN-LHR med SAS. Stolta medarbetare presenterar en helt ny B737-800 (måste det har varit) med gamla EURO 2-3 affärsklass. Jag har plats 1D i affärsklass med rak vy genom cockpitdörren som är öppen. På denna tid var det rätt ovanligt för mig att åka affärsklass. Jag sitter med någon tjock Tom Clancey book (tror lämpligt nog det var "Without Remorse" på engelska).

OT: Men herremin så rart det er å lese "åpen cockpitdør" og "boeing 737-800" i samme setning... Jeg var hele 13 år i 2001 og reiste mer eller mindre ingen ting med flyg før jeg ble 18 år. Virker helt utenkelig nesten, at en B737-800 skulle kunne fly med åpen cockpitdør, hehe!

Har aldri opplevd aborted takeoff. Glad for det, mtp tidligere flyskrekk jeg liker å "holde unna" :)
 
Toppen