Det dyker upp många historier om avbrutna startförsök nu, men hur många var faktiskt avbrutna starter, dvs från full acceleration till full broms på runway?
Jag har två, båda med SAS från ARN. Upplevelse 1 sitter väldigt hårt med tanke på det som hände nästa dag...
10 sept, 2001: ARN-LHR med SAS. Stolta medarbetare presenterar en helt ny B737-800 (måste det har varit) med gamla EURO 2-3 affärsklass. Jag har plats 1D i affärsklass med rak vy genom cockpitdörren som är öppen. På denna tid var det rätt ovanligt för mig att åka affärsklass. Jag sitter med någon tjock Tom Clancey book (tror lämpligt nog det var "Without Remorse" på engelska).
Vi lämnar gaten och åker till bana 01L tror jag för take off. Jag lägger ner boken, och tittar på aktiviteten där framme. Vi gasar på, och efter ca 5 sekunder kommer det från flightcomputeren: "Abort, Abort, Abort, Abort" och jag ser hur besättningen drar "trottles" tillbaka, och svänger in vänster. Det tar ca 1 min innan information kommer: "Vi fick en indikation på att dörren bak var öppen. Nu har vi kollat, det är den inte. Så nu svänger vi runt och startar igen".
Jag återgick till Tom Clancy, detta blev för mycket för mig, men minne av att det var sista gången med öppen cockpitdörr sitter kvar.
Upplevelse 2: ca 2007....
Jag var bokat i Econ Extra ARN-LHR med SK525 klockan 07:55. Den var +10, och jag hade ingen brådis så jag tackade ja till en plats på SK531 mot lite pengar och en uppgradering till Affärsklass.
Efter den tidige morgon somnade jag direkt på plats 1F vid gaten, och vaknade abrupt av att något kändes fel. Så var det, vi bromsade in rejält och svängde av vid sista avfarten vid T2 i ganska hög fart. Tillbaka till gaten, och inom 30sek stod det klart att det blev EQUIP CHANGE. Vår MD-8x var trasig...
Tog en timma att flytta allt över. Jag kände att "No good deed goes unpunished", men jag kom till London till slut..