Senaste nytt

Avbrutna landningar...

Wyll

Medlem
Ja va med om en go around efter avbruten landning på EWR med SAS för något år sedan. Rutten va CPH-EWR och direkt efter landning drog piloterna på motorerna igen. Anledning som angavs va att det va ett annat plan på slutet av landningsbanan som enligt piloten dock inte utgjorde en risk men det va standard procedure tydligen. Vi va på marken 5-10 minuter senare så ingen kö trots att de va EWR.
 

Impendill

Medlem
Var med om en häftig go-around sent på Santos Dumont (SDU) i Rio de Janeiro för två år sedan.

Vi satt i en Boeing 737 och fick världens häftigaste inflygning över Rio och när vi skulle landa gled vi ner över vattnet och landningsbanan uppenbarade sig under oss. Vi hängde ett tag i luften och hjulen tog aldrig i backen. Istället blev det fullt gaspådrag och vi gjorde ett aerovarv till över staden innan vi gick ner för landning och det blev tvärnit. Det var den hårdaste inbromsningen jag varit med om.

Enligt Wikipedia mäter banan endast 1323 m. Väl kort kan jag tycka med vatten i början och slutet.

Santos_Dumont_by_Diego_Baravelli.jpg
 

John Mack

Medlem
Var i fredags med om min andra avbrutna landning (trots att jag inte flyger lika mycket som många här). Den första var i Paris 2017 med kanske 50 m kvar, då fick vi landa i Bryssel. Därmed fick jag vaska den första (riktigt dyra) hotellnatten, då vi firade 10 årig bröllopsdag.... I fredags vara det alltså dags igen . Denna gång, i Malmö, med bara meter kvar (kändes det som). Full gas fram och upp, lite mer otäckt denna gång särskilt då sonen blev ganska rädd. Piloten upptäckte tydligen en kastvind. Försök 2 lyckades annars hade det nog blivit Kastrup.
 

Bat

Medlem
Ja det var rätt turbulent vid MMX i fredags. Landade med ett Bra prop-plan på kvällen och det var bumpigare än på länge helt klart. Inte så dramatiskt som en avbruten landning dock.
 

Hachans

Medlem
Ja det var rätt turbulent vid MMX i fredags. Landade med ett Bra prop-plan på kvällen och det var bumpigare än på länge helt klart. Inte så dramatiskt som en avbruten landning dock.

Stort stormsystem som rörde sig över Europa. Det ställde till med kaos på Schiphol också dagen innan. Ner kom vi men det var fan inte roligt i den lilla Embraern. Missade min anslutning (enda flyget som gick i tid den kvällen) men det gjorde ingenting, kände mig jävligt klar med flygandet den kvällen ändå så en natt i Amsterdam gjorde inte så mycket.
 
Kul tråd, kommer ihåg när jag var med om en avbruten landning med en 747 när jag flög Chicago till LHR med BA. Planet var nästan helt tomt så satt med mer eller mindre en person på samma rad, vi sätter bakdäcken i marken och sen drar han på full fart rätt upp och planet skakar som något jag aldrig varit med om innan. Det är ju inte en ny kärra direkt så klart det blir påfrestningar. Vi på samma rad kollar på varandra och undrar vad i hela friden händer. Efter 2-3 minuter så kommer kaptenen med den lugnaste av röster och säger att det är inga problem, händer tid till annan och att vi är på marken om 5 minuter. Andra landningen inga problem alls, men nervös blev man där innan kaptenen stämde av läget.
 
Toppen