Senaste nytt

Avbrutna landningar...

rob74

Medlem
Var med om en avbruten landing på LLA en vinter. Satt bredvid en studiekamrat som på den tiden var flygrädd. Så när de strax innan touchdown drar på igen för fulla muggar så bleknade vi nog båda två rejält - den ena mer än den andre. Efter ett tag berättade kaptenen att orsaken var att de inte hunnit få bort snöplogarna från banan...
 
Under approach Dubrovnik med SAS i september svepte en front med Cb-moln in över flygplatsen. Det blev avbruten landning och skarp sväng ut mot Adriatiska havet. Ganska dramatiskt med turbulens och blixtar från kolsvarta moln. Vi svepte runt över havet i dryga 20 minuter när vi fick besked från cockpit att bränslet räckte för ett landningsförsök till, därefter återstod alternativ flygplats i Bari Italien. Fronten passerade och landningen gick bra på en mycket blöt bana.
 

MarcusC

Medlem
Hade avbruten landning med Lufthansa för ett par år sedan på Landvetter...orsak..strömmen tilll landningsbanan utslagen..avbröts dock relativt tidigt. Efter en kvart var strömmen up&running
 

Kristofer

Medlem
Hänt mig två gånger när jag flugit själv (+ en massa övningsgånger också så klart) men aldrig som passagerare faktiskt. En gång sprang en älg ut på banan och en annan glömde (!) flygledaren att ge mig cleared to land samtidigt som kanalen var totalt blockerad av tjatter..
 

Lindberg

Medlem
Jag har råkat ut för det en gång, tror det var 2009-ish. Widerö OSL-GOT, kraftigt regn och vind från sidan. Det hela gick ganska odramatisk och piloten hade redan innan första landningsförsöket meddelat att det han "skulle ner och pröva" för att se hur väder och vind kändes.
 

Klippan

Medlem
Råkat ut för det tre gånger varav två var samma flygning.

Ena gången var de DL DTW-MIA där ett framförvarande plan inte hunnit av banan och inför andra landningsförsöket hade vädret försämrats kraftigt vilket resulterade i en av de hårdaste landningar jag upplevt.

Dubbelgången skedde på SFT i slutet av 90-talet när de blåste kraftig sidvind och piloten var nära att ge upp men valde att slutligen att försöka en tredje gång (som lyckades). Enda gången jag flugit SK som alla på planet applåderat alá charter vid landning.
 

lnixon

Medlem
Lite halvpanik i kabinen innan kaptenen efter någon minut meddelade att det stod ett plan på landningsbanan.

Jag har förstått att det ur pilotens synvinkel egentligen är ganska odramatiskt att göra en go-around, men att de tillfälligt får för mycket att göra för att hinna meddela passagerarna vad som pågår. Och det gör naturligtvis att folk blir oroliga.
 

Kristofer

Medlem
Jag har förstått att det ur pilotens synvinkel egentligen är ganska odramatiskt att göra en go-around, men att de tillfälligt får för mycket att göra för att hinna meddela passagerarna vad som pågår. Och det gör naturligtvis att folk blir oroliga.

Precis så. Som Mattajas säger finns proceduren med på de vanliga inflygningsplatarna (kartor) och är något man alltid är beredd på att behöva göra.
 

olsson

Medlem
Har aldrig varit med om det själv men jag träffade en jente på BGO-AES som tidigare aldrig varit flygrädd men efter en avbruten landning blivit väldigt rädd för start och landning. Hennes berättelse lät inte så kul då hjulen tydligen skulle ha touchat marken innan asfalten började någonstans i Sydamerika.
 
Toppen