Senaste nytt

Avbokningsskydd kontra avbokningsbar biljett

Jag kikar lite på resor till Japan till hösten, och då ANA börjat flyga direkt från Stockholm är det en tänkbar resväg. Men som världen ser ut idag, tänker man lite om man nu måste boka av flygresan utan att förlora alltför mycket deg.

ANA säljer ju sina biljetter i olika nivåer, alltifrån de mer kampanjinriktade som inte erbjuder varken ändring eller återbetalning och de som erbjuder bådadera. Men de tar ändå ut en ändringsavgift på typ 150-180 EUR per resväg, och är i regel lika mycket dyrare.

Nu vet jag inte om det ens finns något avbokningsskydd mot t.ex. utbredd virussmitta, såvida inte UD lagt in nån avrådan?. Ingen vet väl var detta bär av. Även om man inte själv kanske blir sjuk så finns ju risk för ev inreseförbud och/eller karantän i både Japan och Sverige.

Vill minnas att de flesta reseförsäkringar önskar någon form av intyg från läkare att man absolut inte ska flyga, och akut oro för virus är väl tveksamt godtagbart :)
 

ekf

Medlem
Personligen skulle jag inte boka något som inte är avbokningsbart i dagsläget, åtminstone inte om det är dyrare än att jag tycker det är ok att vaska biljetten.

Med det sagt så kikade jag igenom villkoren för den försäkring som jag själv har, Folksams hemförsäkring med Resetillägg. Jag hittar inget moment som ger ersättning för avbokning vid katastrof på destinationen, så vitt jag kan se ger den enbart ersättning för att ta sig därifrån om man redan är där:

"Merkostnader vid katastrof
A47. Om du befinner dig i ett akut krisområde när katastrofen inträffar kan vi ersätta nödvän- diga och skäliga merkostnader, upp till 10 000 kronor per försäkrad, för att omedelbart ta dig till en säkrare plats.
Som akut krisområde räknas en plats där det inträffat en naturkatastrof, terrorhandling eller smittspridning och Sveriges utrikesdepartement (UD) avråder från resor till området eller svenska staten väljer att sätta in krisberedskap för att evakuera.
Försäkringen gäller inte för krigsskador, se punkt C70.
"
http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/3688?encoding=UTF-8
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det är ganska stor skillnad på vad som gör Berra nervös, regeringen nervös, Japan nervös och ANA. Räknar du med att någon ska komma och rädda dig för att du inte köpte en ombokningsbar biljett är det nog läge för en ny plan. Regeringen fick frågan idag om Italien och där var det ett tydligt svar som du garanterat redan ingestat
 

trekker

Medlem
BA har just nu fri ombokning på alla biljetter de säljer de närmsta veckorna, vet inte om fler bolag kanske hakar på och gör det lite mer flexibelt.
 

Homer

Medlem
BA har just nu fri ombokning på alla biljetter de säljer de närmsta veckorna, vet inte om fler bolag kanske hakar på och gör det lite mer flexibelt.


Det är bara ombokningsavgiften de tagit bort, du måste fortfarande betala eventuell skillnad i biljettpris


  • Normal change fee waived
  • Fare difference still applies
  • Changes can be made right up to departure
  • Refund fees are not waived
 

Alf

Medlem
Det är egentligen ganska enkelt. Om jag skall ut och resa närmaste halvåret är det ombokningsbart som gäller både när det gäller flygbiljetter och hotell. I nuläget finns det ingen anledning att snåla med detta när läget är så osäkert. Vidare bör man kolla upp vad som gäller på försäkringar om man fastnar någonstans.
 

Senator

Moderator
Jag har en resa idag ARN-ZRH-BCN och hem torsdag BCN-FRA-ARN. Skillnaden mellan ej flex och flex var 1.500kr. Enkelt val under rådande omständigheter.
 

ZZZebra

Medlem
Resebyrån Ticket har ett frikostigt avbokningsskydd, gäller oavsett orsak
Ticket Garanti - Pengar tillbaka om du avbokar - Ticket.se

Jag tycker Ticket Garanti är väldigt bra eftersom de medger avbokning utan skäl och självrisken är hanterbar.

Dock har de sedan några veckor kraftigt höjt (dubblat) premierna för detta, så för de biljetter som jag skulle boka för ca 4.000 kr/st så kostade Ticket Garanti ca 1.300 kr per biljett.

Det tycker jag är alldeles för mycket, tidigare var det ca 295 i premie vid köp utöver biljetten + 295 kr i självrisk om man genomför avbokningen. Allt fritt ur minnen, så är kanske inte på kronan rätt.
 
Toppen