Senaste nytt

Avbokningskostnad på Qatar Airways?

KRYSS

Medlem
Hej,

skulle någon som reser mer än mig kunna förklara Qatars avbokningskostnader. När jag söker för 2 vuxna 2 barn så får jag ca 31000kr per väg. Så ca 62000kr tur/retur för alla fyra.

Under avbokning står det avbokningskostnad ca 6700kr. Är denna per håll samt per person? Eller per hela sällskapet per håll?

Alltså, om vi avbokar kostar det oss 13400kr eller 53600kr?

Vi ska resa till Syd Korea runt oktober 2018. Så anledningen till att jag frågar är ifall de börjar kasta bomber från Nord Korea så har vi inte sån stor lust att åka...

Vi har ett handelsbanken platinum men det står inget om de täcker om det blir tex krig eller UD avråder från att resa.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2017-11-02 kl. 11.30.55.png
    Skärmavbild 2017-11-02 kl. 11.30.55.png
    305,7 KB · Visningar: 713

Dr. Miles

Expert
Hej,

skulle någon som reser mer än mig kunna förklara Qatars avbokningskostnader. När jag söker för 2 vuxna 2 barn så får jag ca 31000kr per väg. Så ca 62000kr tur/retur för alla fyra.

Under avbokning står det avbokningskostnad ca 6700kr. Är denna per håll samt per person? Eller per hela sällskapet per håll?

Alltså, om vi avbokar kostar det oss 13400kr eller 53600kr?

Vi ska resa till Syd Korea runt oktober 2018. Så anledningen till att jag frågar är ifall de börjar kasta bomber från Nord Korea så har vi inte sån stor lust att åka...

Vi har ett handelsbanken platinum men det står inget om de täcker om det blir tex krig eller UD avråder från att resa.
Jag gissar att det priset du har sökt är fare basis: RJHQP9ZE.
I så fall avbokningskostnaden som står på deras webbsida är per person. Avbokningskostnaden för nfant utan eget säte är noll dock.


Kod:
Fare basis code RJHQP9ZE


PENALTIES

   CANCELLATIONS
   
     ANY TIME
       CHARGE USD 800.00.
   
   CHARGE USD 2000.00 FOR NO-SHOW.
   
   CHANGES
   
     ANY TIME
       CHARGE USD 400.00.
   
   CHARGE USD 1000.00 FOR NO-SHOW.
 

KRYSS

Medlem
Tack. Hade varit trevligt om man kunde få tillbaka halva alla fall om man bokade av. Men förstår att de kanske inte vill göra så heller.
 

KNA

Medlem
Jag reagerade på det här igår också , om jag missar flyget kostar det 5630 DKK på en biljett som kostar 1907 DKK ?
 

Attachments

  • Screenshot_2017-11-03-00-34-38.png
    Screenshot_2017-11-03-00-34-38.png
    254,9 KB · Visningar: 607

Dr. Miles

Expert
Jag reagerade på det här igår också , om jag missar flyget kostar det 5630 DKK på en biljett som kostar 1907 DKK ?
Inte när du bara missar, utan när du vill ändra/återbetala biljetten efter du har missat avgången (no show).

Det är olika definition av no show på olika flygbolag.
T ex för R klass biljett på Qatar Airways, ombokning/återbetalning inom 3 timmar från planerad avgång räknas som no show.

Kod:
REPRICE USING FARES IN EFFECT TODAY
     PROVIDED ALL OF THE FOLLOWING CONDITIONS ARE MET-
     1. WHEN NO INTL COUPONS REMAIN - ALL NEW TRAVEL
     MUST BE DOMESTIC
     2. CHANGE IS NO LATER THAN 3 HOURS BEFORE ORIGINAL
     SCHEDULED FLIGHT
     3. QR R- FARE FAMILY IS USED
     4. ADV RES IS MEASURED FROM REISSUE DATE TO
     DEPARTURE OF PRICING UNIT
     OR -
     REPRICE USING FARES IN EFFECT TODAY
     PROVIDED ALL OF THE FOLLOWING CONDITIONS ARE MET-
 

toer00

Medlem
Hej,

Någon som har erfarenhet av ändringar på Qatar Airways (QR) i R-klass?
Har bokat en resa i mitten av oktober till Ho Chi Min City (SGN) och hem från Singapore (SIN).
Grejen är att vi vi måste korta ner tiden i SIN rejält och därmed tidigarelägga hemresan med 4-5 dagar pga jobbmässiga skäl.

Och jag har faktiskt väldigt sällan behövt ändra redan uppgjorda reseplaneringen, förens nu, så lite ovan att tolka just ändringsvillkor...

Enligt QR:s regelverk som verkar det förnuftigare att chansa på och ändra hemresan efter avresa om man ser att det finns fortfarande R platser...?
Detta bygger på att enligt vad jag fått fram så är ”Change Fee” på 400 USD och cancel på 800 USD. Om man bokar av före så åker man på 400 plus prisskillnad till nästa tillgängliga klass (tex. I - som idag har platser kvar), efter 400 USD enbart om det finns R-platser kvar... I dags finns det R-platser men ingen fare... Min farebasis var RJSET2NE.

Bifogar lite bilder av vad jag kunnat få fram från div olika källor, så kanske någon som gjort detta innan kan berätta om sina erfarenheter...??

Tack på förhand

D880ED63-511D-4A22-91DF-05263A3CD57F.jpeg


1D70CF19-EBBD-4271-AA0C-DA55780F57CD.jpeg


14404166-731D-486C-A881-2D42A6FE4E3B.jpeg
 
Hej,

Någon som har erfarenhet av ändringar på Qatar Airways (QR) i R-klass?
Har bokat en resa i mitten av oktober till Ho Chi Min City (SGN) och hem från Singapore (SIN).
Grejen är att vi vi måste korta ner tiden i SIN rejält och därmed tidigarelägga hemresan med 4-5 dagar pga jobbmässiga skäl.

Och jag har faktiskt väldigt sällan behövt ändra redan uppgjorda reseplaneringen, förens nu, så lite ovan att tolka just ändringsvillkor...

Enligt QR:s regelverk som verkar det förnuftigare att chansa på och ändra hemresan efter avresa om man ser att det finns fortfarande R platser...?
Detta bygger på att enligt vad jag fått fram så är ”Change Fee” på 400 USD och cancel på 800 USD. Om man bokar av före så åker man på 400 plus prisskillnad till nästa tillgängliga klass (tex. I - som idag har platser kvar), efter 400 USD enbart om det finns R-platser kvar... I dags finns det R-platser men ingen fare... Min farebasis var RJSET2NE.

Bifogar lite bilder av vad jag kunnat få fram från div olika källor, så kanske någon som gjort detta innan kan berätta om sina erfarenheter...??

Tack på förhand

Visa bifogad bild 78392

Visa bifogad bild 78394

Visa bifogad bild 78393
Jeg endret min hjemreise i sommer fra SIN med Qatar i C. Jeg endret etter at jeg hadde kommet til Singapore. Mine billetter var i I klasse så jeg brukte Expertflyer for å finne nye avganger. Qatar bruker married segments så det er bra du søkte SIN-ARN. Jeg betalte ca 200USD for å endre (Business Saver) Ringte bare Qatar og gav dem flight nummer og klasse og det fungerte fint. De nevnte ikke noe om fare basis for meg, kun tilgjengelige plasser i I klasse.

Men jeg flydde da selvsagt SIN-DOH-LHR-OSL:):D Måtte bare få med QSuites og A350-1000 og noen ekstra TP og Avios.
 

toer00

Medlem
Tack för det, antar att de vill ha mer för ändring av R-klass än I-klass...

Gör man det i förväg kan det tydligen bli riktigt dyrt...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Toppen