Avbokad->Ombokat flyg till annat flygbolag - vad gäller?

Diskussion i 'Övrigt' startad av alexeliasson, 3 September 2016.

  1. alexeliasson

    alexeliasson Medlem

    Hej!

    Jag skulle lämnat GOT idag mot Thailand, kl 13.00 via Finnair.

    Fick ett sms kl. 07.00 att min resa är inställd. 07.50 ett e-post om att jag är inbokad via Lufthansa kl. 19.00 till FRA, och sedan BKK.

    Jag kommer landa 14:30 istället för usprungliga 07.15.

    Kan man få ersättning för detta?

    Något annat jag bör tänka på?

    Jag ringde Handelsbanken och de flaggade för att jag får 1000-3000 kr via mitt Platinum jag har där. Min fråga ovan rör Finnair individuellt.
     
    Gus gillar detta.
  2. mjulven

    mjulven Medlem

    Ort:
    LPI
    Land:
    Sverige Sverige
    Du torde ha rätt till ersättning på 600 € av Finnair då du blir mer än 4 timmar försenad. Detta i enlighet med EU lag 261/2004. Detta gäller under förutsättning att felet orsakades av Finnair. För att få dessa pengar måste du kontakta Finnair.
     
    oneM gillar detta.
  3. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, under förutsättning att anledningen till att Finnair ställt in flyget inte är extraordinär.
     
  4. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Du har rätt att få poäng enligt ursprungsresan, sedan har du även stor möjlighet att få poäng enligt faktisk resa.
     
    Jakob Österberg och Gus gillar detta.
  5. Jay

    Jay Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns en uppsjö av trådar på forumet som behandlar ämnet på forumet som du kan kika på när du har tid över. Det viktigaste är väl att spara kvitton och boardingkort. Något som kan vara värt att notera om man inte tidigare känner till EU261/2004 är den inte ersätter reseförsäkringen eller liknande. Så du bör kunna få en slant från SHB för eventuella omkostnader samt 600EUR från Finnair. I bakhuvdet kan man ha med sig att man ofta får bråka lite eftersom att de allra flesta flygbolag slentrianmässigt hänvisar till oförutsägbara tekniska orsaker, vilket ofta inte stämmer och man bör då vara medveten om att bevisbördan ligger hos dessa och inte hos dig.
     
  6. alexeliasson

    alexeliasson Medlem

    Hej,

    Tack för svaren!

    Jag vill understryka lite av vad bl.a. Jay säger.

    Jag hade en händelse i maj då jag var 3h sen. Skrev till Finnair via deras hemsida och de hänvisade till något som var utom deras kontroll, utan att specificera just vad det var.

    Jag vill inte vara cynisk men det är ju ganska enkelt att göra, även i detta fall. Har fått tips om att jag bör skriva ett fysiskt brev till deras huvudkontor, snarare än den vanliga vägen via hemsidan?
     
  7. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det ligger på flygbolaget att bevisa att det var utanför deras kontroll. De kommer inte vinna ett mål om man drar det längre om de inte kan bevisa det.
    Oftast säger de dock så, en del personer ger sig då utan ersättning de faktiskt haft rätt till
     
  8. alexeliasson

    alexeliasson Medlem

    Tack!

    Jag blev tillslut 7h sen från ursprung resa. Jag har ansökt om ersättning på Finnairs hemsida. Vi får se vad som händer...
     
  9. FFlash

    FFlash Medlem

    Land:
    Finland Finland
    Helt klart du borde få max ersättning, men men... enligt min erfarenhet vinner SAS över Finnair 95-5% vad gäller ersättningar. Status spelar roll. Är man platinum hos Finnair så är chansen högre, även Gold kan få lite sympati, men Silver får knappt nada. Statuslös kan nog nästa glömma saken, tyvärr.
    Jag har en ogilla-knapp på mitt tangentbord och den knappen är målad med Finnair logo. Jag är platinum men haft tillräckligt bråka med dem tyvärr. Istället har det alltid funkat smidigt hos SAS.

    För övrigt, jag är mycket överraskad om din ombokning till Lufthansa och inte annat Finnair flyg
     
  10. alexeliasson

    alexeliasson Medlem

    Okej, nu har jag lite intressanta uppgifter att tillge.

    Inledningsvis vill jag berätta att detta var min andra gravt sena flygresa med Finnair, de senaste kvartalet, och Finnair har nekat ersättning och jag har blivit ersatt av Handelsbankens kortförsäkring - båda gångerna. Visserligen bara 2000 kr, men Handelsbanken ska ha eloge för att det går helt smärtfritt och snabbt.

    Nåväl, det intressanta. Jag gick in på Flightstats och slog mitt flightnummer, utan att specca datumet. Ser till min förvåning att exakt samma flight (tid, avreseort, flightnummer m.m.) blev inställt även idag.

    Så, antingen har vi ett havandefel hos Finnair eller så har vi vad EG-rätten kallar två extraordinära omständigheter som inträffat just Finnair, just den flighten, på återkommande datum osv.

    Tänker jag fel, när jag känner att detta borde öka mina chanser? Jag menar, det verkar ju vara något internt hos Finnair som är felplanerat eller trasigt?
     

    Bifogade filer:

    Gus gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×