Senaste nytt

Avboka resa pga ändring?

Dr. Miles

Expert
Bokade du resan direkt hos Qatar eller resebyrå? Är det verkligen så som det står i länken, att om flygplanstypen ändras så får man omboka gratis?
Utan att kolla länken tror jag inte att man kan ändea bokningen gratis om ändringen handlar endast om föygplanstyp, inte tidtabell eller kabibklass osv.

Enda tillfälle som jag kan tänka mig att flygbolaget skulle gå med på fri ombokning vid ändring av flygplastyp är att de har sålt ett invigningflyg med en specifik flygplanstyp.
 

JohanA

Medlem
Utan att kolla länken tror jag inte att man kan ändea bokningen gratis om ändringen handlar endast om föygplanstyp, inte tidtabell eller kabibklass osv.

Enda tillfälle som jag kan tänka mig att flygbolaget skulle gå med på fri ombokning vid ändring av flygplastyp är att de har sålt ett invigningflyg med en specifik flygplanstyp.
Eller om kabinklassen man köpt inte finns på det andra planet.
 

Fredrik_

Medlem
Lyckats få både uppgraderingar och ändrat flyg när flygbolag har ändrat i tidtabellen men byte av plan blir nog nästan omöjligt att få igenom.
 
Pratade med Qatar Airways idag, nu i 20 minuter.
Gav dom två alternativ: Antingen boka om mig direkt från Stockholm istället (men då ville dom ha 20.000 SEK extra) eller ge mig pengarna tillbaka.

Svaret: Jag får inte avboka?
Anledning: Ändringen måste vara över 2 timmar på hemvägen trots att det förstör min anslutning. QR policy sa han.

Finns det inte Qatar Airways representant på denna sida?
Hur kan man ändra schemat med drygt 3 timmar på utvägen och 30 minuter på hemvägen och säga att man inte får avboka, det är ju helt bisarrt men känns hopplöst att man har något att komma med mot dessa bolag (QR, EK, EY) efter bland annat Simons fight med EK.

Testade att ringa igen för bättre lycka med agent rouletten och han jag pratar med nu säger att det går att avboka, men att jag ska fylla i en refund request på hemsidan. Det är sjukt hur man får olika svar när det gäller så viktiga saker ändå..

Refund request ifylld, så får vi väl se vad som händer framöver.

Jeg opplevde at connection i Doha ble så kort at jeg ikke ville nå København-flyet. Ble tilbudt å fly om London i Business på 380 med 1 time senere ankomst til Bergen, men siden jeg hadde andre planer fikk jeg heller pengene tilbake uten spørsmål. Måtte ikke fylle ut noe som helst og pengene var på konto etter 3 dager.
 
Jeg opplevde at connection i Doha ble så kort at jeg ikke ville nå København-flyet. Ble tilbudt å fly om London i Business på 380 med 1 time senere ankomst til Bergen, men siden jeg hadde andre planer fikk jeg heller pengene tilbake uten spørsmål. Måtte ikke fylle ut noe som helst og pengene var på konto etter 3 dager.

Fyllde du inte i refund request på hemsidan? Fixade dom återbetalning via telefon?
 
Dra åt skogen vilken bluff Qatar Airways är.
Att hitta på saker som att man accepterat en ändring är äckligt.

Får detta mail idag:

With regards to your email, we sincerely apologize for the inconvenience you might have face due to schedule change.

However, please be informed that as per our records your schedule change has been accepted on 09-August-2016 and hence as a refund team we can only process the refund for the tickets booked through qatarairways.com and have to abide by the terms and conditions of your ticket.

As per Qatar Airways terms and policies, we regret to inform you that your booking number YYXXZZ and ticket ???-?????????? is non-refundable (Base Fare + YQ Tax) hence we will only be able to refund you the remaining taxes as below:

Alltså, dom påstår att jag har godkänt denna ändring vilket är totalt BS.
Har inte ens varit i kontakt med QR den 9/8 utan senast den 7/8.
Jag såg denna ändring på QR, har inte klickat någonstans utan ringde dom direkt när jag noterade detta.
Misstänker att detta är orsakat av den första agenten som var helt koko i skallen.

Sista gången jag bokar något med QR, oavsett pris..

Hur går jag vidare? Är det lättast och göra en kortreklamation och säga att detta är en bedräglig transaktion?
Jag har aldrig sagt att jag godkänt något, varken över telefon eller email.
 
Last edited:
Uppdatering: Fick prata med en kvinnlig agent nu och hon skulle eskalera detta till någon ekonomiavdelning och återkommer med svar.
Av alla år jag ringt inom flyget, oavsett vad det gäller har det i 99 gånger av 100 alltid varit bättre och lättare att kommunicera med en kvinnlig agent. För min del kan de lika gärna sparka alla män för de är helt värdelösa att jobba inom kundsupport och biljettering osv, de gånger man stött på en vettig manlig agent är lätträknade. Ska börja fråga efter en kvinnlig agent i fortsättning.

Det är inte pengarna som är de viktiga men det som är så fruktansvärt äckligt just nu är att QR påstår att jag klickat på "acknowlegde" och godkänt ändringarna vilket jag är 100% säker på att jag inte gjort. Har inte ens sett någon sådan knapp utan jag är säker på att den första agenten har gjort detta vilket är extremt fult gjort.
 
Last edited:
Nu fick jag mail att pengarna är till sin helhet återbetalda och kommer (hör och häpna) vara på mitt konto inom 28 dagar. Hej där 1978!

Att det kommer så pass olika bud hela tiden från detta företag.
Den ena påstår att jag inte kan få full återbetalning, den andra säger att det går, den tredje hänvisar mig till refunds och den fjärde får tummen ur och fixar allt. Thanks Dominika @ Qatar.
Ttröttsam process och extremt trist att dom fortsatt påstår att jag bekräftat och godkänt ändringarna dock.

Ja, det verkar trots allt lösa sig men samtidigt oroväckande att agenter kan göra ändringar och påstå att jag gjort dessa.
Man känner sig sannerligen överkörd och maktlös när sånt här händer.
 
Toppen