Senaste nytt

Avboka / ändra bonusresa under 24 timmar till avgång

Dr. Miles

Expert
Jag postar om mitt inlägg här så att det inte blir för mycket off topic i Amex 2-4-1 tråden.

Inlägg från: SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017) | Sida 90 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Jag anmälde inlägget så fort jag postade:)
Jag tror det är många, både erfarna och oerfarna resenärer, som förlitar sig på vad som står här på BC. Det här är min fjärde bonusresa som jag bokar med 2-4-1 och jag blev själv lite tveksam då Tallinn säger en sak och det står något annat här på BC. Oftast så ska man ju faktiskt lyssna på vad som sägs här och inte på kundtjänst. Nu fick jag en dag extra på min destination då det inte föll på kravet om att ändring ska ske senast 24h innan avresa, vilket jag tror många uppskattar att veta när man planerar sin nästa resa.


Ett hypotetiskt fall.
Man kan boka en bonusresa åt någon vän i Nya Zeeland med avgång kl. 07:00 från Auckland (AKL).
Under vintertid är tidskillnaden mellan Nya Zeeland och Sverige 12 timmar, så kl. 07:00 i Auckland på 15:e dec blir kl. 19:00 i Sverige på 14:e dec.
I så fall, bör man ändra/avboka senast kl. 17:00 på 13:e dec (en arbetsdag före) i svensk tid?
 

Gummaron

Medlem
Ett hypotetiskt fall.
Man kan boka en bonusresa åt någon vän i Nya Zeeland med avgång kl. 07:00 från Auckland (AKL).
Under vintertid är tidskillnaden mellan Nya Zeeland och Sverige 12 timmar, så kl. 07:00 i Auckland på 15:e dec blir kl. 19:00 i Sverige på 14:e dec.
I så fall, bör man ändra/avboka senast kl. 17:00 på 13:e dec (en arbetsdag före) i svensk tid?
Det är så jag tolkar det, ja. Det stämmer även överens med den information som @fcx tidigare har fått:
När jag har pratat med SAS så har de explicit sagt att en resa måste avbokas senast 23:59 dagen innan avresa, i avreseflygplatsens tidszon.
Diskussionen om att det går att avboka kl 23:59 hade vi i den andra tråden. Då Tallinn stänger kl 17.00 så får man förhålla sig till det för att vara helt säker. Vi har ju dock haft användare som har lyckats avboka/ändra bonusresor utanför Tallinns 018-nummers öppettider, men det ska man nog absolut inte förutsätta att det går.
 

fcx

Medlem
Jag postar om mitt inlägg här så att det inte blir för mycket off topic i Amex 2-4-1 tråden.

Inlägg från: SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017) | Sida 90 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor



Ett hypotetiskt fall.
Man kan boka en bonusresa åt någon vän i Nya Zeeland med avgång kl. 07:00 från Auckland (AKL).
Under vintertid är tidskillnaden mellan Nya Zeeland och Sverige 12 timmar, så kl. 07:00 i Auckland på 15:e dec blir kl. 19:00 i Sverige på 14:e dec.
I så fall, bör man ändra/avboka senast kl. 17:00 på 13:e dec (en arbetsdag före) i svensk tid?

Nej, du kan avboka fram till 23:59 den 14 dec i Nya Zeeländsk tid. Det är 11:59 den 14 dec svensk tid, och då har kundtjänst öppet.

Du kan avboka senast dygnet före i avreseortens lokala tid.
 
Toppen