Avboka / ändra bonusresa under 24 timmar till avgång

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av FFlash, 22 September 2016.

1. FFlash

FFlash Medlem

Land:
    Finland Finland
    Behöver lite hjälp om det nu råkar finnas erfarenhet om följande:

Polaren är sjuk och vi högst antagligen kommer att avboka en Star alliance eurobonus award resa. Enligt reglerna ska resan ändras/avbokas senast 24 timmar före avgång för att få tillbaka poäng och avgifterna.
    Finns det erfarenhet om någon lyckats få tillbaka poäng och avgifter inom 24 timmar till avgång (som undantag alltså)?

Vi har några timmar att fundera på lösningen. Resan är betald med Amex Guld, kanske man kan få ersättning från dem? Det är dock polaren som är sjuk och inte jag och vi har separata biljetter :( så jag kommer troligen att förlora en massa poäng.

2. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Varför ringer du inte SAS och frågar?

3. JacobGBG

JacobGBG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du är utlämnad till SAS god vilja här, ser inte att du kan komma runt det på något annat sätt.

4. FFlash

FFlash Medlem

Land:
    Finland Finland
    Det skall jag göra men ville höra om det fanns erfarenhet från praktiken under tiden vi försöker hitta på alternative eller polaren bestämmer sig åka iaf

5. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom detta är utanför vad revelverket tillåter så hjälper det inte vad folk här säger, ju fortare du hör med SAS desto större chans att de kan tillåta det. I slutändan är det ändå de som ska avboka och ge dig poäng tillbaka.

Dr. Miles gillar detta.
  6. Homer

Homer Medlem

Jag har avbokat online med mindre än 24tim kvar och fått tillbaka $+poäng (tror det finns en tråd där det diskuterats)
    men då handlade det om SAS egna flighter och inom Europa.

FFlash gillar detta.
  7. FFlash

FFlash Medlem

Land:
    Finland Finland
    äsch, ringde precis och de svarade nej direkt. Skatterna skulle jag få tillbaks men ingen ombokning. Avboka sade han man kan börja när som helst, även efter avgång.

8. MartinH

MartinH Medlem

Jag hade påbörjat en resa, bokad med Amex 2-4-1, kom till Berlin när jag blev nekad fortsatt resa p.g.a. att mitt pass inte var giltigt i 6 månader till (vilket krävdes för inresa till Indonesien dit jag skulle). Ringde till SAS, där svarade dom att de kunde avboka resan, jag kunde eventuellt få tillbaka lite av avgifterna, men inga poäng. Sen ringde jag Tallinn, jag fick tillbaka alla poäng och avgifter (och Amex vouchern)! Jag inser att jag nog hade extrem tur i det här fallet :)

FFlash gillar detta.
  9. FFlash

FFlash Medlem

Land:
    Finland Finland
    Och så flyger vi. Börjat bli åt bättre så vi valde att köra enligt plan

Btw jag tolkade som amex guld skulle ha kompenserat resan om reskompisen var necessary for the trip

Gus och Jakob Österberg gillar detta.
  10. aldrighemma

aldrighemma Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så tolkar även jag Amex avbeställningsskydd, men däremot så står det tydligt i villkoren för Elite att dom inte ersätter förlorande poäng, utan bara pengar, så det gäller säkert för Gold också.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!