Senaste nytt

AutoEurope will avboka min betalda hyrbil nu på lördag

Gnopps

Medlem
För några veckor sedan bokade jag en hyrbil med AutoEurope, pris cirka €120 för 4 dagars hyra med upphämtning i Köpenhamn hos Sixt. I bokningen angav jag att bilen kommer köras till Sverige vilket AutoEurope bekräftade. Jag fick en voucher av dem där det står "Travel to Sweden" i kommentarerna.

Igår hörde de av sig och berättade att Sixt meddelat att de ej har vinterdäck vilket behövs för resa till Sverige (i Danmark är vinterdäck ej obligatoriskt). Jag frågade vilken lösning AutoEurope föreslår och deras förslag var att avboka och att jag gör en ny reservation i Malmö, vilket jag inte är intresserad av. Då jag bad dem arbeta med Sixt för att lösa detta återkom de istället och sa att jag kan hyra en motsvarande bil hos Flizzr (?) för €481 (!). Jag har bett dem återkomma med en lösning där jag inte behöver betala mera.

När jag tittar på min voucher nu så har de tagit bort "Travel to Sweden"-kommentaren, de har alltså på eget bevåg modifierat min bokning. De flesta hyrbilsförmedlare är slut eller mycket dyra nu över julen, när jag söker själv får jag bara upp 1-3 företag som ens har någon hyrbil tillgänglig.

Till AutoEuropes försvar så är de ju bara förmedlare och vinterdäck i sig är en "request". Å andra sidan har jag betalt för en service och fått bekräftat att jag kan köra till Sverige. Sen finns det en misstanke om att Sixt är överbokade och försöker avboka en sådan här avtalsbil?

Vad tycker forumet här? Vem har rätt (T&C är långt förstås) och vad borde göras?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Canadien

Medlem
Det är inte obligatoriskt i Sverige heller, bara vid vinterväglag. Ska du resa kring Malmö så ska det väl vara plusgrader den närmsta veckan förutom några timmar på julaftonsnatten.
 

Valley

Medlem
För några veckor sedan bokade jag en hyrbil med AutoEurope, pris cirka €120 för 4 dagars hyra med upphämtning i Köpenhamn hos Sixt. I bokningen angav jag att bilen kommer köras till Sverige vilket AutoEurope bekräftade. Jag fick en voucher av dem där det står "Travel to Sweden" i kommentarerna.

Igår hörde de av sig och berättade att Sixt meddelat att de ej har vinterdäck vilket behövs för resa till Sverige (i Danmark är vinterdäck ej obligatoriskt). Jag frågade vilken lösning AutoEurope föreslår och deras förslag var att avboka och att jag gör en ny reservation i Malmö, vilket jag inte är intresserad av. Då jag bad dem arbeta med Sixt för att lösa detta återkom de istället och sa att jag kan hyra en motsvarande bil hos Flizzr (?) för €481 (!). Jag har bett dem återkomma med en lösning där jag inte behöver betala mera.

När jag tittar på min voucher nu så har de tagit bort "Travel to Sweden"-kommentaren, de har alltså på eget bevåg modifierat min bokning. De flesta hyrbilsförmedlare är slut eller mycket dyra nu över julen, när jag söker själv får jag bara upp 1-3 företag som ens har någon hyrbil tillgänglig.

Till AutoEuropes försvar så är de ju bara förmedlare och vinterdäck i sig är en "request". Å andra sidan har jag betalt för en service och fått bekräftat att jag kan köra till Sverige. Sen finns det en misstanke om att Sixt är överbokade och försöker avboka en sådan här avtalsbil?

Vad tycker forumet här? Vem har rätt (T&C är långt förstås) och vad borde göras?

Tja vad gör man ?
Nu känner jag inte till AutoEurope, men är de förmedlare lär de nog inte vilja uppfylla sitt löfte. Och frågan är om du hinner klara ut det innan du skall iväg.
Å andra sidan verkade det finnas gott om bilar hos Sixt under julhelgen. Fast, priset är ju inte speciellt roligt.
 
Det är inte obligatoriskt i Sverige heller, bara vid vinterväglag. Ska du resa kring Malmö så ska det väl vara plusgrader den närmsta veckan förutom några timmar på julaftonsnatten.
Som referens kan tilläggas att Polisen definierar vinterväglag i sina föreskrifter sålunda: "vinterväglag bör anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen".
 

Gnopps

Medlem
Efter ett antal mail där AutoEuropes attityd var i princip att de inte kan göra något och att jag får boka om till 4x priset så hade jag ett par telefonsamtal med dem. Deras slutgiltiga erbjudande var att jag får avboka gratis (istället för 48h innan vilket egentligen krävs) på plats om jag inte får vinterdäck. De sa att de två uthyrare som har bilar kvar inte har vinterdäck.

Jag rinde då Sixt och fick bekräftat att det var 100% säkert att jag inte skulle få vinterdäck. Nästa samtal från mig gick till Europcar som sa att de hade 1 bil med vinterdäck tillgänglig. Samtal tillbaka till AuroEurope där jag bad att bli flyttad till Europcar med bibehållet pris (€120 istället för €400). Efter några timmars väntan hade de faktiskt löst det!

Så såvida det inte blir några överraskningar imorgon löste AutoEurope det hela, även om det krävdes en hel del jobb och initiativ från min sida. Betyg blir nöjd med slutresultatet men inte med processen.
 

Brandten

Medlem
Efter ett antal mail där AutoEuropes attityd var i princip att de inte kan göra något och att jag får boka om till 4x priset så hade jag ett par telefonsamtal med dem. Deras slutgiltiga erbjudande var att jag får avboka gratis (istället för 48h innan vilket egentligen krävs) på plats om jag inte får vinterdäck. De sa att de två uthyrare som har bilar kvar inte har vinterdäck.

Jag rinde då Sixt och fick bekräftat att det var 100% säkert att jag inte skulle få vinterdäck. Nästa samtal från mig gick till Europcar som sa att de hade 1 bil med vinterdäck tillgänglig. Samtal tillbaka till AuroEurope där jag bad att bli flyttad till Europcar med bibehållet pris (€120 istället för €400). Efter några timmars väntan hade de faktiskt löst det!

Så såvida det inte blir några överraskningar imorgon löste AutoEurope det hela, även om det krävdes en hel del jobb och initiativ från min sida. Betyg blir nöjd med slutresultatet men inte med processen.
Fick du ut någon bil?
 

ulagun

Medlem
Så såvida det inte blir några överraskningar imorgon löste AutoEurope det hela, även om det krävdes en hel del jobb och initiativ från min sida. Betyg blir nöjd med slutresultatet men inte med processen.
Hoppas verkligen det löste sig för dig.

Men och åter men, med med min dåliga erfarenhet där biluthyrare (OK, främst Hertz) brutit löften och ljugit mig rakt i ansiktet vid incheckningsdiskar så kom jag att tänka på talesättet
"Ropa inte hej innan du kommit över bäcken"
I ditt fall "
"Ropa inte hej innan du rattat över bron"
F.ö verkar BC budordet att undvika boka flygbiljetter via mellanhänder (resebyråer) tydligen även gälla biluthyrare.
Slutligen rörande Sixt så har de omdisponerat en stor mängd bilar till Åre/Östersund inför kommande skid VM och andra tävlingar i januari. Vet inte om/hur det kan påverka tillgängligheten i övriga landet
 

Flyingandy

Medlem
Hämtade ut en bil på Hertz på Kastrup ikväll, frågade om vinterdäck och fick till svar att så gott som samtliga bilar hade vinterdäck. Undantaget var största bilarna, XC60 och uppåt. Förövrigt hade dom en hel del bilar till walk ins trots julhelg.
 
Toppen