Senaste nytt

Autistisk passagerare fick United att nödlanda.

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Jeg ser ikke det autistiske barns behov som et problem, derimod ser jeg det som et problem når forældrene ikke formår at planlægge efter disse behov. Det bliver desværre et alvorligt problem når en halv-dårlig situation munder ud i at moren siger: "...if her daughter didn’t get a hot meal, she would “get to the meltdown point” and maybe scratch someone."

Hvis jeg var crew havde jeg også reageret.
 

thh

Medlem
Jag funderar dock lite på hur man som förälder skulle kunna varna crew att om man inte får varm mat (som blivit eller inte blivit lovad) så kan det bli ett problem som det som mamman uttryckte, detta utan att det kan tolkas som ett hot. I detta fall är det ju inte ett hot egentligen utan mer ett konstaterande av fakta.

"Antingen gör du som jag vill eller så kommer någon bli misshandlad" kan inte tolkas som ett hot, det är ett hot. Det hoppas jag alla förstår?

Hon hade kunnat:
1. Bokat en biljett där varm mat var tillgänglig eller där problemet skulle minimeras (genom att man reste efter att man ätit under sin 4h långa mellanlandning t.ex.).
2. Tagit med sig mat själv till sin dotter.
3. Inte hotat någon.
 
"Antingen gör du som jag vill eller så kommer någon bli misshandlad" kan inte tolkas som ett hot, det är ett hot. Det hoppas jag alla förstår?

Hon hade kunnat:
1. Bokat en biljett där varm mat var tillgänglig eller där problemet skulle minimeras (genom att man reste efter att man ätit under sin 4h långa mellanlandning t.ex.).
2. Tagit med sig mat själv till sin dotter.
3. Inte hotat någon.
Fast det hade likaväl kunnat vara något som annat som sagts som kan tolkas som hot.....tex. ..

"Min dotter har blivit hungrig vilket jag beklagar, men jag behöver få varm mat annars kan någon bli skadad då hon kan bli utåtagerande"

Eller vilket mycket väl kan vara sant....

"Eftersom ni missat att lasta den varma mat jag beställt i kontakt med kundtjänst tidigare skulle min dotter behöva få mat från första klass för annars kan hon bli väldigt utåtagerande och kanske skada någon i närheten"

Båda dessa ovan kan tolkas som hot när man förklarar situationen....
 
Som sagt. Det handlar nog inte om funktionshinder eller icke-funktionshinder utan om hot respektive icke-hot om våld. Dylikt är känsligt i flygsammanhang. Det är däremot inte olika medicinska problem. Sannolikt är det också hotet om våld som får kaptenen att göra en diversion. Men det lär vi få se.
Jag har läst det några gånger nu och väljer att citera dig. Det jag menar är att det är oerhört känsligt med hot och att de alltid nödlandar vid hot. Är detta gissningar eller vet ni detta? Jag satt på ovanvåningen med LH Boston - Frankfurt då det plötsligt blev spring in i cockpit. Vår väldigt trevliga flygvärdinna förklarade att en ganska full ryss sagt att alla borde sprängas och att alla tyskar skall dö. Enligt mig hot snäppet över att en 15-åring kan börja klösas. Det blev en skriftlig varning från piloten. Således verkar det finnas olika smidiga sätt att hantera bråkiga passagerare.
 

Svenska73

Medlem
Jag hade en liknande situation på United. Autistisk man med sin mamma. Under taxi ut till banan får han utbrott och springer mot cockpit och skriver "no no no no no" (han var stor, säkert närmare 120 kg). Vi fick återvända till gaten där vi stod i 2 timmar och han får medicin (kanske hade varit lämpligt att han hade tagit i ett tidigare stadie då mamman sa att "he has been having a bad day since this morning"). Till slut lyfter vi med honom liggande i bulkhead på golvet med en filt över sig (vilket man tycka är en säkerhetsrisk). Det hela var otroligt obehagligt och många satt på spänn 3 timmar till destination inklusive min 8-åring som sedan incidenten är flygrädd. Det är en svår fråga då det självklart är otroligt jobbigt och utmanande för den som har ett funktionshinder samtidigt som hänsyn måste ta till flightens säkerhet. Jag hade föredragit att han hade klivit av.
 

thh

Medlem
Fast det hade likaväl kunnat vara något som annat som sagts som kan tolkas som hot.....tex. ..

"Min dotter har blivit hungrig vilket jag beklagar, men jag behöver få varm mat annars kan någon bli skadad då hon kan bli utåtagerande"

Eller vilket mycket väl kan vara sant....

"Eftersom ni missat att lasta den varma mat jag beställt i kontakt med kundtjänst tidigare skulle min dotter behöva få mat från första klass för annars kan hon bli väldigt utåtagerande och kanske skada någon i närheten"

Båda dessa ovan kan tolkas som hot när man förklarar situationen....

Jag skriver igen så att jag vet att du förstår mig;
"antingen gör du x eller så skadar min dotter någon" är alltid ett hot, oavsett om det förklarar situationen.

Har din dotter sådana problem att hon utgör ett hot för omgivningen om hon inte får rykande varm mat vill jag påminna dig om att det inte är en mänsklig rättighet att flyga och de andra 200 passagerarna på planet har större rättigheter till sin säkerhet än du som mamma har till en bekvämare flygtid eller till att spara pengar.

Ungen rev förresten en annan av passagerarna innan hon slängdes av så hotet verkar inte bara varit ett hot. Även det hade varit skäl att landa planet och avvisa familjen.
 
Jag skriver igen så att jag vet att du förstår mig;
"antingen gör du x eller så skadar min dotter någon" är alltid ett hot, oavsett om det förklarar situationen.

Har din dotter sådana problem att hon utgör ett hot för omgivningen om hon inte får rykande varm mat vill jag påminna dig om att det inte är en mänsklig rättighet att flyga och de andra 200 passagerarna på planet har större rättigheter till sin säkerhet än du som mamma har till en bekvämare flygtid eller till att spara pengar.

Ungen rev förresten en annan av passagerarna innan hon slängdes av så hotet verkar inte bara varit ett hot. Även det hade varit skäl att landa planet och avvisa familjen.

Jag förstår vad du säger men jag menar håller inte med....se detta exempel istället

"Ursäkta men skulle jag kunna få en påse för jag kommer snart att spy för maten innehöll något jag inte tålde och jag vill inte spy ner alla mina medresenärer vilket jag kommer att göra väldigt snart om inte ni fixar fram detta fort......"

Min poäng är att man måste kunna meddela crew om saker utan att det är att betrakta som ett hot, även om det kan vara saker som kan verka "hotfulla" generellt. Annars är risken att man inte säger något och att det blir en ännu större "katastrof" om det väl händer......
 
Toppen