Senaste nytt

Autistisk passagerare fick United att nödlanda.

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Ja, fast jag ställde ju inte till något trassel ombord och ingen nödlandning blev det :)!

OT: Jag tycker dessutom inte att man kan kräva att inga nötter ska serveras pga att allergiker är ombord såvida jag inte upplysts om det vid bokningen. Råkade ut för detta för en tid sedan då en passagerare meddelade vid gaten att hen var nötallergiker. Ska verkligen alkohol få serveras - tänk på alla som kan lida av det!
Jag har aldrig hört om något fall där en person har avlidit bara för att en flaska öl har öppnats. Eftersom du jämför nötter med alkohol menar jag. Det som saknas ibland i dagens samhälle är hänsyn. Om någon är jordnötsallergiker och meddelat detta tycker jag det är en del av mitt samhälliga kontrakt att visa hänsyn genom att inte öppna en snickers på just det flyget.

Jag gillar också kommentaren att familjen får skylla sig själv att de inte köpt F. Framförallt för att den skrivs på ett forum där många har väldigt nära att klaga på flygbolagen när d bolagen är stelbenta men korrekta.
 

Bryant

Medlem
Det jag reagerar på är "Beegle told KOIN 6 News she explained that if her daughter didn’t get a hot meal, she would “get to the meltdown point” and maybe scratch someone. Juliette soon got a first-class meal."

Hur lades detta fram? Amerikanska flygbolag är ju inte kända för sin humor... Tog de det säkra för det osäkra här för att man inte ville riskera att en situation skulle uppstå?

Men som med så mycket annat så är ju människan rädd för det okända och annorlunda.
 

Stefan62

Medlem
Jag har aldrig hört om något fall där en person har avlidit bara för att en flaska öl har öppnats.

Jag tänkte närmast på en nykter alkoholist som plötsligt utsätts för en massa "frestelser" - helt livsfarligt.

Är det ok att vid ingången till flygplanet meddela att man fisk- och skaldjursallergiker och samtidigt begära att alla ska ta hänsyn till det?

Det finns en standard och passar man inte in så får man flytta på sig själv istället för att ett par hundra andra ska anpassa sig!
 

johhenrik

Medlem
Mina åsikter här:

1. Det är en nyhetsartikel, så jag är rätt säker på att det saknas rätt mycket information.
2. Detta är ju garanterat en händelse som inte är vanlig. Jag tror inte United har som policy att autistiska barn inte får flyga.
3. Ursäkta, men vad är det för jävla förälder? Om man vet att barnet måste ha varm mat, så har man väl med sig det, oavsett om man flyger privatjet, F eller Y? Helt sanslöst, om nu det som står i artikeln stämmer. Precis som man har ett ansvar som medborgare så har man ju också ett stort ansvar som förälder.
4. Om det som står i artikeln är det enda som har hänt (vilket förefaller orimligt tycker jag), så känns det ju som att crew på den flighten överreagerade.

Edit: Och jag kan tillägga, att hade det stått att föräldern, när hon förklarade att hon var tvungen att ha varm mat, tyvärr råkat glömma det. Då hade jag varit förlåtande. Men om vi ska diskutera innehållet i artikeln, då anser jag att det är ansvarslöst av föräldern, som ju framstår som att de inte hade tänkt ha med det själva.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Jag tänkte närmast på en nykter alkoholist som plötsligt utsätts för en massa "frestelser" - helt livsfarligt.

Är det ok att vid ingången till flygplanet meddela att man fisk- och skaldjursallergiker och samtidigt begära att alla ska ta hänsyn till det?

Det finns en standard och passar man inte in så får man flytta på sig själv istället för att ett par hundra andra ska anpassa sig!
Utan att vara expert på allergier tror jag att jämförelsen haltar en aning...

Jag trodde att det var du som inte gillade one size fits all.

Edit: blev dubbelcitat.
 
Jag tänkte närmast på en nykter alkoholist som plötsligt utsätts för en massa "frestelser" - helt livsfarligt.

Är det ok att vid ingången till flygplanet meddela att man fisk- och skaldjursallergiker och samtidigt begära att alla ska ta hänsyn till det?

Det finns en standard och passar man inte in så får man flytta på sig själv istället för att ett par hundra andra ska anpassa sig!
Igen så visste jag inte att fisk- och skaldjursallergiker också kan drabbas av "luftsmitta" som tex jordnötsallergiker kan. Hade varit kanonintressant om du kan berätta mer om det! För att upplysa dig om hur illa det kan vara med jordnötsallergi så kan man drabbas bara genom att någon öppnar en påse jordnötter. Jag har som sagt inte hört om någon som avlidit för att personen tre meter ifrån äter räkor...
 
OT, men det finns väl flygbolag som erbjuder jordnötsfria flighter? Om jag hade varit jordnötsallergiker så hade jag för min egen skull valt en sådan.
Ungefär som att jag hade förvissat mig om att ha tillgång till varm mat på flyget om det är nödvändigt för att min sjuka dotter inte ska bryta ihop. Något kan ju såklart ha hänt, t ex försening/ombokning etc, men jag hade ändå försökt säkerställa detta innan avgång. Det hade ju kunnat bli jobbigt om flygbolaget glömt lasta mat exempelvis.
Det egna ansvaret är långtgående oavsett om man gillar det eller inte, men det är så det ser ut. I synnerhet om det gäller sina egna barn.
 

RickardG

Medlem
Igen så visste jag inte att fisk- och skaldjursallergiker också kan drabbas av "luftsmitta" som tex jordnötsallergiker kan. Hade varit kanonintressant om du kan berätta mer om det! För att upplysa dig om hur illa det kan vara med jordnötsallergi så kan man drabbas bara genom att någon öppnar en påse jordnötter. Jag har som sagt inte hört om någon som avlidit för att personen tre meter ifrån äter räkor...
Hold your horses!

Hanne Kjller: Skilj p hysteri och allergi - DN.SE
Allergiprofessorn: ”Luftburen nötallergi finns inte” | Nötallergikernas vänner

Måste allt vara så svart eller vitt? Jag är själv allergiker och har en nära släkting som är handikappad så jag har lite erfarenheter från båda dessa områden. Föräldrar har ett enormt ansvar för sina barn och handikappade och allergiker får anpassa sig så mycket det bara går. Det inkluderar att inte kunna göra allt som andra människor gör, t.ex. att under vissa omständighet flyga utan får använda sig av andra färdsätt, eller köpa en dyrare biljett. Livet är inte rättvist.
Samtidigt brukar det gå bra i 99% av alla fall genom att den drabbade anpassar sig så mycket som möjligt och samhället och andra resenärer visar hänsyn och är beredda att anpassa sig.

I det specifika fallet med United låter det på artikeln som att mamman faktiskt som rutin ser till att dottern får den nödvändiga rutinen med varm mat och att det här var ett olycksfall att det glömdes bort. Det borde United ha förstått och accepterat. Men om mamman uttryckt sig som att dottern är labil och kan löpa amok när som helst och att resans säkerhet berodde på om dottern fick i sig mat eller inte, så har jag förståelse för att man tog det säkra före det osäkra. Som med alla artiklar vet vi egentligen inte vad som hände.
 
Toppen