austrian.com: "Another customer was quicker than you"

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av johhenrik, 19 Februari 2015.

  1. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag råkade ut för en sak som jag aldrig varit med om tidigare. Jag köpte precis en resa till Dubai med Austrian och efter jag tillslut kommit till betalningssidan där man anger sitt kreditkort så fyller jag i det och trycker på betala. Då kommer det upp ett meddelande som talade om att en annan kund var snabbare än mig och mitt pris fanns inte längre. Jag hamnade sen på söksidan igen och fick börja om, men nu fanns det ingen P-klass på hemresan längre, utan bara Z och uppåt, så priset gick upp 2.000kr. :)

    Nog för att jag varit med om att priser ändrats medan man velar om man ska köpa eller inte och kollar någon timme senare eller så, men under betalningsprocessen har jag aldrig råkat ut för det. Någon annan som råkat ut för detta?
     
  2. På Orbitz och Priceline händer det då och då, fast inte vid betalning utan innan man fyller i passagerarinformaiton.
     
  3. crown

    crown Medlem

    Jag har råkat ut för det på SAS när jag skulle flyga Amsterdam > Göteborg. På betalningssidan så uppstod ett fel med något kryptiskt felmeddelande och man fick börja om. Plötsligt hade priserna gått upp från 800>2400kr, så slutade med Thalys-tåg till Bryssel och flyg därifrån för total kostnad på 1200kr.

    Detta hände under en liten "eurotrip" jag och en kompis var på, så var väl bara positivt med ett ställe till att besöka även om planerna fick ändras lite :)
     
  4. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, jag har nog råkat ut för det någon gång att innan jag hunnit börja betalningsprocessen (inkl passagerarinfo) att jag fått reda på att priset inte finns, men här har jag ju gått igenom passagerarinfo, valt säten etc. Nästa sida var kreditkortsinfo, och sen när jag bara skulle slutföra så hände det. Jaja, inte hela världen. Jag har velat med denna resan i flera dagar, så jag får skylla mig själv iaf. :)
     
  5. Aurora

    Aurora Medlem

    Meg bekjent handler det ikke om tidspunkter hva gjelder billetter, men antall. Det er så-så mange billetter til salgs til den og den prisen. Dermed er det jo ganske logisk at hvis noen har kjøpt billetten før du fikk kjøpt den så går prisen opp. Du kan se dette hos f.eks SAS når det står "bare 2 stoler igjen til denne prisen" = bare 2 billetter igjen til prisen. Hvis 2 stk kjøper de før deg går prisen opp med en gang uavhengig av tidsbruk. Så det er jo ikke så rart, i grunn :)
     
  6. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag förstår det inte har med tidpunkten att göra och jag vet att det bara finns ett visst antal etc. Men jag trodde att alla sådana här system faktiskt la bokningen on-hold tills man avslutat hela processen. Finns ju många siter som har lite olika, typ, du har 2 minuter på dig att avsluta betalningsprocessen annars går de tillbaka etc. Eller en varning som poppar upp om man varit idle en viss tid osv, som varnar att man kommer förlora biljetten etc.
     
    Christian R gillar detta.
  7. matte_ante

    matte_ante Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, så brukar det fungera enligt min erfarenhet. Hoppas att det inte blir standard med det här sättet.
     
  8. Priset (och platserna) brukar att låsas under bokningsprocessen och att priset har gått upp vid betalningsfasen har aldrig hänt för mig när jag har bokat t ex på SAS eller Wideroe. Däremot det kan hända på online resebyrå.
    Följd av detta är dock platsen försvinner ifall man inte genomför betalningen och det tar ca 10-30 minuter innan de dyker upp igen.
     
  9. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade blivit förbannad om något sådant hände. Brukar inte platserna hållas när man är i bokningsdialogen?
     
    johhenrik gillar detta.
  10. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har varit med om att boka 2 biljetter fast det bara fast 1 biljett kvar till det angivna priset.
    Vi gick in på 2 datorer och samtidigt utförde vi bokningen (tryckte på "boka-knappen" eller vad den heter), båda fick det angivna priset trots att det enbart skulle ha funnits 1 plats till detta pris.
    Bokningen gjordes på sas hemsida. Detta är dock länge sedan, säkert omkring 10 år sedan.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×