Senaste nytt

Australian Airlines?

Resenären

Medlem
Ibland hajar man till när man läser i dagstidningen om udda flygbolag/udda flyglinjer.
Gårdagens (14/1) artikel i SvD handlade just om detta; längsta och kortaste flyglinjerna.
3. St.Gallen, Schweiz - Friedrichshafen, Tyskland (8 minuter) var rubriken som intresserade mig.
"När Australian Airlines lanserade flyglinjen mellan St.Gallen och Friedrichshafen för två år sedan menade man att detta var kortaste internationella flygningen", skriver reportern.

Att ett australienskt flygbolag skulle utföra denna flygning, lät orimligt. Så visste menade de Austrian Airlines, var min reaktion. Nästan rätt, det var ett Österrikiskt bolag som hette People´s Air Group, som en gång utförde denna flygning.
The Lokal skriver "Almost as quickly as it carried passengers between Germany and Switzerland in a record eight minutes, the world's shortest cross-country flight is already set to see its final voyage.
2017 i april utfördes sista flygningen....
Någon här på BC, som åkt i det som var tänkt som ett matarflyg till Köln?

På tal om långflygningar, ungefär samtidigt som jag läste denna artikel såg jag ett plan på hög höjd som kom i en ovanlig riktning. En koll på Flightradar gav denna bild:

IMG_2132.PNG
 
Toppen