Senaste nytt

Auf wiedersehen Air Berlin? Konkurs...

crown

Medlem
Ontopic förväntar jag mig snabba ryck av SAS nu, monopollinjen GOT-TXL ligger och bara väntar på att bli tagen av just SAS! Alternativen är förmodligen Eurowings eller att den försvinner helt, båda vore mycket trist.

Eurowings börjar ju flyga GOT-TXL 6 gånger i veckan från januari. Detta kan jämföras med Air Berlin som idag flyger den upptill 4 gånger per dag. När jag flugit med Air Berlin så har det även varit fullt ofta så ett behov verkar finnas.

Så ett gyllene tillfälle för den som blir först att täcka upp kapacitetstappet! Vore ju även toppen om SAS för en gång skull vågade satsa på GOT.
 

Dr. Miles

Expert
Eurowings börjar ju flyga GOT-TXL 6 gånger i veckan från januari. Detta kan jämföras med Air Berlin som idag flyger den upptill 4 gånger per dag. När jag flugit med Air Berlin så har det även varit fullt ofta så ett behov verkar finnas.

Så ett gyllene tillfälle för den som blir först att täcka upp kapacitetstappet! Vore ju även toppen om SAS för en gång skull vågade satsa på GOT.
Skillnaden mellan Air Berlin och SAS på Berlin-Göteborg linjen är att Air Berlin transporterar också anslutningspassagerare medan SAS transporterar endast passagerare som flyger den här sträckan (möjligen det kan finnas några som flyger vidare med Star Alliance partner men det kan inte vara så många).

Det är därför Air Berlin kunde flyga 4 gånger per dag och SAS hade inget på den här sträckan.
Eurowings kan räkna med att det kommer att finnas anslutningspassagerare på den här linjen, men inte SAS.

Apropå SAS direktlinjer från Göteborg diskuterades i den här tråden.
http://www.businessclass.se/forum/t...ed-sas-från-göteborg-paris-och-bryssel.27265/
 

crown

Medlem
Skillnaden mellan Air Berlin och SAS på Berlin-Göteborg linjen är att Air Berlin transporterar också anslutningspassagerare medan SAS transporterar endast passagerare som flyger den här sträckan (möjligen det kan finnas några som flyger vidare med Star Alliance partner men det kan inte vara så många).

Det är därför Air Berlin kunde flyga 4 gånger per dag och SAS hade inget på den här sträckan.
Eurowings kan räkna med att det kommer att finnas anslutningspassagerare på den här linjen, men inte SAS.

Apropå SAS direktlinjer från Göteborg diskuterades i den här tråden.
http://www.businessclass.se/forum/t...ed-sas-från-göteborg-paris-och-bryssel.27265/
Det har du rätt i! Att komma upp i samma frekvens som varit är nog omöjligt och olönsamt.

Det blir begränsat med antal anslutningspassagerare för SAS även om några få kanske. Själv hade jag en vän som flög ARN>GOT>TXL när den linjen fanns då det innebar kort transfer och fyllde i en lucka då SAS inte hade andra flighter. SAS frekvens på Berlin är ju även förhållandevis låg från huvudstäderna (men där finns det ju även konkurrens).

Även om största andelen av Air Berlins passagerare troligen var transfer så finns det en del som inte var det och därmed en lucka att fylla. Själv hade jag gärna sett en CRJ900 med en morgon och kvällsavgång till och från Berlin, borde ju gå att slinga in från Köpenhamn/Stockholm om man inte vill ställa den i Göteborg.

Men vi får väl se vad som händer. Kanske blir det Easyjet istället som återupptar sin Göteborg-Berlin-linje och flyger mellan städerna utöver Eurowings.
 

mha321

Medlem
Håller helt med om svårigheten att flyga point-to-point utan hub för ett hub-bolag som SAS.

Däremot hade ju Air Berlin 3 dagliga (väl?) på ARN-TXL, och Eurowings tar väl bara upp en av dem. Där borde det kanske finnas en lucka för SAS att öka på med någon avgång, eftersom det är trafik på egen hub.
 

NyfikenGrau

Medlem
Eurowings börjar ju flyga GOT-TXL 6 gånger i veckan från januari.

Oj, det hade jag missat helt. Hm..

Skillnaden mellan Air Berlin och SAS på Berlin-Göteborg linjen är att Air Berlin transporterar också anslutningspassagerare medan SAS transporterar endast passagerare som flyger den här sträckan (möjligen det kan finnas några som flyger vidare med Star Alliance partner men det kan inte vara så många).

Det är därför Air Berlin kunde flyga 4 gånger per dag och SAS hade inget på den här sträckan.
Eurowings kan räkna med att det kommer att finnas anslutningspassagerare på den här linjen, men inte SAS.

Det har du såklart rätt i och av samma skäl kanske det vore mycket viktigare att ta över/etablera morgon- och kvällsavgångar till från CPH och ARN för att få pålitliga kontinuerliga matningsanslutningar till/från SAS longhaul. GOT känns dock allmänt ganska "underservad" som destination jämfört med CPH/ARN/OSL så en viss marknad finns nog ändå.
 

mha321

Medlem
Det blir begränsat med antal anslutningspassagerare för SAS även om några få kanske. Själv hade jag en vän som flög ARN>GOT>TXL när den linjen fanns då det innebar kort transfer och fyllde i en lucka då SAS inte hade andra flighter.
Det tror jag snarare är ett exempel på just varför GOT-TXL inte fungerade. De hade såpass dålig fyllnadsgrad på flyget att sådant blev rimligt.

På samma sätt flög jag själv ett par gånger ARN-GOT-LHR på bonusbiljett när det inte fanns något alls kvar att välja på direktlinjerna ARN-LHR (med hyfsat kort varsel). Fanns nästan alltid via GOT.

Ska man mer strategiskt kunna fylla sådana flighter med connections måste man lägga om till att göra GOT till en "mini-hub" av något slag. Men SAS har redan 3 hubbar, vilket är väldigt mycket för ett bolag i den storleken.
 

Dr. Miles

Expert
Situationen för SAS kanske ser annorlunda ut när/om nya Berlin Brandenburg flygplats öppnar, då Lufthansa hade avsikt att öppna long haul linjer därifrån (jag vet inte om det är fortfarande aktuellt eller ej).
 

dino_81

Medlem
Spännande!

Undrar om Lufthansa för över flygplan/besättning man tar över från Air Berlin till deras LCC eller om Lufthansa själva ökar på Berlin i egen regi?

Undrar också om tillskottet av piloter som är glada att inte bli av med jobbet påverkar Lufthansas nuvarande piloter att inte dra till strejkkortet lika ofta?
 
Toppen