Senaste nytt

Att välja kort! Coop vs Amex vs SAS.

Brandten

Medlem
Du har redan fått bra tips, jag skulle bara ytterligare vilja understryka hur bra Amex 2-4-1 voucher är. I princip gör den ju dina poäng dubbelt så mycket värda. Du nämner att du skulle vilja spara ihop poäng till en resa till Thailand. Med Star Alliance kostar en resa från Europa till Thailand i business class 140 000 Eurobonuspoäng. För att samla ihop så mycket poäng med coopkortet måste du exempelvis spendera över 800 000 kr. Att då får samma värde för en spend på 150 000 kr (under förutsättningen att du har så mycket poäng) är givetvis mycket fördelaktigt.

Jag skulle därför göra såhär. Skaffa ett Amex premium och ett extrakort till din partner. Alla gemensamma utgifter tar ni i den mån Amex accepteras på detta kort, i andra hand på coop. Samt att ni betalar räkningar på coop.

Till dina privata kostnader som du vill särskilja skaffar du ett Amex additional card. Det kostar inget extra men ger dig möjlighet att separera kostnaderna. Samtidigt maximerar du din spend på amex och bör ha goda möjligheter att komma upp i 150 000 kr.
Fast hur mycket måste du inte spendera för att samla ihop 140000 eurobonuspoäng när en flygbiljett kostar 2000kr och ger dig typ 500 poäng. COOP kortet med Betalo är riktigt nice även om jag kanske inte kommer upp i 800000kr /år men.
 

Samosaguas

Medlem

ramo

Medlem
Hej
Jag är intresserad av Amex, undrade ifall någon kunde skicka mig en inbjudan?
Mitt stora dilemma är att bestämma mig för vilket/vilka kort som passar bäst, vad jag har förstått så
satsar dem flesta på eurobonus för att få 2.4 1 vouchern. Men jag vill även ha priority pass och då är
det endast Amex gold eller platinum (lite väl dyrt). Eurocard platinum är ett alternativ men den ger dock inga poäng.
Kan man kombinera Gold + SAS Amex premium? Vad tror ni experter om den kombon?
Eller är det mer fördelaktigt att rikta in sig på ett kort?
Tacksam för lite vägledning :)
 
Toppen