Senaste nytt

Att välja kort! Coop vs Amex vs SAS.

palmen

Moderator
Jag håller med dig i sak, men det finns tyvärr en liten detalj som hittills har fått mig att köra på ett suboptimalt beteende och inte bytt mitt SAS MC mot Coop MedMera Mer. Denna detalj har ingenting att göra med dessa kort, utan beror istället på utseendet av AmEx-korten, där det tyvärr (enligt mig) inte alls är tydligt vilken status kortet har (Diamond i mitt fall) om man inte kollar väldigt noga. Det känns bra att ha ett kort som man lite snabbt och diskret kan visa för att få gratis dryck i Go, eller när man ber om någon extra tjänst i gate osv. Givetvis kan man ha ett "rent" EB-kort utan betalförmåga (eller både SAS MC och Coop) för dessa behov, men jag slipper helst ytterligare ett kort att bära omkring på.
Hur du än gör så blir det ju ett extra kort antingen ett rent Eurobonuskort eller SAS Mastercard kortet :).
Jag använder också SAS MC för att påvisa att jag är Diamond om jag vill ha gratis dryck, men jag handlar inte på det för tillfället i och med att Coop-kortet är bättre för poängintjäningen. Beställde dock ett vanligt Eurobonus kort nu också, brukar ha det i handbagaget normalt sätt så behöver inte "släpa" på det i plånboken.
 

Mack

Medlem
Du har redan fått bra tips, jag skulle bara ytterligare vilja understryka hur bra Amex 2-4-1 voucher är. I princip gör den ju dina poäng dubbelt så mycket värda. Du nämner att du skulle vilja spara ihop poäng till en resa till Thailand. Med Star Alliance kostar en resa från Europa till Thailand i business class 140 000 Eurobonuspoäng. För att samla ihop så mycket poäng med coopkortet måste du exempelvis spendera över 800 000 kr. Att då får samma värde för en spend på 150 000 kr (under förutsättningen att du har så mycket poäng) är givetvis mycket fördelaktigt.

Jag skulle därför göra såhär. Skaffa ett Amex premium och ett extrakort till din partner. Alla gemensamma utgifter tar ni i den mån Amex accepteras på detta kort, i andra hand på coop. Samt att ni betalar räkningar på coop.

Till dina privata kostnader som du vill särskilja skaffar du ett Amex additional card. Det kostar inget extra men ger dig möjlighet att separera kostnaderna. Samtidigt maximerar du din spend på amex och bör ha goda möjligheter att komma upp i 150 000 kr.
 

PerssonErik

Medlem
Du har redan fått bra tips, jag skulle bara ytterligare vilja understryka hur bra Amex 2-4-1 voucher är. I princip gör den ju dina poäng dubbelt så mycket värda. Du nämner att du skulle vilja spara ihop poäng till en resa till Thailand. Med Star Alliance kostar en resa från Europa till Thailand i business class 140 000 Eurobonuspoäng. För att samla ihop så mycket poäng med coopkortet måste du exempelvis spendera över 800 000 kr. Att då får samma värde för en spend på 150 000 kr (under förutsättningen att du har så mycket poäng) är givetvis mycket fördelaktigt.

Jag skulle därför göra såhär. Skaffa ett Amex premium och ett extrakort till din partner. Alla gemensamma utgifter tar ni i den mån Amex accepteras på detta kort, i andra hand på coop. Samt att ni betalar räkningar på coop.

Till dina privata kostnader som du vill särskilja skaffar du ett Amex additional card. Det kostar inget extra men ger dig möjlighet att separera kostnaderna. Samtidigt maximerar du din spend på amex och bör ha goda möjligheter att komma upp i 150 000 kr.

Det lät faktiskt jättebra!
Man måste alltså få handla för över 800k för att kunna utnyttja en resa, det tar lite väl länge de!
Får i så fall bli ett Amex. Finns det något sätt att betala räkningar med Amex utan avgift eller är det kört?
Är ju framför allt på räkningar jag plockar poäng på.
 

Samosaguas

Medlem
Det lät faktiskt jättebra!
Man måste alltså få handla för över 800k för att kunna utnyttja en resa, det tar lite väl länge de!
Får i så fall bli ett Amex. Finns det något sätt att betala räkningar med Amex utan avgift eller är det kört?
Är ju framför allt på räkningar jag plockar poäng på.
Tyvärr inte möjligt att betala räkningar med Amex utan att betala avgift.
 

spritfet

Medlem
Med Star Alliance kostar en resa från Europa till Thailand i business class 140 000 Eurobonuspoäng. För att samla ihop så mycket poäng med coopkortet måste du exempelvis spendera över 800 000 kr.
Fast då måste du aktivt undvika allt som ger extrapoäng på Coop, så som kampanjer, dubblering etc. Genom att optimera kampanjer och växlingskurser under 2015 har en spend på 134 000kr på Coopkoret gett mig 64 000 Eurobonuspoäng!

Jag tycker varken eller - har man en spend över 150 000 rekommenderar jag båda korten! Du kan dessutom dra Coop och betala med Amex hos Coop och få poäng hos båda.

Extrakort kostar inget varken hos Coop eller Amex.

@PerssonErik , eftersom det bara är 6 månader kvar av 2015 rekommenderar jag dig att främst fundera på om du kan nå 150000 innan årets slut. Annars kan Amex lika gärna vänta tills januari 2016...
 

Mack

Medlem
Fast då måste du aktivt undvika allt som ger extrapoäng på Coop, så som kampanjer, dubblering etc. Genom att optimera kampanjer och växlingskurser under 2015 har en spend på 134 000kr på Coopkoret gett mig 64 000 Eurobonuspoäng!

Jag tycker varken eller - har man en spend över 150 000 rekommenderar jag båda korten! Du kan dessutom dra Coop och betala med Amex hos Coop och få poäng hos båda.

Extrakort kostar inget varken hos Coop eller Amex.

@PerssonErik , eftersom det bara är 6 månader kvar av 2015 rekommenderar jag dig att främst fundera på om du kan nå 150000 innan årets slut. Annars kan Amex lika gärna vänta tills januari 2016...

Det har du givetvis rätt i, handlar man mycket på coop måste dubbleringen tas med i beaktan. Man får försöka sprida sin spend så den ger bäst utdelning.
 

PerssonErik

Medlem
Väldigt tveksam att jag kommer upp i 150.000 på 6 månader, framför allt om jag fortsätter betala räkningarna via Coop. Men kanske är bra att börja bygga upp en buffert med poäng redan nu? I slut ändan så blir väl alla poäng samlade på ett och samma konto så :)
 

magost

Medlem
Först och främst vill jag tacka för ett underbart forum, hittade nyligen hit och detta blir mitt första inlägg.

Eftersom ni här verkar ha stenkoll så gör jag en chansning att fråga här!
Jag har idag Coop medmera mer och betalar räkningar osv med det via betalo. Började kika lite på SAS kortet(har endast ett medlemskort i dagsläget, men signat upp mig på Preem, snart Trygg-Hansa och Fortum så snart befintliga avtal löper ut för att få lite extra poäng där). Men efter att kikat runt många timmar här på forumet så tycker jag att det verkar som att en majoritet av er förespråkar Amex.

Jag har en ganska billig levnadstandard och hamnar någonstans på 150-200k i förbrukning per år på kortet. Tanken med att samla poäng är att kunna få ihop en thairesa till familjen. 2 vuxna & 2 barn 2,3år. Något som lockade med Amex var 2-1 erbjudandet.

I mitt läge vilket kort hade ni valt?
Eller kanske ha flera kort och flytta poäng?
Vilket kort ger störst utdelning på ett användningsområde på typ 200k?

Tillägg: Coopkortet har vi som familjekort, har ett Handelsbanken mastercard till mina privata nöjen/kostnader. Så ska säga upp detta och skaffa ett till kort som jag ska använda till mina privata kostnader. Funderar på SAS för att kunna växla poäng mellan SAS och Coop, åsikter där?

Mvh

COOP & AMEX kompletterar varandra så bra just nu så att inte ha båda är snudd på tjänstefel för en poängsparare ;)

AMEX ger 2x utväxling på poängen med vouchern. Och att komma över 150.000 på ett år bör man klara med lite "kortdiciplin".
AMEX kan man välja i tre smaker utefter sin förmodade spend om man tvekar inför omsättningsnivå eller avgiften.
COOP ger poäng på alla ställen som inte tar AMEX, inklusive onlineköp, samt adderar poäng med Betalo för alla räkningar utan avgift.
Det innebär att en normal familjs hela omsättning kan gå igenom korten förutom bolån & sparande....

Dumpa alla andra kort ifall de har avgift. Behåll möjligen någon bank-visa med gratis utlandsuttag om den är utan avgift.

Glöm ej 17:e budet: Om inte du tar hand om de % som kortföretagen budgeterar för varje transaktion tar de dessa % själva!
 

PerssonErik

Medlem
COOP & AMEX kompletterar varandra så bra just nu så att inte ha båda är snudd på tjänstefel för en poängsparare ;)

AMEX ger 2x utväxling på poängen med vouchern. Och att komma över 150.000 på ett år bör man klara med lite "kortdiciplin".
AMEX kan man välja i tre smaker utefter sin förmodade spend om man tvekar inför omsättningsnivå eller avgiften.
COOP ger poäng på alla ställen som inte tar AMEX, inklusive onlineköp, samt adderar poäng med Betalo för alla räkningar utan avgift.
Det innebär att en normal familjs hela omsättning kan gå igenom korten förutom bolån & sparande....

Dumpa alla andra kort ifall de har avgift. Behåll möjligen någon bank-visa med gratis utlandsuttag om den är utan avgift.

Glöm ej 17:e budet: Om inte du tar hand om de % som kortföretagen budgeterar för varje transaktion tar de dessa % själva!

Tack för svar!
Lutar mot ett Amex som ett komplement till Coop, och lustigt att du skriver det men ringde Handelsbanken idag och dumpade befintliga kort. Jag vill ha mina poäng :)
Det med utlandsuttag vill jag minnas att det är fritt med Coop.
 
Toppen