Senaste nytt

Att välja kort! Coop vs Amex vs SAS.

Samosaguas

Medlem
Tack så mycket för alla svar!
Känner mig något klokare nu :)

Ja ett SAS mc kanske vore ett riktigt bra alternativ då jag kan flytta poängen mellan Coop och SAS.
Ska jämföra Amex premium och SAS lite mer ingående så får det bli någon av dessa. Diners club är det så grymt få som tar här upp mot Norrland så känns inte helt aktuellt.

Få 12.000 poäng för att skaffa ett kort alltså? Berätta gärna mer! :cool:
Du kan läsa mer om vad som gäller här!

https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/member-get-member/sas_premium.pdf
 

palmen

Moderator
Jag tycker det är få ställen som accepterar Amex men inte Diners. Mio-möbler och Hifi-klubben är de enda jag kommer på på raken.

Diners fungerar exempelvis på Coop, Systembolaget, Clas Ohlson, Ikea, Statoil, många/de flesta restauranger och Hotell.

Jag tycker nog att regeln är att om Diners inte fungerar så gör heller inte Amex det. Jag tar dock gärna emot exempel på motsatsen.
Det är många Hemköpsbutiker som tar amex och inte diners (sen finns det några som tar båda). Jag har hemköp som primär butik både vid jobbet och hemma, även om jag hemma kan välja coop om jag vill.
Jag använder kortet utomlands en hel del och Diners har jag haft svårt att betala med på restauranger medan det fungerat bra med Amex. Allt beror som sagt på vilken typ av varor/tjänster som man handlar, beroende på köpmönster så fungerar amex/diners sämre/bättre.
 

palmen

Moderator
Tack så mycket för alla svar!
Känner mig något klokare nu :)

Ja ett SAS mc kanske vore ett riktigt bra alternativ då jag kan flytta poängen mellan Coop och SAS.
Ska jämföra Amex premium och SAS lite mer ingående så får det bli någon av dessa. Diners club är det så grymt få som tar här upp mot Norrland så känns inte helt aktuellt.

Få 12.000 poäng för att skaffa ett kort alltså? Berätta gärna mer! :cool:
SAS MC ser jag som överflödigt, du har bättre intjäning av poäng med ditt Coop-kort om du växlar in åtminstone 20.000 coop-poäng åt gången (helst ska man växla 60k). Båda är som sagt mastercard och fungerar på samma ställen, därav blir SAS-kortet överflödigt i min mening.
Sen kan du som sagt signa upp för kortet bara för att trigga signup bonusen, det är gratis första året om inte annat :)
 

PerssonErik

Medlem
SAS MC ser jag som överflödigt, du har bättre intjäning av poäng med ditt Coop-kort om du växlar in åtminstone 20.000 coop-poäng åt gången (helst ska man växla 60k). Båda är som sagt mastercard och fungerar på samma ställen, därav blir SAS-kortet överflödigt i min mening.
Sen kan du som sagt signa upp för kortet bara för att trigga signup bonusen, det är gratis första året om inte annat :)

Det har du en poäng i! När det väl blir resdags för mig, kan jag då flytta både Amex och Coop till SAS kontot då så jag jag har en samlad "klump" att lösa in?
Anledningen till att jag vill ha fler kort är för att jag ska lätt kunna skilja på hushållskontot som i dagsläget är Coop och mitt privata som innefattar mina nöjen. Och vill ju självklart hamstra poäng på båda för att sedan kunna slå ihop det :)

När jag precis skaffat Coop så tyckte jag att det var en bra affär att lösa 190.000p mot en värdecheck hos Fritidsresor på 2000kr men känns som att det finns betydligt bättre alternativ är det när jag satt mig in lite mer :)
 

Samosaguas

Medlem
Det har du en poäng i! När det väl blir resdags för mig, kan jag då flytta både Amex och Coop till SAS kontot då så jag jag har en samlad "klump" att lösa in?
Anledningen till att jag vill ha fler kort är för att jag ska lätt kunna skilja på hushållskontot som i dagsläget är Coop och mitt privata som innefattar mina nöjen. Och vill ju självklart hamstra poäng på båda för att sedan kunna slå ihop det :)

När jag precis skaffat Coop så tyckte jag att det var en bra affär att lösa 190.000p mot en värdecheck hos Fritidsresor på 2000kr men känns som att det finns betydligt bättre alternativ är det när jag satt mig in lite mer :)
Amex-poängen förs över till ditt EB-konto en gång i månaden. Coop-poängen bestämmer du själv när du vill byta in till Eurobonus-poäng. Ibland finns det kampanjer med bättre kurs. Tex var det en nu i juni som gav 20 procent mer EB-poäng.
 

Thornado

Medlem
SAS MC ser jag som överflödigt, du har bättre intjäning av poäng med ditt Coop-kort om du växlar in åtminstone 20.000 coop-poäng åt gången (helst ska man växla 60k).

Jag håller med dig i sak, men det finns tyvärr en liten detalj som hittills har fått mig att köra på ett suboptimalt beteende och inte bytt mitt SAS MC mot Coop MedMera Mer. Denna detalj har ingenting att göra med dessa kort, utan beror istället på utseendet av AmEx-korten, där det tyvärr (enligt mig) inte alls är tydligt vilken status kortet har (Diamond i mitt fall) om man inte kollar väldigt noga. Det känns bra att ha ett kort som man lite snabbt och diskret kan visa för att få gratis dryck i Go, eller när man ber om någon extra tjänst i gate osv. Givetvis kan man ha ett "rent" EB-kort utan betalförmåga (eller både SAS MC och Coop) för dessa behov, men jag slipper helst ytterligare ett kort att bära omkring på.
 

PerssonErik

Medlem
Amex-poängen förs över till ditt EB-konto en gång i månaden. Coop-poängen bestämmer du själv när du vill byta in till Eurobonus-poäng. Ibland finns det kampanjer med bättre kurs. Tex var det en nu i juni som gav 20 procent mer EB-poäng.
Det låter faktiskt jättebra! Känns nog hittills som att detta kort passar mig bäst.
 
Toppen