"att sluta flyga är lite som att sluta leva"

Diskussion i 'Övrigt' startad av Kricka, 28 November 2015.

  1. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    FF#1 och Malu gillar detta.
  2. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Visar bra på den problematik som finns i klimatfrågan
     
  3. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    "De berättar att de reser ofta, gärna två gånger om året." o_Oo_O
     
    agehall, Andrew, palmen och 13 andra gillar detta.
  4. FF#1

    FF#1 Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Rubriken var störtskön, men artikeln var mest blaj...
     
  5. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det är journalister vi pratar om...
     
    FF#1 gillar detta.
  6. bnr

    bnr Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Blaj var ordet!
     
  7. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Man kunde ju hoppats på lite mer journalistik än "Flygresan till Bangkok är lång och utsläppen höga". Jaha, men är utsläppen högre nu än tidigare för all svensk flygtrafik? Är den högre än alternativa sysselsättningar som bilsemester genom Europa för den enskilde?
     
  8. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Den artikeln måste vara en av de sämre i SvDs serie "2 grader" inför klimatmötet i Paris men belyser trots det vanliga mäniskors dilemma när det kommer till miljöproblematiken
     
    FF#1 gillar detta.
  9. FF#1

    FF#1 Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja om man gör lite analys av den så sätter den fingret på vad jag ser som en av de största problemen. Dvs. enkelt objektivt kunna värdera ens aktiviteter och alternativ från ett miljöperspektiv. Tex när man ser olika dokumentärer så är de alltid vinklade på olika sätt beroende på vad regissören eller finnansieären vill förmedla. Det som nämns som en av de största hoten i en rapport kan helt förbises i en annan.
    Mycket tyckande sätts på magkänsla och inte på hur det verkligen ligger till.
     
    nilsson gillar detta.
  10. maswan

    maswan Medlem

    Ort:
    Ume
    Land:
    Sverige Sverige
    Själv är jag lite pessimistisk, även inom områden där vi har väl utvecklade tekniska lösningar (fossilfri elproduktion och värme) så fortsätter man att elda kol och naturgas av ekonomiska och politiska anledningar. Transportsektorn håller ju på att delvis lösas tekniskt, iaf för lätta eller korta transporter (personbilar, stadsbussar, etc), att skuldbelägga de bitar som är svårast att lösa (viss industri, jordbruk, tunga långväga transporter, och flygtransport) tycker jag inte är särskilt produktivt.

    Skulle man bara ta och fixa de första bitarna så skulle det inte alls vara så stor panik kvar och det skulle vara relevant att börja trycka på hårdare om koldioxidfång vid masugnar och biobränsle till jetmotorer. Det här var ju också det som var meningen med "cap and trade", att man genom att sälja utsläppsrätter skulle kunna flytta de tvingande minskningarna från svåra och dyra ställen som jetmotorer till lätta som kolkraftverk. Men det funkar ju bara om alla är med och man sätter rätt minskningskurva globalt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×