Senaste nytt

Att kalla detta business class måste vara ett skämt

Senator

Moderator
Det är alltid tråkigt att läsa om dåliga upplevelser. Jag håller med trådskaparen att delar av upplevelsen lämnar en del att önska. Men tyvärr är detta intra-Europeisk affärsklass anno 2016. Jag tycker också att "det var bättre förr" gällande affärsklass inom Europa, men skulle hävda att det är "bättre nu" på interkontinentala flygningar med flat-beds och dyl.

Med några få undantag, flyger nästan "alla" Europeiska flygbolag antigen B737-xx eller A32x i någon form, där stolarna är samma för ekonomiklass som det är för affärsklass med undantaget att mittenplatsen är "fri" i affärsklass. Tyvärr är detta en konsekvens av att konsumenter och företag inte längre vill betala för något annat. En annan utmaning i den ständiga "race to the bottom" är den flexibla flygplansflottan. Man bokar en resa med Austrian, så dyker du upp någon "hand-me-down" B737 från innan Berlinmurens fall. Fråga våra frekventa SAS-resenärer om JetTime, Cimber och Air Nostrum.

När det gäller maten, så har jag fått just den måltiden på en resa mellan Florens och Wien. Jag lämnade också den tillbaka, då jag inte tyckte den såg särskilt inbjudande ut. Men jag har ju också fått sill på SAS, och jag undrar på hur många icke-Skandinaver och Holländare som käkade det? Min poäng är att varje bolag jag åker med som oftast (och med lite stolthet) erbjuder mat som skall vara representativt för deras hemland. Ibland faller detta i smak, ibland inte. Svår balansgång. När det gäller mat, så upplever jag också en enorm skillnad på avresa från Köpenhamn och Arlanda. Eftersom avresor från Arlanda söderut är längre, hamnar man oftast i spannet med bättre mat.

Fast Track: det här är för mig SAS snålhet. Finns det några större Star Alliance hubbar där det inte finns 100% täckning för alla Star Gold och affärsklass gällande Fast Track? Lufthansa/Swiss/Austrian bjuder alla Star Gold och Business på Fast Track i Munchen, Frankfurt, Zurich, Geneve och Wien. United/Thai och Singapore gör samma sak. SAS i Oslo, Stockholm och Köpenhamn? Där känns det som att det som betyder något är:
Din farfars mors stjärntecken
Fullmåne eller inte?
Avresa mellan 04.52 och 05.03 på dagar utan "g" i namnet
SAS Gold och Diamond reser gräddfil på alla andra Star Alliance bolag, men SAS kan inte ställa upp för de andra bolagen

Sedan undrar jag på om vi vet om Austrian är Handling Agent för Air India i Wien? Om dom inte är, blir det svårt för Austrian att göra mycket. Det är hellre inte ovanligt att vid T minus 3 (timmar) så tar gaten över hela hanteringen av flighten. Det borde våra SAS-rävar känna igen, det är skälet att svaret på en uppgradering lämnas först vid gaten. Så det är inte ovanligt att en transit desk, eller även en lounge inte kan hantera frågan.

Jag tycker definitivt att @Ystad skall skicka ett klagomål till Austrian, men kanske värt att ha en nyanserat bild på vad som skall levereras eller borde levereras.
 

Ystad

Medlem
Eftersom diskussionen nu handlar mycket om olika versioner av "fast track" så kör jag en liten genomgång hur det var på de flygplatser vi passerade under vår resa. Inte som något inlägg i debatten utan mer bara en beskrivning hur olika det ser ut:
  • CPH: "CPH fast track" genom security, för vissa bolag och som bekant inte för Austrian.
  • DEL: "fast lane" genom både pass- och security kontroll för alla med business- eller first biljetter, oavsett bolag
  • BKK: en fantastisk service om man flög THAI business eller first: egen ingång till terminalen, betydligt fler öppna incheckningsdiskar än passagerare (åtminstonne när vi var där), pall att sitta på när man checkade in, pass- och security kontroll helt utan köer, hela vägen in i loungen faktiskt (dock fick man beblanda sig med öviga passagerare om man skulle till den andra loungen och/eller gaten...)
  • HKG: alla i samma köer - men gick fort och effektivt ändå
  • PEK: alla i samma (långa och omständiga) köer
  • NRT: speciell ingång till security för alla *A business- o first resenärer
  • HNL: egen security kö för first o business
  • LAS: pass o security kontroll i egen kö om man som vi var "TSA PRECHECK" (osäker dock om det hängde ihop med vår bokningsklass)
Lite lustigt faktiskt hur olika det kan se ut
 

pep

Medlem
.....Jag tycker definitivt att @Ystad skall skicka ett klagomål till Austrian, men kanske värt att ha en nyanserat bild på vad som skall levereras eller borde levereras.
Jeg ville afstå. @Ystad 's forventinger har været alt for høje. De tider er forbi i Europa (med få undtagelser som f.eks. Air Serbia, Aegaean, Swiss, Aeroflot, og TK). Austrian er flere år i træk udnævnt som Europas bedste bolag mht. mad, specielt i økonomi. At der er en kold kartoffel og lidt sovs på siden kan man vel få ordnet ved at ringe på klokken og få det rettet. Eller, bestille en anden ret? Ingen grund til at ringe til Politiet. Simpel kommunikation og positiv interaktion med FA ombord kan klare det meste. Hader når folk bare bliver indadvendte og sure og lurer på at lave "cases" for selv de mindste småting. Man kan faktisk gøre meget selv i situationen opg få en loose/loose vendt til en win/win situation. Keep smiling
 

Agö

Medlem
Jeg ville afstå. @Ystad 's forventinger har været alt for høje. De tider er forbi i Europa (med få undtagelser som f.eks. Air Serbia, Aegaean, Swiss, Aeroflot, og TK). Austrian er flere år i træk udnævnt som Europas bedste bolag mht. mad, specielt i økonomi. At der er en kold kartoffel og lidt sovs på siden kan man vel få ordnet ved at ringe på klokken og få det rettet. Eller, bestille en anden ret? Ingen grund til at ringe til Politiet. Simpel kommunikation og positiv interaktion med FA ombord kan klare det meste. Hader når folk bare bliver indadvendte og sure og lurer på at lave "cases" for selv de mindste småting. Man kan faktisk gøre meget selv i situationen opg få en loose/loose vendt til en win/win situation. Keep smiling
Eller så ställer man med rätta krav istället för en meningslös laissez faire-attityd. Excellence is in the details - på alla områden.
 

Ystad

Medlem
Hader når folk bare bliver indadvendte og sure og lurer på at lave "cases" for selv de mindste småting. Man kan faktisk gøre meget selv i situationen opg få en loose/loose vendt til en win/win situation. Keep smiling

Tja, så här ser jag det.
Jag har just gjort en RTW resa, gjort 13 flygningar med 8 bolag, besökt 6-8 länder, besökt flera av världens s k underverk. Det har varit en fantastisk resa som jag velat bjuda på här genom reportaget: http://www.businessclass.se/forum/threads/jorden-runt-på-18-dagar-nästan-i-phileas-foggs-fotspår.34004/ Jag har också skrivit 9 recensioner av flygsträckor. Allt detta för att återgälda en del av den hjälp jag fått på dessa sidor. I stort sett allt har fungerat trevligt under resan vilket jag försökt förmedla. Bland all denna text jag producerat här har jag kanske ägnat 1% åt den enda tråkiga erfarenheten under resan; den korta flygningen med Austrian.

Om man nu gör som du pep och påstår att jag försöker "lave cases" då tycker jag det verkar som du har lite svårt att skilja stort från smått. Det låter som om du har fått upp alldeles för mycket av din egen magsyra i munnen:(
 

Agö

Medlem
Tja, så här ser jag det.
Jag har just gjort en RTW resa, gjort 13 flygningar med 8 bolag, besökt 6-8 länder, besökt flera av världens s k underverk. Det har varit en fantastisk resa som jag velat bjuda på här genom reportaget: http://www.businessclass.se/forum/threads/jorden-runt-på-18-dagar-nästan-i-phileas-foggs-fotspår.34004/ Jag har också skrivit 9 recensioner av flygsträckor. Allt detta för att återgälda en del av den hjälp jag fått på dessa sidor. I stort sett allt har fungerat trevligt under resan vilket jag försökt förmedla. Bland all denna text jag producerat här har jag kanske ägnat 1% åt den enda tråkiga erfarenheten under resan; den korta flygningen med Austrian.

Om man nu gör som du pep och påstår att jag försöker "lave cases" då tycker jag det verkar som du har lite svårt att skilja stort från smått. Det låter som om du har fått upp alldeles för mycket av din egen magsyra i munnen:(
Mycket bra talat och tack för utmärkt konsumentupplysning.
 

Senator

Moderator
Jag tycker definitivt att @Ystad skall skriva till Austrian med de anmärkningar han har. Trots att vi inte alla är överens om Fast Track på Kastrup och att jag tyvärr tror detta är ganska standard i affärsklass idag, så kommer ingenting bli bättre om konsumenter inte framför både ris och ros.
 

pep

Medlem
...Om man nu gör som du pep och påstår att jag försöker "lave cases" då tycker jag det verkar som du har lite svårt att skilja stort från smått. Det låter som om du har fått upp alldeles för mycket av din egen magsyra i munnen:(
Jeg takker for din fantastiske og meget afvekslende og diverse rejseberetning. Jeg elsker også selv at prøve hele tombola'en.
Jeg mener at der efterhånden er alt for mange der ser erstatningsmuligheder overalt. I denne tråd er der flere opfordringer for at du skulle søge. Hvis der virkelig er sket dig uret, så ja. Men fordi der er lidt sovs på siden af en madskål, med en herlig kold kartoffel i midten, det ville ikke støde min forfængelighed. Den kunne nok neutralisere mavesyren :)
"Tjener, der er ikke blot 1 flue i min suppe! Der er 2 !!!!"
"Ja så, herr? Måske et elskende par der har søgt i døden sammen?"
 
Last edited:

Voyageur

Medlem
Håller med föregående talare och förespråkar att du definitivt ska skriva och klaga till Austrian. Som redan nämnts om ingen klagar kan man inte heller förvänta sig bättring. Med hopp om att Austrian slår Do&co på fingrarna för skitsoppan de serverat er ombord (sämre än Air koryos hamburquesa) i business. Intra europa business är ryanair deluxe anno 2016 men ska man servera skit kan man lika gärna krypa till korset och döpa snusket till premium eco som sas. Klaga.
 

Ystad

Medlem
Håller med föregående talare och förespråkar att du definitivt ska skriva och klaga till Austrian. Som redan nämnts om ingen klagar kan man inte heller förvänta sig bättring. Med hopp om att Austrian slår Do&co på fingrarna för skitsoppan de serverat er ombord (sämre än Air koryos hamburquesa) i business. Intra europa business är ryanair deluxe anno 2016 men ska man servera skit kan man lika gärna krypa till korset och döpa snusket till premium eco som sas. Klaga.

Vi får se vad som händer. Om jag skall vara ärlig så tänkte jag från början ungefär som Fröding: "skit är skit om än med fina namn: Austrian business class". Men nu, med allt stöd och peppning jag fått här så börjar jag bli lite intresserad av vad de skall svara. Det enda svar jag fått så här långt är:

"We will get back to you as soon as possible. The response time may vary depending on the amount of incoming requests and research required. We thank you for your understanding if we sometimes do need a little longer to answer you.".

Jag återkommer här, om och när, jag får ett vettigt svar.
 
Toppen