Senator
Moderator
Det är alltid tråkigt att läsa om dåliga upplevelser. Jag håller med trådskaparen att delar av upplevelsen lämnar en del att önska. Men tyvärr är detta intra-Europeisk affärsklass anno 2016. Jag tycker också att "det var bättre förr" gällande affärsklass inom Europa, men skulle hävda att det är "bättre nu" på interkontinentala flygningar med flat-beds och dyl.
Med några få undantag, flyger nästan "alla" Europeiska flygbolag antigen B737-xx eller A32x i någon form, där stolarna är samma för ekonomiklass som det är för affärsklass med undantaget att mittenplatsen är "fri" i affärsklass. Tyvärr är detta en konsekvens av att konsumenter och företag inte längre vill betala för något annat. En annan utmaning i den ständiga "race to the bottom" är den flexibla flygplansflottan. Man bokar en resa med Austrian, så dyker du upp någon "hand-me-down" B737 från innan Berlinmurens fall. Fråga våra frekventa SAS-resenärer om JetTime, Cimber och Air Nostrum.
När det gäller maten, så har jag fått just den måltiden på en resa mellan Florens och Wien. Jag lämnade också den tillbaka, då jag inte tyckte den såg särskilt inbjudande ut. Men jag har ju också fått sill på SAS, och jag undrar på hur många icke-Skandinaver och Holländare som käkade det? Min poäng är att varje bolag jag åker med som oftast (och med lite stolthet) erbjuder mat som skall vara representativt för deras hemland. Ibland faller detta i smak, ibland inte. Svår balansgång. När det gäller mat, så upplever jag också en enorm skillnad på avresa från Köpenhamn och Arlanda. Eftersom avresor från Arlanda söderut är längre, hamnar man oftast i spannet med bättre mat.
Fast Track: det här är för mig SAS snålhet. Finns det några större Star Alliance hubbar där det inte finns 100% täckning för alla Star Gold och affärsklass gällande Fast Track? Lufthansa/Swiss/Austrian bjuder alla Star Gold och Business på Fast Track i Munchen, Frankfurt, Zurich, Geneve och Wien. United/Thai och Singapore gör samma sak. SAS i Oslo, Stockholm och Köpenhamn? Där känns det som att det som betyder något är:
Din farfars mors stjärntecken
Fullmåne eller inte?
Avresa mellan 04.52 och 05.03 på dagar utan "g" i namnet
SAS Gold och Diamond reser gräddfil på alla andra Star Alliance bolag, men SAS kan inte ställa upp för de andra bolagen
Sedan undrar jag på om vi vet om Austrian är Handling Agent för Air India i Wien? Om dom inte är, blir det svårt för Austrian att göra mycket. Det är hellre inte ovanligt att vid T minus 3 (timmar) så tar gaten över hela hanteringen av flighten. Det borde våra SAS-rävar känna igen, det är skälet att svaret på en uppgradering lämnas först vid gaten. Så det är inte ovanligt att en transit desk, eller även en lounge inte kan hantera frågan.
Jag tycker definitivt att @Ystad skall skicka ett klagomål till Austrian, men kanske värt att ha en nyanserat bild på vad som skall levereras eller borde levereras.
Med några få undantag, flyger nästan "alla" Europeiska flygbolag antigen B737-xx eller A32x i någon form, där stolarna är samma för ekonomiklass som det är för affärsklass med undantaget att mittenplatsen är "fri" i affärsklass. Tyvärr är detta en konsekvens av att konsumenter och företag inte längre vill betala för något annat. En annan utmaning i den ständiga "race to the bottom" är den flexibla flygplansflottan. Man bokar en resa med Austrian, så dyker du upp någon "hand-me-down" B737 från innan Berlinmurens fall. Fråga våra frekventa SAS-resenärer om JetTime, Cimber och Air Nostrum.
När det gäller maten, så har jag fått just den måltiden på en resa mellan Florens och Wien. Jag lämnade också den tillbaka, då jag inte tyckte den såg särskilt inbjudande ut. Men jag har ju också fått sill på SAS, och jag undrar på hur många icke-Skandinaver och Holländare som käkade det? Min poäng är att varje bolag jag åker med som oftast (och med lite stolthet) erbjuder mat som skall vara representativt för deras hemland. Ibland faller detta i smak, ibland inte. Svår balansgång. När det gäller mat, så upplever jag också en enorm skillnad på avresa från Köpenhamn och Arlanda. Eftersom avresor från Arlanda söderut är längre, hamnar man oftast i spannet med bättre mat.
Fast Track: det här är för mig SAS snålhet. Finns det några större Star Alliance hubbar där det inte finns 100% täckning för alla Star Gold och affärsklass gällande Fast Track? Lufthansa/Swiss/Austrian bjuder alla Star Gold och Business på Fast Track i Munchen, Frankfurt, Zurich, Geneve och Wien. United/Thai och Singapore gör samma sak. SAS i Oslo, Stockholm och Köpenhamn? Där känns det som att det som betyder något är:
Din farfars mors stjärntecken
Fullmåne eller inte?
Avresa mellan 04.52 och 05.03 på dagar utan "g" i namnet
SAS Gold och Diamond reser gräddfil på alla andra Star Alliance bolag, men SAS kan inte ställa upp för de andra bolagen
Sedan undrar jag på om vi vet om Austrian är Handling Agent för Air India i Wien? Om dom inte är, blir det svårt för Austrian att göra mycket. Det är hellre inte ovanligt att vid T minus 3 (timmar) så tar gaten över hela hanteringen av flighten. Det borde våra SAS-rävar känna igen, det är skälet att svaret på en uppgradering lämnas först vid gaten. Så det är inte ovanligt att en transit desk, eller även en lounge inte kan hantera frågan.
Jag tycker definitivt att @Ystad skall skicka ett klagomål till Austrian, men kanske värt att ha en nyanserat bild på vad som skall levereras eller borde levereras.