Senaste nytt

Att jämföra priser är krångligt tack vare light-biljetter

NyfikenGrau

Medlem
Är inte light-biljetter undantagna från *G-förmånerna? Har för mig att det faktiskt står om man läser på stsralliance.com

Tydligen kan de inte standardiseras av "legal reasons", som @mha321 skriver - det är ändå intressant att se exakt *vilka* Star Alliance-bolag som krånglar med detta;

* Τhe extra baggage allowance is not offered on "Light" fares offered by Lufthansa, Austrian & SWISS and "Check&Go" fares offered by Brussels Airlines, within Europe.

https://www.flyertalk.com/forum/oth...hen-travelling-cheapest-economy-ticket-8.html

I slutet av länkad tråd diskuteras precis det som blir följden av detta, i detta fall att TAP funderar på att slopa fritt/extra bagage för *G. Bara att vänta på nästa bolag att följa efter (kanske SAS, som hittills haft kostnadsfritt bagage för *G även på Go Light).

Så det är säkert så att det inte är någon fastlagd Star Alliance-förmån, men det är hittills bara LH-gruppen som avviker från normen. Jag ser egentligen inte heller något incitament för alla de övriga bolagen att vara frikostiga "i onödan" mot övriga alliansmedlemmar om det inte är tänkt att vara en alliansövergripande förmån.


Bra sammanställning! Man kan (än så länge i alla fall..) tillägga att även *G ger kostnadsfritt incheckat bagage på SAS Go Light.

Men olika resebyråer kan ta olika betalt för bagage.

Jag menar att man ser respektive tillägg för bagage på kayak.com när man gör en sökning där. Inte alltid färdiginbakat i priset, men även i så fall syns det tydligt när man för muspekaren över "erbjudandet". Det man INTE kan se på någon sökmotor, vad jag vet, är dock som sagt vad eventuellt statuskort ger för fritt bagage - och som syns ovan, när jag gör en sökning utan bagage kan jag tyvärr inte utgå från att jag som Star Alliance Gold kan checka in gratis bagage hos alla Star-bolag. Om man undantar Lufthansa-gruppen funkar det nog, än så länge.
 
Last edited:

JNH

Medlem
Jag köpte förra året biljetter från Luleå till Bologna från ett suspekt bolag på internet, Travelstart. Där fanns alternativ att köpa till incheckat bagage vilket vi inte gjorde.
När biljetten bokades syntes ingen bokningsklass.
När väl biljetterna dök upp på elektroniskt brev så syntes bokningsklass och annan info.
Till slut så visade det sig att det ingick incheckat bagage, trots att vi på Travelstarts hemsida inte köpt till det. Detta med Lufthansa.
 

Juraj

Medlem
Jag tror att just det är suspekt bolags modus operandi, att få folk som inte har koll att betala för saker som redan ingår (inte bara bagage utan också t.ex. försäkring). Vi här på forumet kan skydda oss mot detta, men allmänheten?
 
Toppen