Senaste nytt

Att flyga med elektronik i handbagaget

agehall

Medlem
Nej, tidigare fanns det massor av personer som inte genomgick någon form av säkerhetskontroll. Det var enkelt att undvika metalldetektorn.

Alla "avancerade" övningar vi gör i säkerhetskontrollen är i princip meningslösa, men den grundläggande kontrollen är bra.
 

sfalc

Medlem
Det mest frustrerande är ändå inkonsekvensen rörande vad som ska tas fram och inte. Var är EU-kommissionen när man behöver dem?
Men man ska kanske inte önska harmonisering, eftersom det var ett EU-beslut om vätskorna i handbagaget. Det torde vara en av de mest idiotiska grejerna i säkerhetsväg. Typiskt exempel på hollywoodfilmscenario som Bruce Schneier brukar skriva om...
 
Ja, vad är det med säkerhetspersonal som tror att det bara får ligga en dator per låda!? Jag har även råkat ut för det på ARN T2 när en dam insisterade på att det inte var OK att de låg brevid varandra och flyttade på min ipad till lådan jag skulle lägga min kavaj i. Jag blev riktigt sned på henne och gjorde väldigt klart att hon skulle låta bli mina ägodelar eller så skulle jag polisanmäla henne.
Jag förstår irritationen, men är det inte lite att överreagera?
 

nilsson

Medlem
Alla "avancerade" övningar vi gör i säkerhetskontrollen är i princip meningslösa, men den grundläggande kontrollen är bra.

Enligt en säkerhetsexpert så är det bara två saker sedan 9/11 som förbättrat säkerheten. Låst dörr till cockpit och att passagerare numera inte tolererar kapningar. Alla som försökt på senare åt brottas ju ned av medpassagerare. I den senaste kapningen i Kina förra året så omkom väl alla kaparna av skadorna efter att passagerarna sparkat dem.
 

agehall

Medlem
Jag förstår irritationen, men är det inte lite att överreagera?

Nej, hon gjorde det flera gånger och jag vill ha koll på mina saker i säkerhetskontrollen. Annars är det för lätt att man glömmer något eller blir bestulen.

Enligt en säkerhetsexpert så är det bara två saker sedan 9/11 som förbättrat säkerheten. Låst dörr till cockpit och att passagerare numera inte tolererar kapningar. Alla som försökt på senare åt brottas ju ned av medpassagerare. I den senaste kapningen i Kina förra året så omkom väl alla kaparna av skadorna efter att passagerarna sparkat dem.

Sant - passagerarnas inställning har också drastiskt förvärrat möjligheterna att kapa ett plan. Konstigt att inte flygplanskaparnas fackförbund protesterat - är det LO som organiserar dem eller? ;)
 

Nisson

Medlem
Jag har lyckats haft ammunition i handbagaget. De låg där i några år utan att varken jag eller någon i säkerhetskontrollen sett dem. Det var några .22 patroner så kanske inte helt lätt att se.
 
Toppen