Senaste nytt

Att förstå biljettreglerna och försöka maximera ut resan

Lite OT, men har du pekare till info om det där? Jag tycker det är en jättebra feature som vissa bolag har, men jag har bara sett SAS annonsera om det öppet. Alla andra verkar hålla så tyst som möjligt om det.

Tyvärr var jag inte riktig noggran med att säga att det gäller biljetter med avgångar från USA(jag reser ju huvudsakligen ifrån USA). Här står det om KLM:
klm_us_cancel.jpg
Delta har likadan policy och inkluderar även Canada och Puerto Rico.
Vad gäller avgångar från Norden så gäller nog andra regler. Det är nog bäst att rådgöra med bolaget för det står inte 24 timmar men det står inte att det är helt omöjligt.

SAS är ju väldigt tydliga med sitt öppet köp, 24 timmar och för allt som är köpt på SK hemsida. Jättebra, hur det funkar ur teknisk perspektiv vet jag inte.
Tror en resebyra kan göra en reservation och vänta 24 timmar med att ställa ut biljetter. Dock det gäller inte vissa internetbaserade fares. Kanske Gnopps vet mer om det.
 

Gnopps

Medlem
SAS är ju väldigt tydliga med sitt öppet köp, 24 timmar och för allt som är köpt på SK hemsida. Jättebra, hur det funkar ur teknisk perspektiv vet jag inte.
Tror en resebyra kan göra en reservation och vänta 24 timmar med att ställa ut biljetter. Dock det gäller inte vissa internetbaserade fares. Kanske Gnopps vet mer om det.
Alla resebyråer kan (såvitt jag vet) annullera (void) uställda biljetter så länge som det görs innan midnatt samma dygn biljetten ställts ut. Jag kan inte hela tekniska bakgrunden men jag tror att det som händer när man gör så är att biljettinfon aldrig skickas till bokföringssystemen, så resebyrån/kunden debiteras inte. Sen om resebyrån vill göra det här för sina kunder eller ej är en annan fråga.

Apropå dina platser, prova att ringa! När det gäller DL-kodade AF-flyg måste man ibland reservera platser på ett speciellt sätt för att det ska fungera ("Seat wish" istället för "Seat request").
 
Toppen