Senaste nytt

Att få sin elektronik tagen av custom agents

gdaily

Medlem
Jag har allt viktigt på en TrueCrypt-partition som alltid avmonteras innan jag åker in och ut i länder där sådant här kan förekomma. Över lag har jag aldrig haft problem med detta och då har jag ändå gått igenom tull med ganska konstiga saker i bagaget.

I NZ och AU reagerade de inte ens sist när jag radade upp 4x MacMini...
Tyvärr hjälper inte detta om ni får elektroniken beslagtagen i tullen i USA. Antingen öppnar ni upp datorn eller så får ni sitta i finkan (tills ni öppnar upp datorn).

I mitt tidigare liv jobbade jag som en del av er vet inom en "känslig branch". Tjänstemän över en viss nivå fick inte ta med sig sin dator till USA på jobbresor, inte ens för vanligt mailande. Man köpte en ny dator i USA som man använde i stället. Det här var för ca 10 år sedan.
 

Tockstew

Medlem
Sluta vara naiva. Man kan ägna sig åt " tricks" men om en stat vill komma åt det du har på ett visst USB etc så kommer det att bli så. Oavsett krypto. För övrigt så bör man tänka på att om man plockar med sig datorprogram etc till kund i exvis USA så ska även licensbetalningar räknas med i tullvärdet. Kan bli fasansfullt dyrt för den som bär med sig USB....... Förutom fängelset......
 

agehall

Medlem
Ja, vill en stat verkligen åt min information, så kommer de att få tag på den, det är jag övertygad om. Men jag är inte speciellt intresserad av att de utan att jobba för det ska kunna titta på vad jag har i min laptop.
 

Sofia

Medlem
Goodness! Och vi som alltid reser med en hel elektronikaffär i bagaget. Vi har klarat oss hittills men satan i gatan vilken katastrof om nåt sånt här skulle hända :(
 

agehall

Medlem
Du är inte ensam om det Sofia.

Ska jag vara helt ärlig, så misstänker jag dock att det ligger mer bakom detta än vad artikeln beskriver.
 

Sofia

Medlem
Ja det känns ju lite märkligt att ta ALLT bara så där :confused:

Däremot har vi fått ALLT kollat för sprängmedel (!) i Berlin och fick plocka ut allt, tetrispackat med precision, för att förklara vad det var. Det är då man börjar fundera över att resa med bara en vanlig liten kompaktkamera ;)
 

Paby

Medlem
Tyvärr hjälper inte detta om ni får elektroniken beslagtagen i tullen i USA. Antingen öppnar ni upp datorn eller så får ni sitta i finkan (tills ni öppnar upp datorn).

Om man inte möjliggör för dom att titta i datorn genom att låsa upp med användarnamn/lösenord eller knappa in passphrases för dekryptering så riskerar man att inte bli insläppt i landet och/eller banned från att resa dit en tid framåt. Väntetiden när ärendet behandlas kan bli bakom lås o bom. Det är _så_ inte värt det.

Intervallet på 4-7 dagar under vilket dom enkelt kan tillfälligt konfiskera utrustning räcker för att hinna knäcka all kryptering som eventuellt finns där.
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Om man inte möjliggör för dom att titta i datorn genom att låsa upp med användarnamn/lösenord eller knappa in passphrases för dekryptering så riskerar man att inte bli insläppt i landet och/eller banned från att resa dit en tid framåt. Väntetiden när ärendet behandlas kan bli bakom lås o bom. Det är _så_ inte värt det.

Intervallet på 4-7 dagar under vilket dom enkelt kan tillfälligt konfiskera utrustning räcker för att hinna knäcka all kryptering som eventuellt finns där.

Det finns fin fina metoder mer dolda true crypt containrar och sånt som i princip är omöjligt att ens klura ut att de finns där.
Man har en container i en annan container och så låser man bara upp den första.

Men har man verkligen behov av sånt så är det risk att man blir eller redan är föremål för intresse från olika organisationer i USA.
Sen så lär det bli svårt att komma dit nått mer….

Jag har slutat att ta med min privata dator till USA och vissa andra ställen, är inte beredd att ta risken för att få den "genomsnokad" eller beslagtagen. Har med firmadator som de gärna kan ta samt en bunt USB minnen varav ett är bootbart och innehåller en portablel Linux dist som jag använder till att göra sånt som jag inte vill göra på firmadatorn.

Som sagt det skulle inte vara kul att få allt i dataväskan taget av tullen, undrar hur man får tillbaka det från andra sidan jorden?
 
Toppen