Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

Undrar om någon spotter har fått med hela händelseförloppet på film? Kan ju hjälpa till att hitta orsaken till haveriet?

Det skulle förvåna mig om det inte finns installerade kameror på större flygplatser som dokumenterar flygplansrörelser med tanke på hur mycket övervakningskameror det finns nuförtiden. Flygplanshaverier fångade på film är guld värt för haveriutredarna. Förmodligen är filmen inte offentliggjord än p.g.a. utredningstekniska skäl.
 

Concorde

Founding Member
Väggen är en helt vanlig kustlinje. Den har samma höjd som banorna. Det är alltså en vägg eller snarare en halv pir från vattnet, för att stoppa vågorna. Mao. planets bak tog sig inte över kanten och slogs av. Det är inte väggen som är problemet om någon nu har funderat i dom banorna.

- Man var en bra bit off center line. Kolla spåret.
- Man har drabbats av "too low and too slow". Varför får vi veta snart.

Beklagar till alla som drabbats och håller tummarna för de som fortfarande befinner sig i kritiskt tillstånd.

_68593615_plane_crash_624.jpg
 

SWEDE

Medlem
Bra bild!
Men märklig design av en landningsbana. Tillåter inga marginaler vare sig vid landning eller start.

Landningsstället borde ha slagits av före stjärtpartiet väl?
Näppeligen. Vittnen påstår att hon kom in med en vinkel - nose-up - uppemot 35 grader!
Ps.
Vilket betyder att hon befann sig i en kvalificerad överstegring, bortom återhämtning, som resultatet också visar.
Ds.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Bra bild!

Men märklig design av en landningsbana. Tillåter inga marginaler vare sig vid landning eller start.

Landningsstället borde ha slagits av före stjärtpartiet väl?

28L är närmare 12000ft lång (ca 3,5km), finns med andra ord gott om marginal. Normalt landar de väl några 100 meter in på banan just för säkerheten.
En jämförelse kan vara ARN 01R/19L som är 3,3km och klarar av alla typer av flyg.
Flera större flygplatser har landningsbanan "ute i vattnet", SYD är ett exempel.
 

Concorde

Founding Member
Nu tänker ni bakvänt här.
Inget konstigt med denna design. Marginaler har inget att göra med vad som finns före eller efter betongen/asfalten, så länge det inte sticker upp i vägen för planen ;) En pilot som missar betongen har förbrukat sina marginaler, mao gjort ett riktigt pissigt jobb.
Sen om det beror på piloten eller planet återstår att se.

Förenklat sagt finns marginalen i själva banan. Planen skall kunna landa eller starta och ha kvar ett minimum av banan vid stopp eller lyft för att vara inom marginalen. Det är ju därför en 747 inte kan starta eller landa på alla banor, eftersom den inte är inom marginalerna.
Likaså fick flera internationella storflygplatser modifiera banor och taxispår för att kunna ta emot A380.

banans längd + flygplanstyp + vikt + vind + prestanda osv = marginal.

Ett bra exempel på dålig marginal är den så kallade Vodka Burner....
Vodka Burner - YouTube

Vad som hänt på SFO ser ut att vara för låg höjd och för låg fart, med en misslyckad go-around som följd. För att ett plan ska kunna klättra måste nosen upp och baken ner. Ser ut som att Piloterna på Asiana försökt lyfta men fått stall p.g.a för låg hastighet med resultat att stjärten drog i havsväggen. (Spekulation)

Oavsett varför detta hände så kunde detta ha slutat mycket värre. 100 meter tidigare och planet hade slagit i vattnen och sen upp för kanten...
 
Last edited:

Alf

Medlem
Håller med Concorde, det är en bana helt efter det internationella regelverk som finns. Det är en inflyttad tröskel tröskel på ca 100 meter vilket är ganska vanligt och finns på många flygplatser, bl a i Sverige. Tröskeln är i banbörjan där de många vita markeringarna finns på bilden. Sättpunkten är där man skall sätta hjulen i banan ligger ca 300 meter in från tröskeln. Om man flyger på instrument, ILS, så hamnar man på den sk sättpunkten och det gäller även om man flyger in visuellt med hjälp av PAPI.
 

Concorde

Founding Member
Finns en video på CNN nu där man ser hela förloppet, även om det är från långt håll. Riktigt otäckt och än mer otroligt att det gick så pass bra när man ser denna video. Planet ser ut att i princip slå runt och kunde lika gärna hamnat upp och ner...

Verkar inte gå att länka videon direkt, men just nu ligger den på denna sida:

NTSB: Pilots asked to do a 'go-around' 1.5 seconds before impact - CNN.com

Herre min gud! Den snurrade runt nästan 360 grader och med säkert 40 graders lutning. Detta är inget annat än ett mirakel. Hade planet flippat skulle det mycket värre.
 
Toppen