Senaste nytt

Asianas B777 olycka på San Francisco flygplats, 6 juli 2013

Verkar vara med nöd och näppe att dom klarade att undvika vattnet..
(Hade garanterat blivit en stor katastrof om dom slagit i "väggen/muren" vid vattenkanten.)
 

MarcusC

Medlem
Asiana Plan brinner på San Francisco flygplats

Ser på CNN live...fantastiskt alla klarat sig med tanke på bilderna...Enligt CNN planet tillverkat 2006, "landing was below the glide slope"..
 

scars

Företagsrepresentant
Hej. Sitter på SFO just nu! Det mesta verkar OK, inga avgående eller inkommande. Alla verkar ha klarat sig också. Exakt orsak spekuleras det med, antingen för tidig landning eller att stjärtfenan ramlade av, men det verkar ju otroligt ?
 

Concorde

Founding Member
Tail strike på stenarna innan banan. Man ser tydligt på både NBC och ABC streamarna från aerial views. Ligger bråte i vattnet också.

Kompis som är 747 pilot på BA:

You often get a bit of sink as you cross the shore onto 28 but not enough to cause this. I routinely carry a little bit if extra speed for it but something else happened here.


Man ska passa sig för spekulation, men kan det vara freak windshear eller en ny BA38?
 
eller en ny BA38?

BA38 var väl isbildning i bränslet?

Det finns ju mycket planespotters på SFO och någon kanske lyckats fånga planet i fråga på bild vid inflygning varvid man bör se vilken vinkel planet hade. Verkar helmysko allt i alla fall.
Kommer säkert film filmat i planet snart också.. av 290 passagerar kan jag nästan lova att någon filmade landningen.
 
Last edited:
Vart är det bekräftat att alla klarade sig? Brukar man inte vänta tills flygbolagen går ut i en presskonferens där de bekräftar detta? Eller från myndigheterna i USA? Nu är jag verkligen inte up-to-date med mina mediakanaler...har bara sett artiklar i våra skvallerblaskor och TV4 nyheterna.
Men om det är som vi hoppas- att alla klarade sig är det helt fantastiskt.
Frågan är dock vad som orsakade flygolyckan?
 
Har precis sett detta. Läser i svensk press att planet skulle nödlanda på SFO. Jag antar att det inte stämmer (dvs att det var ett problem som var känt innan själva landningen).
 
Toppen