Senaste nytt

Artikel i Wall Street Journal om krypande flygstolar (23/11)

Homer

Medlem
Även SWISS har dessa stolar installerade på sina nya plan. Tycker dock att SAS stolarna är något bekvämare då de har lite mer stoppning än stolarna på LH/SWISS.

För övrigt så är dessa stolar cirka 400kg lättare än den tidigare modellen. En viktminskning på 1kg motsvarar 5 ton i bränslebesparingar per år för en A320/B737. Så totalt bör man spara 2000 ton bränsle per år, vilket bör bli cirka 2 miljoner USD. Om en stol kostar 2500 USD per styck, så bör 180 stolar på en A320 bli 450K USD. Så man kan nog säga att de nya stolarna betalar sig själva efter drygt 3 månader.

Ska det vara riktigt viktbesparing är det SL3510 - en som gäller
Easyjet, Vueling mfl. och Air France inrikes
Vueling flyger ju Moskva - Malaga/Alicante - huga :)
 
Toppen