Arlandatullen stoppar mellan 25 och 50 försändelser med knark, varje dag

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Jacob, 21 December 2012.

1. Jacob

Jacob Medlem

Kort men intressant artikel från SR. Arlandatullen har blivit betydligt mer effektiv i sitt arbete. Enligt biträdande gränsskyddschef stoppas mellan 25 och 50 försändelser med knark, varje dag. Det mesta kommer från Indien, Kina, Pakistan och Storbritannien, en del med paket och försändelser, en del med kurirer.

Arlandatullen stoppar mer knark vid gränsen - Upplandsnytt

2. 463829

463829 Medlem

Säger väl inte så mycket egentligen, vad betyder "Vi stoppar 25—40 försändelser per arbetspass" hur många hundra, tusen, hundratusental? Slinker igenom.. Är nog bara att inse att folk gillar att knarka & göra det lagligt så fort som möjligt. Och sen att tullen får beslagta saker som inte är narkotikaklassat är bara tokigt. Det hjälper inte att sätta emot och förbjuda.

Det ser vi överallt i världen idag, ta Mexico som exempel på hur många mord det är om dagen... Nej gör det lagligt och erbjud vård.

Last edited: 21 December 2012
    1 person likes this.
  3. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle vara intressant veta hur mycket som kommer in via öresundstågen....tror det är det absolut största "knarkstråket" för mindre partier...vilka väl även Arlanda tullen gör beslag på vid stickprovskontroller etc,

Samtidigt ökar ju express och postförsändelserna vilket säkert också bidrar till ökade beslag. Men tror oerhört mycket slinker igenom...

4. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, och tullen är ju synnerligen aktiv på Öresundstågen. Stöter på jyckarna var och varannan dag. Så sent som i veckan plockade de in en lirare för kroppsvisitation.

5. Jag vet inte om det är med knark att göra men när jag passerade tullen på Arlanda T5 nyligen stod sån här exter på deras whitebord i rummet där de kontorllerar utvalda resenärer:
    IATA kod: ADD

simon_says91 gillar detta.
  6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den där har jag också sett. Den har varit där ett tag. Har dock inte reflekterat över om de ändrar IATA-koden någon gång eller om det alltid står ADD där.

fcx gillar detta.
  7. Rebel

Rebel Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur ofta ser ni tullare på arlanda. Jag tycker mig aldrig se ngn där när jag går förbi.

MegaFlyer gillar detta.
  8. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stod 10 stycken tullare igår kväll när jag ankom.

9. NotRyan

NotRyan Medlem

Jag ser alltid tullare förutom någon gång om jag ankommit vid midnatt, då kan det vara tillbommat

10. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo dom vistelse nog att du skulle passera!

SNIFF, Jonas C och Rebel gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!