Det är ju nästa steg i utvecklingsplanerna, två stycken pirer på T2, en där T3 ligger och en i andra ändan av T2. I Sundströms rapport stod det att dessa skulle vara "gå-gater", dvs trappa ner på marken istället för brygga, och att all inrikes skulle flytta till T2.
Annars håller jag med att för resenärer så skulle det vara mycket bättre om man gjorde ett större omtag och gjorde sig av med sky city och byggde om arlanda till ett betydligt kompaktare U med pirer i hörnen, men det lär inte hända med ett swedavia som vi har idag. Och ur en utbudssynvinkel så skulle det ju också kunna vara dåligt, eftersom en av arlandas fördelar över t ex kastrup är ju att arlanda är billigare för flygbolagen, och om de ska ta in kostnaden för att bygga om ordentligt på avgifter så lär de gå upp.
Jag kan hålla med om att det låter bra ifrån resenärsperspektiv men jag är inte säker på att man vill ha tätare pirer om man tittar på kapacitet. "Cul-de-sacs" är kassa för att få upp någon kapacitet eftersom man blockerar massor med gater så fort någon pushar. I nuläget har Arlanda utrymme att pusha och få in någon på andra sidan (har också för mig att jag vart med om att vi pushat och sedan taxat över till "fel sida" för att köra om någon på vägen ut. Ifall du bygger en smalare platta kommer detta inte fungera vilket kommer att påverka flödet.
Där jag jobbar har vi en notorisk cul-de-sac som är U-formad, så två vägar in och en loop runt botten. När ena sidan stängdes pga underhållsarbete var mitt rekord 8 flygplan i kö på taxiväg som väntade på min enda start som pushade i den enda öppningen.
Det går att få cul-de-sacs något effektivare genom att ha dubbla taxilanes, så man kan pusha på ena sidan och komma in på andra samtidigt alternativt pusha till "fel sida" för att lämna plats. Stansted t.ex. är bygtt så (och Arlanda till viss del verkar fungera så). Ifall du förtätar pirerna kommer man tappa detta.
Jag gillar inte heller bussning, men det är ett komplext system med flygplats. Kan mycket väl vara så att man modellerat tätare pirer (ren spekulation ifrån mig, jag har ingen aning om vad alternativen varit i processen) och kommit fram till att det tappar för mycket kapacitet för att vara värt det.