Senaste nytt

Arlandas utbyggnadsplaner 2015-2025, Pir G etc

maswan

Medlem
Utgå från sämsta möjliga scenario så hamnar du nog rätt nära vad Swedavia hittar på. De är ju som sagt inte helt måna om passagerarens upplevelser...

God punkt, bäst att förbereda sig på busslastning av en fullsatt A380, med bussning från T5 till uppställningsplats bortom T2. Och försök till att sälja det genom att glatt anonsera att de äntligen erbjduer innovativa lösningar som flygbolagen efterfrågar.
 

NyfikenGrau

Medlem
Så Arlanda, som om något skulle behöva förtätas och har för osmidiga transporter mellan T2-T4-T5, ska dels istället förlängas med en ny pir åt fel håll och dessutom få fler bussgater..hurra. Finns det verkligen inget sätt att använda ytan mellan befintliga terminaler (ta bort T3 och SkyCity)?
 

Fredrik

Medlem
Exakt så. Utbyggnad borde rimligen ske där T3 ligger idag men den tanken har aldrig slagit någon som bestämmer.
 

maswan

Medlem
Exakt så. Utbyggnad borde rimligen ske där T3 ligger idag men den tanken har aldrig slagit någon som bestämmer.

Det är ju nästa steg i utvecklingsplanerna, två stycken pirer på T2, en där T3 ligger och en i andra ändan av T2. I Sundströms rapport stod det att dessa skulle vara "gå-gater", dvs trappa ner på marken istället för brygga, och att all inrikes skulle flytta till T2.

Annars håller jag med att för resenärer så skulle det vara mycket bättre om man gjorde ett större omtag och gjorde sig av med sky city och byggde om arlanda till ett betydligt kompaktare U med pirer i hörnen, men det lär inte hända med ett swedavia som vi har idag. Och ur en utbudssynvinkel så skulle det ju också kunna vara dåligt, eftersom en av arlandas fördelar över t ex kastrup är ju att arlanda är billigare för flygbolagen, och om de ska ta in kostnaden för att bygga om ordentligt på avgifter så lär de gå upp.
 

rvarttinen

Medlem
Det finns redan på Arlanda! Används turligt nog inte så mycket, men både T5 och T4 har bussgater och jag har använt dem i båda terminalerna.
Nej, precis. turligt nog så används de sällan. Har faktiskt inte behövt åkt buss till och från terminalbyggnaden på Arlanda någon gång. Däremot verkar det mer vanligt på många andra ställen, som t.ex: MUC, DXB (anti-prioboarding med Emirates!) och AUH. Där har det varit annat än angenäma upplevelser, oftast utan prioboarding och alla ska samsas i samma trånga buss, långa väntetider, osv.
 

Glenn E

Medlem
Utgå från sämsta möjliga scenario så hamnar du nog rätt nära vad Swedavia hittar på. De är ju som sagt inte helt måna om passagerarens upplevelser...
På Landvetter tycker jag de försöker iallafall .
Där har man ju till exempel slagit ihop inrikes och utrikes.
 
Det är ju nästa steg i utvecklingsplanerna, två stycken pirer på T2, en där T3 ligger och en i andra ändan av T2. I Sundströms rapport stod det att dessa skulle vara "gå-gater", dvs trappa ner på marken istället för brygga, och att all inrikes skulle flytta till T2.

Annars håller jag med att för resenärer så skulle det vara mycket bättre om man gjorde ett större omtag och gjorde sig av med sky city och byggde om arlanda till ett betydligt kompaktare U med pirer i hörnen, men det lär inte hända med ett swedavia som vi har idag. Och ur en utbudssynvinkel så skulle det ju också kunna vara dåligt, eftersom en av arlandas fördelar över t ex kastrup är ju att arlanda är billigare för flygbolagen, och om de ska ta in kostnaden för att bygga om ordentligt på avgifter så lär de gå upp.

Jag kan hålla med om att det låter bra ifrån resenärsperspektiv men jag är inte säker på att man vill ha tätare pirer om man tittar på kapacitet. "Cul-de-sacs" är kassa för att få upp någon kapacitet eftersom man blockerar massor med gater så fort någon pushar. I nuläget har Arlanda utrymme att pusha och få in någon på andra sidan (har också för mig att jag vart med om att vi pushat och sedan taxat över till "fel sida" för att köra om någon på vägen ut. Ifall du bygger en smalare platta kommer detta inte fungera vilket kommer att påverka flödet.

Där jag jobbar har vi en notorisk cul-de-sac som är U-formad, så två vägar in och en loop runt botten. När ena sidan stängdes pga underhållsarbete var mitt rekord 8 flygplan i kö på taxiväg som väntade på min enda start som pushade i den enda öppningen.

Det går att få cul-de-sacs något effektivare genom att ha dubbla taxilanes, så man kan pusha på ena sidan och komma in på andra samtidigt alternativt pusha till "fel sida" för att lämna plats. Stansted t.ex. är bygtt så (och Arlanda till viss del verkar fungera så). Ifall du förtätar pirerna kommer man tappa detta.


Jag gillar inte heller bussning, men det är ett komplext system med flygplats. Kan mycket väl vara så att man modellerat tätare pirer (ren spekulation ifrån mig, jag har ingen aning om vad alternativen varit i processen) och kommit fram till att det tappar för mycket kapacitet för att vara värt det.
 

maswan

Medlem
Jag kan hålla med om att det låter bra ifrån resenärsperspektiv men jag är inte säker på att man vill ha tätare pirer om man tittar på kapacitet. "Cul-de-sacs" är kassa för att få upp någon kapacitet eftersom man blockerar massor med gater så fort någon pushar. I nuläget har Arlanda utrymme att pusha och få in någon på andra sidan (har också för mig att jag vart med om att vi pushat och sedan taxat över till "fel sida" för att köra om någon på vägen ut. Ifall du bygger en smalare platta kommer detta inte fungera vilket kommer att påverka flödet.

Jag menar alltså ett U med landside på insidan av U:et, med pirer som spretar på utsidan. Ganska likt hur arlanda är idag, fast med större kurva på själva terminalerna, inspirerat av schipol - borde om något ge större vinklar mellan pirerna inte tightare återvändsgränder. Men, det här är väl lite av ett sidospår, tack för kunskapsinlagan dock, det är alltid kul att lära sig något nytt!
 
Toppen