Senaste nytt

Arlandas utbyggnadsplaner 2015-2025, Pir G etc

maswan

Medlem
De här planerna har ju diskuterats i flera trådar, men inte särskilt lätthittade (om Brommas nerläggning, SAS inrikes till T5, etc). Nu när det har kommit upp lite mer information kanske det kan vara relevant att lägga in en dedikerad tråd i ämnet.

Här är det som jag inte har sett förrän nyss, och ej heller sett i forumet:

1, Skiss på nya piren: Ny pir - Swedavia Extranet - tre stora brygghus som kan hantera två små eller ett stort plan samtidigt. Som uppföljning kommer fyra nya på andra sidan senare.

2, Bredare gång mellan pir A och B, med rullband: T5 2050 - Swedavia Extranet - Äntligen!

3, Ny säkerhetskontroll i T5: Frågor och svar - Swedavia Extranet - "Den gemensamma säkerhetskontrollen kommer att byggas mittemot incheckningsdiskarna i terminal 5, från incheckningsdisk 45-81. Det innebär att flera av servicekontoren för flygbolagen och marktjänstbolagen kommer att erbjudas en ny plats." Här är jag lite förvirrad och förstår inte riktigt precis hur det är tänkt att det ska se ut. Men det kanske kommer mer om det senare.

Lite mer information om uppgradering av bagagesystemet etc finns på: Projektinformation - Swedavia Extranet
 

Marsan

Medlem
De här planerna har ju diskuterats i flera trådar, men inte särskilt lätthittade (om Brommas nerläggning, SAS inrikes till T5, etc). Nu när det har kommit upp lite mer information kanske det kan vara relevant att lägga in en dedikerad tråd i ämnet.

Här är det som jag inte har sett förrän nyss, och ej heller sett i forumet:

1, Skiss på nya piren: Ny pir - Swedavia Extranet - tre stora brygghus som kan hantera två små eller ett stort plan samtidigt. Som uppföljning kommer fyra nya på andra sidan senare.

2, Bredare gång mellan pir A och B, med rullband: T5 2050 - Swedavia Extranet - Äntligen!

3, Ny säkerhetskontroll i T5: Frågor och svar - Swedavia Extranet - "Den gemensamma säkerhetskontrollen kommer att byggas mittemot incheckningsdiskarna i terminal 5, från incheckningsdisk 45-81. Det innebär att flera av servicekontoren för flygbolagen och marktjänstbolagen kommer att erbjudas en ny plats." Här är jag lite förvirrad och förstår inte riktigt precis hur det är tänkt att det ska se ut. Men det kanske kommer mer om det senare.

Lite mer information om uppgradering av bagagesystemet etc finns på: Projektinformation - Swedavia Extranet


fråga tre;
Hörde i somras av en bekant att en ny säkerhetskontroll ska placeras en våning upp, på plan fyra, där allt flöde för hela T5 hamnar. Ungefär mellan Pontus i the Air och SAS lounger, vilket i så fall ger direkt närhet till SAS lounger. Det planeras också för nya butiker och restauranger efter säkerhetskontrollen.
 

Fredrik

Medlem
Säkerhetskontrollen verkar ha ett udda läge men måste nästan betyda att den flyttar upp eller ned en våning och att det är bara ingången som ligger på "fel" sida.

Sen det här guldkornet:
På plan 2 utvecklas befintlig bussangöring för dynamisk uppställning – och får ett större tak över sig än i dag.

3. Vad är dynamisk uppställning?

Bussarna anvisas till ett hållplatsläge som är ledigt i stället för till en fast angöringsplats, ”busstolpe”.

Hur tänker man här? Rimligen tänker de att de ska använda större delen av ytan som idag används till busshållplatser till något annat. Det jag däremot inte förstår är var passagerarna ska vänta. Det måste finnas en större "väntsal" som inte är helt opraktisk när bussen väl kommer och särskilt om det redan finns bussar på plats.
 

Fredrik

Medlem
Färre plan ska angöra terminalen utan passagerare ska bussas in till terminalen.

9. Varför bygger vi en nya bussgater vid gateområde 11-24?

Terminal 5 anpassas för utökad bussning av resenärer från flygplanen som står på separata uppställningsytor på flygplatsen. Nya bussgater byggs vid gateområde 11-24, framför allt för bussning från de nya uppställningsplatserna vid terminal 2.
 

maswan

Medlem
fråga tre;
Hörde i somras av en bekant att en ny säkerhetskontroll ska placeras en våning upp, på plan fyra, där allt flöde för hela T5 hamnar. Ungefär mellan Pontus i the Air och SAS lounger, vilket i så fall ger direkt närhet till SAS lounger. Det planeras också för nya butiker och restauranger efter säkerhetskontrollen.

Tack, då förstår jag lite bättre hur det är tänkt! Får hoppas att de tar höjd för snabb fast track också.

Sen det här guldkornet:


Hur tänker man här? Rimligen tänker de att de ska använda större delen av ytan som idag används till busshållplatser till något annat. Det jag däremot inte förstår är var passagerarna ska vänta. Det måste finnas en större "väntsal" som inte är helt opraktisk när bussen väl kommer och särskilt om det redan finns bussar på plats.

Tja, rätt implementerat så att det skyltas upp en 15 minuter i förväg vilken hållplats bussen kommer till så borde det väl funka? Behöver man vänta länge hänger man väl ändå inne i ankomsthallen, speciellt vintertid. Vet inte heller om man tänker sig mindre yta, eller större kapacitet att hantera fler bussar.
 

Fredrik

Medlem
Det framgår inte vad jag kunde se.

Bussning brukar de flesta se negativt på så varför de verkar tro att det är ett steg framåt förstår jag inte.
 

mha321

Medlem
Det tar väl mindre fysisk plats, och därmed kan man öka antalet plan utan att behöva bygga lika stort (stort=dyrt). Dessutom blir det väl effektivare för plan som övernattar men inte ska iväg riktigt tidigt, man slipper bogsera bort och tillbaka.

Effektivitet för *passageraren* brukar ju inte vara det dom prioriteras på Arlanda (shopping är mycket viktigare), men om det ger effektivare operations ses det nog som positivt.
 

maswan

Medlem
Jag förstod swedavias text lite annorlunda, att de nya uppställningsplatserna och bussgaterna var ersättning för de som försvinner när de bygger den nya piren och att det nya var att de skulle få plats att även ställa upp ett par A380s. Men det var rätt luddigt, så jag kan mycket väl ha helt fel där.
 

agehall

Medlem
Jag förstod swedavias text lite annorlunda, att de nya uppställningsplatserna och bussgaterna var ersättning för de som försvinner när de bygger den nya piren och att det nya var att de skulle få plats att även ställa upp ett par A380s. Men det var rätt luddigt, så jag kan mycket väl ha helt fel där.
Utgå från sämsta möjliga scenario så hamnar du nog rätt nära vad Swedavia hittar på. De är ju som sagt inte helt måna om passagerarens upplevelser...
 
Toppen