Det här har ju varit i pipeline länge och nu är det dax. Ingen kommer att bli glad. Likaväl och ärligt talat, om LGW som bäst kan prestera 55-57 rörelser per timma från sin enda bana och ARN totalt ligger kring 80 borde de kunna pressa ut mer av sina tre banor. Men om utsläppstaket blir liggandes så är det ju morsning&goodbye till all framtida expansion.
Fast du kan inte jämföra en singelbana mot paralellabanor. Sen är Gatwicks deklarerade kapacitet 55 rörelser per timma. Vad Heathrows kapacitet är vet jag inte exakt men jag tror den ligger runt 75-80 rörelser per timma (landning rate på en bana är 42, och något liknande i starter borde man få ut tror jag). Heathrows rörelserekord är 100 rörelser på en timma, men det är just ett rekord och får nog ses som rätt extremt.
För att få ut maximal effektivitet ur startseparation så varierar du rutterna, förenklat startar du en vänstersväng, en rakt fram, en högersväng, sen repeterar du. Detta blir betydligt mer komplext i praktiken pga wake turbulence, skillnad i fart, etc. Men förenklat funkar det så.
Om du nu ska ha två parallella banor får du ett problem för rutterna måste nu korsa varandra, så antingen får du en komplex situation där du måste koordinera alla starter mellan banorna, eller så får du bara starta vänstersvängar ifrån vänstra banan och högersvängar ifrån högra. Detta gör att du direkt tappar flexibilitet i din startordning. Dessutom måste du ha 50% trafik "rakt fram", 25% höger och 25% vänster, annars kommer du bli av med kapacitet.
På en singelbana kompenserar du för detta genom att t.ex. starta vänster, höger, vänster, rakt fram, vänster, höger (om du har en övervikt vänstersvängar). Men om bara har två rutter får du istället vänta på att framförvarande kommer långt nog innan du startar nummer två, så då tappar du bantid.
Trots allt detta är det mer effektivt att ha två banor i "mixed mode" (dvs både start och landning på samma bana) än två banor i "segregated mode" (en för start, en för landning). Men det är ingen dubblering i kapacitet, vilket många verkar tro.
Sen ska man också minnas att Gatwick och Heathrow har pressats hårt i många år och har många knep och metoder för att få ut så hög bananvändning. Dom är också väldigt störningskänsliga, framförallt Heathrow är extremt känsligt. Till den nivå att flygledarpositionen som ansvarar för separationen på final på heathrow är övervakad hela dagen för att säkerställa att man konstant får ut maximal bananvändning. Något dom förvisso är extremt duktiga på, men när man ligger på 99% av teoretiskt max så krävs det väldigt lite för att skapa förseningar och problem.