Senaste nytt

Arlandas nya miljötillstånd

Palazzi

Medlem
Ja det är ju sant att det lämnar mycket i övrigt att önska när det gäller kommunikationer också västerut mot bl.a. Enköping, Västerås, Örebro etc...

Dock hade man möjlighet till utmärkta förbindelser om man inte rivit järnvägen Uppsala-Enköping 1983....23år efter man byggde Arlanda.
Hade man väntat 11år med det beslutet hade man sett nyttan i.o.m konstruktionen av Arlandabanan 1994.

Tyvärr var ju beslutet logiskt vid sin tid, då endast Västeråsstudenter i Uppsala drabbades negativt. Ingen pendlade ju frekvent ända från Örebro, och från Enköping tog ju bussen inte lång tid.



För att knyta an till rubriken så tycker jag det verkar vansinnigt att behålla orimliga utsläppskrav och bullerkrav, OM Bromma läggs ner. Nu verkar ju dock regeringen bli överkörda gällande Bromma...
 

Jacob

Medlem
Press release från Swedavia som kom för två minuter sedan:

Mark- och miljööverdomstolen vid Svea Hovrätt meddelade idag ett nytt miljötillstånd för Stockholm Arlanda Airport.

Det nya tillståndet medger att dagens inflygningar i högtrafik till bana 3 kan fortsätta även efter 1 januari 2018 vilket möjliggör en fortsatt utveckling av flygplatsen. Swedavia planerar att investera 13 miljarder SEK för att uppgradera Stockholm Arlanda Airport i linje med den förväntade tillväxten av resenärer vid flygplatsen.

- Det nya miljötillståndet möjliggör utvecklingen av Sveriges flygförbindelser. Fortsatta investeringar på Stockholm Arlanda Airport kan dock inte på egen hand möta upp mot Stockholms behov av flygförbindelser; men detta var ett viktigt första steg för att säkerställa sysselsättningsmöjligheter i hela Sverige, säger Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia.

- Dagens besked gör det möjligt att möta den efterfrågan som finns redan idag. Samtidigt är kraven på oss att vara fortsatt ledande i miljöarbetet väldigt tydliga varför det nu är tillfälle att blicka framåt och på ett ansvarsfullt sätt utveckla flygplatsen i linje med Sveriges behov, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport.

Avseende övriga överklagade villkor har Mark- och miljööverdomstolen bland annat fastställt att bullernivå 65 dB(A) ska gälla. Domstolen frångår därmed samhällets riktvärde om 70 dB(A) vilket kan påverka flygplatsens kapacitet negativt. Swedavia inleder nu ett arbete med att noggrant analysera domen i sin helhet liksom dess konsekvenser.

Osäkerheter kring Stockholms totala flygplatskapacitet kvarstår dock till följd av Stockholm Stads förslag att stänga Bromma Stockholm Airport. En stängning minskar Stockholms flygkapacitet i högtrafik med omkring 20 procent vilket skulle innebära bestående försämrade inrikesförbindelser, samt försämrade möjligheter för Stockholm Arlanda Airport att tillhandahålla utrikesförbindelser.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5 miljarder kronor per helår och har 2 400 medarbetare.
 

Xilan

Medlem
Ja det verkar som att vi kan pusta ut. Att få möjlighet till raka inflygningar till 01R i peak var den viktigaste punkten och där blev det grönt ljus.
Jag utgår från att domen kommer överklagas av NIMBYs. Vet någon vad som krävs för att HD ska ta upp ärendet?
 

adhoc76

Medlem
Dock hade man möjlighet till utmärkta förbindelser om man inte rivit järnvägen Uppsala-Enköping 1983....23år efter man byggde Arlanda.
Hade man väntat 11år med det beslutet hade man sett nyttan i.o.m konstruktionen av Arlandabanan 1994.

Tyvärr var ju beslutet logiskt vid sin tid, då endast Västeråsstudenter i Uppsala drabbades negativt. Ingen pendlade ju frekvent ända från Örebro, och från Enköping tog ju bussen inte lång tid.

Sant! Men det är ju bara att skaka fram ett antal miljarder och lägga spår igen. Banvallarna finns ju kvar så man ser var spåren tidigare låg mellan Uppsala och Enköping. ;)
 

Xilan

Medlem
Det där var första instans som du länkade till om jag såg rätt. Den domen överklagades till Mark och Miljödomstolen. Vissa delar ur deras dom överklagades sedan i sin tur till Mark och Miljööverdomstolen. Deras dom kom idag.

Det står i domen att den kan överklagas till Högsta Domstolen, men normalt sett är det väl inte så lätt att få prövningstillstånd ens.

Här är en länk till dagens dom.
http://www.markochmiljooverdomstolen.se/Domstolar/markochmiljooverdomstolen/Avgöranden/M 11706-13 Dom 2014-11-21.pdf
 

adhoc76

Medlem
Det där var första instans som du länkade till om jag såg rätt. Den domen överklagades till Mark och Miljödomstolen.

Ja det var det, men där står information om hur ett ärende överklagas... Det är prövningstillstånd även i mark- och miljööverdomstolen. Det kanske inte är helt utsiktslöst att HD ger prövningstillstånd, men låt oss hoppas att detta var sista instans...
 
Last edited:
Det här har ju varit i pipeline länge och nu är det dax. Ingen kommer att bli glad. Likaväl och ärligt talat, om LGW som bäst kan prestera 55-57 rörelser per timma från sin enda bana och ARN totalt ligger kring 80 borde de kunna pressa ut mer av sina tre banor. Men om utsläppstaket blir liggandes så är det ju morsning&goodbye till all framtida expansion.

Fast du kan inte jämföra en singelbana mot paralellabanor. Sen är Gatwicks deklarerade kapacitet 55 rörelser per timma. Vad Heathrows kapacitet är vet jag inte exakt men jag tror den ligger runt 75-80 rörelser per timma (landning rate på en bana är 42, och något liknande i starter borde man få ut tror jag). Heathrows rörelserekord är 100 rörelser på en timma, men det är just ett rekord och får nog ses som rätt extremt.

För att få ut maximal effektivitet ur startseparation så varierar du rutterna, förenklat startar du en vänstersväng, en rakt fram, en högersväng, sen repeterar du. Detta blir betydligt mer komplext i praktiken pga wake turbulence, skillnad i fart, etc. Men förenklat funkar det så.

Om du nu ska ha två parallella banor får du ett problem för rutterna måste nu korsa varandra, så antingen får du en komplex situation där du måste koordinera alla starter mellan banorna, eller så får du bara starta vänstersvängar ifrån vänstra banan och högersvängar ifrån högra. Detta gör att du direkt tappar flexibilitet i din startordning. Dessutom måste du ha 50% trafik "rakt fram", 25% höger och 25% vänster, annars kommer du bli av med kapacitet.

På en singelbana kompenserar du för detta genom att t.ex. starta vänster, höger, vänster, rakt fram, vänster, höger (om du har en övervikt vänstersvängar). Men om bara har två rutter får du istället vänta på att framförvarande kommer långt nog innan du startar nummer två, så då tappar du bantid.

Trots allt detta är det mer effektivt att ha två banor i "mixed mode" (dvs både start och landning på samma bana) än två banor i "segregated mode" (en för start, en för landning). Men det är ingen dubblering i kapacitet, vilket många verkar tro.

Sen ska man också minnas att Gatwick och Heathrow har pressats hårt i många år och har många knep och metoder för att få ut så hög bananvändning. Dom är också väldigt störningskänsliga, framförallt Heathrow är extremt känsligt. Till den nivå att flygledarpositionen som ansvarar för separationen på final på heathrow är övervakad hela dagen för att säkerställa att man konstant får ut maximal bananvändning. Något dom förvisso är extremt duktiga på, men när man ligger på 99% av teoretiskt max så krävs det väldigt lite för att skapa förseningar och problem.
 

fcx

Medlem
Fast du kan inte jämföra en singelbana mot paralellabanor. Sen är Gatwicks deklarerade kapacitet 55 rörelser per timma. Vad Heathrows kapacitet är vet jag inte exakt men jag tror den ligger runt 75-80 rörelser per timma (landning rate på en bana är 42, och något liknande i starter borde man få ut tror jag). Heathrows rörelserekord är 100 rörelser på en timma, men det är just ett rekord och får nog ses som rätt extremt.

Flygrörelser per timme:

STO-kapacitet.jpg
Svart linje: Heathrow
Grönt område: Arlanda
Gult område: Bromma
 
Toppen