Senaste nytt

Arlandas luftrum stängt pga drönare

Nemo

Medlem
Ca 09:43 rapporterade en pilot att denne observerat en drönare strax innan landning på Arlanda.

Nuvarande rutiner säger att man då inte tillåter landningar, eller starter, under 30 minuter. Följaktligen planerades därför för nästa landning ca 10:13. De flyg som låg under slutlig inflygning och hade passerat området med drönare tilläts fortsätta.

Summa simmaren blev det ett stopp på ca 20-25 minuter.
Verkar stämma med Swedavias statistik. Ankomster | Stockholm Arlanda Airport En paus 0955-1020 med som mest 15 min försening (flera plan STA (scheduled time of arrival) kl 1005 landade kl 0955).
 

Agö

Medlem
Kostar mycket pengar detta.

upload_2017-8-7_18-58-43.png
 

AABack2ARN

Medlem
Andra gången på en vecka sedan förbudet för drönare upphörde. :( :mad: Jag tycker de skyldiga skall tvingas betala samtliga kostnader som uppstår på grund av detta. Om det sedan innebär att den/de tillbringas tillbringa resten av sitt liv i fattigdom med avbetalningsplan så må det vara - men någon gång måste folk lära sig.

Gäller för övrigt även de som springer i spårområdena och orsakar stopp i tågtrafiken :mad:

P.S: Jag vet att i princip borde det släppta förbudet inte ha med detta att göra eftersom det redan innan var förbjudet att flyga drönare i närheten av Arlanda. Men jag tror inte det är en slump att trafiken tvingats stoppa två gånger på en vecka sedan totalförbudet upphörde efter att ha varit ett icke-problem sedan det infördes för ett knappt år sedan.
 
Toppen