Senaste nytt

Arlandas luftrum stängt pga drönare

JohanA

Medlem
Anser det är en högst relevant nyhet att Sveriges största flygplats stängs av under nästa en timme pga drönare. Visar på flera saker, exempelvis att drönare observeras och man har en handlingsplan som följs. Om en drönare orsakar en flygplanskrasch hade nog tongångarna här varit något i stil med "hur i *vete kan en drönare tillåtas flyga in i motorn på ett flygplan och orsaka en krasch?".
 

fly4fun

Medlem
En normal konsumentdrönare har bara batteri för 15-20 minuters åkning så den kan inte vara uppe i timtals och störa.
Problemet är väl att flygledningen inte vet vad det är för drönare, var den är, när den lyfte,om den landat eller hur många batterier ägaren har. Man stänger ner för att inte orsaka en olycka.
 

Canadien

Medlem
Problemet är väl att flygledningen inte vet vad det är för drönare, var den är, när den lyfte,om den landat eller hur många batterier ägaren har. Man stänger ner för att inte orsaka en olycka.
Det är absolut ett problem, och jag anser att flygplatserna skulle ha tillstånd att skjuta ned dessa objekt på samma sätt som man på vissa ställen skjuter av fåglar.
 

Alf

Medlem
Det är absolut ett problem, och jag anser att flygplatserna skulle ha tillstånd att skjuta ned dessa objekt på samma sätt som man på vissa ställen skjuter av fåglar.

Ja vi skulle kanske ha ett litet "miniluftvärn" på Arlanda. Nu var ju visserligen luftvärnet på den tiden vi hade ett försvar, det största hotet mot nerskjutning av eget flyg.
 

jsn

Medlem
Vad har du för källa på det? Jag tittade inte på klockan när vi gjorde pushback, men inte upplevde jag att vi blev 20 minuter sena och det startade och landade plan under tiden vi bordade, vilket var strax före 10.
Jag gissar du läst inlägg 11 efter du skrev kommentaren?
 

Nemo

Medlem

Xilan

Medlem
Ca 09:43 rapporterade en pilot att denne observerat en drönare strax innan landning på Arlanda.

Nuvarande rutiner säger att man då inte tillåter landningar, eller starter, under 30 minuter. Följaktligen planerades därför för nästa landning ca 10:13. De flyg som låg under slutlig inflygning och hade passerat området med drönare tilläts fortsätta.

Summa simmaren blev det ett stopp på ca 20-25 minuter.
 
Toppen