Senaste nytt

Arlanda T2 till Arlanda C eller Arlanda Express

flybob

Medlem
Omöjligt att svara på.
Hur många andra flighter är det till T2 ungefär samtidigt? Hur mycket bagage är det på din flight och när kommer din väska? Först eller sist?
Om det gäller imorgon så verkar det bli 01R för landning, vilket är bra då det innebär kortare taxning. Men det finns också en risk för snöfall, vilket kan ge förseningar om banan måste halkbekämpas.
Ja det är många parametrar helt enkelt.
Jo, förstår det. OW Emerald och flyger Business, så det hjälper förhoppningsvis m a p när väskan kommer. Ankomst 2 maj, så hoppas på att slippa snö.
Låt mig ställa om frågan. Hur lång är promenaden från gate (worst case gate) till bagage samt bagage till AEXP?
 

Dr. Miles

Expert
Hur lång är promenaden från gate (worst case gate) till bagage samt bagage till AEXP?
Om det är från Helsingfors, skulle jag tro att det tar 2-3 minuter från gate till bagagebandet.
Jag har inte använt Arlanda Express till/från Terminal 2 därför kan jag inte säga hur lång tid det tar mellan bagagebandet på Terminal 2 till perrongen på Arlanda Express på Terminal 2.
 

Agö

Medlem
Jag har inte använt Arlanda Express till/från Terminal 2 därför kan jag inte säga hur lång tid det tar mellan bagagebandet på Terminal 2 till perrongen på Arlanda Express på Terminal 2.
Fem minuter, max. Nedgången är precis vid incheckningsdiskarna vid T3.

upload_2017-4-18_10-53-28.png
 

flybob

Medlem

rvarttinen

Medlem
Kan hända att jag måste checka in en väska. Hur rimligt är det då att hinna AEXP 08.40?
Hoppeligen ska det väl gå relativt fort att få ut incheckat bagage, men om du landar 07:55 så torde du hinna med 08:40 med Arlanda Express. Det tar inte särskilt lång tid att gå den korta sträckan till hissen som tar dig ned på perrongen, även om bagaget dröjer lite ...
 

011430121

Medlem
Tågen går lite oftare på morgonen från terminal 5 klockan 8.32, 8.40 och 8.50 lägg till + 2 minuter så har du avgångstider från terminal 2. Lycka till.
 

jacoph

Medlem
I det fall du ändå väljer att ge dig på att åka från ARNC, så finns det möjlighet att köpa biljetten fram till 10 minuter efter avgångstid. Dock kommer personalen vid nedgången till spåret inte släppa ner dig utan en giltig biljett, så ett alternativ är att köpa en passagebiljett i kassan och sen köpa en tågbiljett från Stockholm-Linköping. Skulle konduktören kolla din biljett innan, förklara siutationen så borde de förstå!

Edit: varför du inte vill köpa en biljett Arlanda-Stockholm är för att du då kommer få betala dubbel passageavgift..
 
Last edited:

JoelG

Medlem
Ja precis. Arlanda Express tar väl 20 minuter? Och är till skillnad från andra tåg i Sverige i princip alltid i tid.
Ankomst till Stockholm C 09:10. Om du sitter längst fram i tåget, inte har några tunga väskor samt vet vilken perrong du ska till, är det ingen omöjlig uppgift att hinna på 10-11 minuter.

Fortfarande har du ju dessutom en chans att hinna med 08:40 från Arlanda, vilket ger dig 10 minuter till på Stockholm C.

Mitt tips till dig är att du reser med Arlanda Express och SJ Snabbtåg och att du köper SJ-biljetten som ombokningsbar redan idag. Att vänta till att köpa en Snabbtågsbiljett timman innan avgång och är i regel dyrare än ombokningsavgiften på ca 80 kr som du får betala. När jag själv reser med SAS inrikes med ankomst ca 8.00 så räknar jag med ca 40 minuter från gate till Stockholm C med Arlanda Express (inklusive incheckat bagage).

Exempel på pris mellan Stockholm och Linköping 9.21:
19 april kl 9.21 - ej ombokningsbar 465 kr /ombokningsbar 545 kr
26 april kl 9.21 - ej ombokningsbar 305 kr / ombokningsbar 385 kr

Ytterligare tips är att ha SJ appen redo med SJ Prio-log in osv för att minska "stressen" vid ombokning
 

mika

Medlem
Jo, förstår det. OW Emerald och flyger Business, så det hjälper förhoppningsvis m a p när väskan kommer.

Tyvärr hjälper OWE/Business inte, tvärtom. Jag har aldrig sett priobagage komma först på T2 (Finnair eller BA). Till och med SAS på T5 gör nuförtiden stabilt jobb med priobagage jämfört med dom.
 

rvarttinen

Medlem
Tyvärr hjälper OWE/Business inte, tvärtom. Jag har aldrig sett priobagage komma först på T2 (Finnair eller BA). Till och med SAS på T5 gör nuförtiden stabilt jobb med priobagage jämfört med dom.
Var i kontakt med Air France för ett par år sedan och påpekade att det tar väl lång tid för bagaget, och prio-bagage i synnerhet, att komma på bandet. Det svar jag fick att detta är en av de frågor de driver mot operatören - och den ligger bland de högsta på listan fick jag veta då. Dt tcuyks inte ha hänt så mycket sedan dess?

Dock; nu när vi senast anlände T2 (tidigare i år) med just AF så kom bagaget relativt snabbt ... kanske lite drygt tio minuter den gången. Klockade inte så jag har inget direkt belägg och det var morgonflygningen från Paris så det kan ha varit relativt lugnt vid den tiden ...
 
Toppen