Senaste nytt

Arlanda slår alla rekord i grenen korkad ide

agehall

Medlem
Jag kan nog förstå hur någon som går förbi hastigt när ingen sitter på soffan kan bli orolig. Och jag tycker OP har en poäng. Att ha inredning som efterliknar väskor som ligger ensamma på en soffa uppmuntrar folk att slentrianmässigt ignorera väskor utan ägare.

Inte för att jag är något stort fan av USAs och TSAs "säkerhetshets" som mest går ut på idiotiska saker, men det är dumt att lära folk att bli avtrubbade.
 

Concorde

Founding Member
Vänta bara tills det smäller på riktigt i trygga Sverige. Tror ni ändrar åsikt då... OP är bosatt i London som ni kanske vet har varit med om väldigt mycket terrordåd, och man tar inga risker, även något så banalt som en konst installation på en flygplats.
Vad jag ser som största problematik med en sådan installation är:

- Om en ond person lyckas få igenom en väska med sprängämne (tro mig, det gör dom om dom verkligen vill) så är det bäddat för katastrof
- Utlänningar kommer larma personalen om att det ligger kvarglömda väskor, vilket skapar två problem:
a. "Nej då, det är bara ett konstverk. Oron för PAX.
b. När det väl ligger en väska kvar med sprängämnen "Nej då, det är bara ett konstverk".

BOOM.
 

lnixon

Medlem
Jag hoppas att ni har funderat lika grundligt på existensen av väskaffärer längs vältrafikerade shoppinggator.
 

Dr. Miles

Expert
Så länge bagagelastarna kan stjäla saker och ting från passagerares incheckde väskor utan att någon upptäcker (Detta gäller på alla flygplatser), skulle jag inte ta denna lilla konst som säkerhetsrisk.
 

A380*G

Medlem
Inget att hetsa upp sig för. Den som gör det har kanske för lite att göra. De som vill få in bomber och annat skit får det oavsett - dock kan jag ej se att sannolikheten att få in något ökar för att denna soffa finns där den finns.

Trams. Vi hade ett självmordsattentat häromåret, som du kanske minns.

Ja, och så länge självmordsbombarna i Sverige bara dödar sig själva så känns det relativt safe för allmänheten.
 

agehall

Medlem
Inget att hetsa upp sig för. Den som gör det har kanske för lite att göra. De som vill få in bomber och annat skit får det oavsett - dock kan jag ej se att sannolikheten att få in något ökar för att denna soffa finns där den finns.

Nej, men sannolikheten att ingen säger någon när de ser saker ökar.
 

A380*G

Medlem
Nej, men sannolikheten att ingen säger någon när de ser saker ökar.


Ja det stämmer nog, men i min riskbedömning så ser jag inte risken att någon terrorist skulle "make a point" på Arlanda. Finns betydligt mer politiska mål att rikta in sig på i Stockholm, som dessutom inte har någon säkerhetskontroll.
 
Toppen