Senaste nytt

Arlanda - Nice

Cyril

Medlem
Hej!
Någon som rest Arlanda - Nice (Terminal 1) nyligen?

Undrar nämligen om dom har några passkontroller innan bagagebanden? Ibland har dom haft, ibland inte under dom senaste åren.
 

Franco

Medlem
Idag när jag landade med SAS i Nice var det inte passkontroll. Man slussas dock den vägen där det ibland finns en passkontroll. Faktum är att idag satt till och med två tjänstemän där, men de avstod från att kontrollera passen. Sist jag reste från Nice (för en månad sedan) var det avgående passkontroll för alla passagerare. De senaste gångerna jag landat i Nice har jag inte behövt visa pass, men ibland vid avresa.
 

Taggen

Medlem
Sitter på flighten från Nice till FRA just nu och efter 8 turer till Nice i år så har jag aldrig råkat ut för att de kollar pass när jag landar och kontrollen när man lämnar verkar vara lite ad hoc. Ibland har de kollat och ibland har de bara viftat förbi en utan kontrollera. Alltid från T1 skall tilläggas.
 

Cyril

Medlem
Sitter på flighten från Nice till FRA just nu och efter 8 turer till Nice i år så har jag aldrig råkat ut för att de kollar pass när jag landar och kontrollen när man lämnar verkar vara lite ad hoc. Ibland har de kollat och ibland har de bara viftat förbi en utan kontrollera. Alltid från T1 skall tilläggas.

Det är min erfarenhet också.
 

IdleSwede

Medlem
Har du någon källa på det? För det har ju varit på "prov" i flera år nu, sedan alla terrorattacker men det har inte riktigt följts..
Var där förra veckan och var förvånad över köerna som bildades pga passkontroll.
När jag frågade hade dom just börjat på prov denna vecka.
 

Cyril

Medlem
Var där förra veckan och var förvånad över köerna som bildades pga passkontroll.
När jag frågade hade dom just börjat på prov denna vecka.
Okej!

Ja egentligen hände dom ju haft det på prov/tillfälliga gränskontroller i flera år. Bara att det inte har varit så noga..

Hörde dock från en person att det var en kontroll här om dagen (inresa) vilket jag aldrig råkat ut för.
Det är nämligen så att jag har två pass och bor i Frankrike. När jag åkte till Sverige tog jag fel, det som precis gått ut. Men det var inga problem att resa till Sverige på det pga jag reste till mitt hemland som dom sa.
Hade tänkt chansa och resa ner utan giltigt pass nu för brukar inte vara någon koll på Arlanda heller men kanske värt att göra ett provisoriskt pass trots allt. Vet inte riktigt hur man blir behandlad om man kommer ner utan och det råkar vara kontroll..
 
Toppen