Senaste nytt

Arlanda - Miami med tid att passa...

Johan67

Medlem
Jag har en tid att passa i Miami en söndag ca kl 12 i mars.

Min plan är att ta ett flyg som går lördag och anländer till Miami under lördagskvällen samt stanna på ett airport-hotell.

Är det en ok chansning eller bör jag resa redan på fredagen för att vara "safe" - jag tänker på t ex SAS inställda longhaul-flyg etc

Frågan är således hur mycket "safe" måste jag vara?

(Att försäkringar etc gäller är ointressant - jag ska vara där senast kl 12 på söndagen!)
 

AABack2ARN

Medlem
Om det var jag och jag vet att jag måste måste vara i Miami klockan 12 en viss dag skulle jag nog sikta på att vara där redan på fredagen.

Om planerar att åka på lördagen och du i värsta fall blir ombokad dagen efter (dvs på söndagen) kommer du med stor sannolikhet inte kunna vara i Miami före 12 i alla fall. Beroende på var du blir strandad givetvis. Men är det viktigt att vara på plats (typ till kryssningsbåt) skulle jag säkerställa en del marginal. Hade deadline varit 18 på kvällen hade jag nog inte bokat en fredagsankomst utan då får dagen innan räcka.
 

hg1980

Medlem
Jag har en tid att passa i Miami en söndag ca kl 12 i mars.

Min plan är att ta ett flyg som går lördag och anländer till Miami under lördagskvällen samt stanna på ett airport-hotell.

Är det en ok chansning eller bör jag resa redan på fredagen för att vara "safe" - jag tänker på t ex SAS inställda longhaul-flyg etc

Frågan är således hur mycket "safe" måste jag vara?

(Att försäkringar etc gäller är ointressant - jag ska vara där senast kl 12 på söndagen!)
Boka med BA eller American via LHR. Boka den första avgången på förmiddagen LHR -> MIA så har du 4 avgångar till att gardera dig med ifall det blir problem. Skall mycket till om fem plan från LHR till MIA inte skall gå iväg på samma dag.
 

agehall

Medlem
Boka med BA eller American via LHR. Boka den första avgången på förmiddagen LHR -> MIA så har du 4 avgångar till att gardera dig med ifall det blir problem. Skall mycket till om fem plan från LHR till MIA inte skall gå iväg på samma dag.
Väderproblem på LHR och sedan är det kört.

Nej, måste man vara någonstans en viss tid finns det bara en sak att göra - res ut i god tid. Jag hade inte åkt senare än fredag om jag måste vara på ett möte vid lunch på söndag.
 

mjulven

Medlem
Det kan ju hända precis vad som helst om man vill vara petig. Oväder, strejker, felande plan etc. Om man nu måste vara på ett ställe på andra sidan pölen en viss tid så skulle jag se till att vara där minst 48. Sen måste ju sannolikheten att missa ställas i proportion till kostnaden för att inte missa.

Så länge det inte finns en stor ekonomisk risk i att missa såsom kryssning eller likartat som brinner inne skulle jag åka dit dagen innan. Om en det finns en stor ekonomisk risk jag beroende på åka 2-4 dagar innan.
 

agehall

Medlem
Grejen är ju att om man tänker åka dagen innan, så har man ingen backup om det är skitväder någonstans. Därför vill man ha minst 48h på sig så att ens bokade flyg kan bli försenat med 24h utan att man missar sitt möte. Har man inte den marginalen ökar risken att man inte kommer fram ifall något på vägen strular markant eftersom man inte kan räkna med att man bara kan bli överflyttad på nästa flight och få plats.
 

nota bene

Medlem
Stödjer gruppen som säger att fredag är en god idé.

Att åka ut från t.ex. LHR/FRA med tidig avgång är ett bra sätt att förebygga problem, men om det är strejk- eller väderproblem i Europa kan det ställa till det. Är det problem med ett enskilt plan eller någonstans i USA går det att bli ombokad eller re-routed.
 
Toppen