Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Helimike

Medlem
Är det bara jag och Gurra som tycker att Arlanda är bra? Jag tycker att det smidigt att resa till och från Arlanda. Angående barnvagn så föredrar jag en lånevagn jämfört med att köra igenom vagnen genom säkerhetskontrollen. Jag irriterar mig däremot otroligt mycket på Gardemoen som är en relativt modern flygplats. Man måste hämta ut baggaget om man ska vidare med inrikesflyg och ofta långa köer till säkerhetskontrollen samt långa sträckor att gå. Det mest irriterande av allt är att anlända med inrikesflyg till gate 29 och vara tvungen att gå längs med hela inrikesterminalen för att kunna ta sig ner en våning och vidare tillbaka mot utrikesterminalen. Det blev lite bättre när de byggde en trappa på halva vägen, men hur tänkte de när de designade flygplatsen?
 
Förutom att det inte finns ett enda rullband att gå på någonstans om man ska förflytta sig genom halva flygplatsen så tycker jag ändå Arlanda funkar bra jämfört med många andra ställen. Nu var det i och för sig ett tag sen jag reste, men jämfört med OSL, MUC och FRA så har då ARNs säkerhetskontroll varit blixtsnabb :)
 

Skyraider

Medlem
Det som är det tydligaste problemet är kapaciteten i passkontrollerna. 20 minuter väntan för att komma in i landet när jag kom från LHR för någon vecka sedan. Har även varit med om att de endast haft två luckor öppna när det kommit plan från EWR och BKK samtidigt.
 

pitch

Medlem
Jag har varit med om att det var en lucka öppen när det kom tre plan samtidigt (eller, tja, det hann komma två till innan dom hade bemannat alla båsen). En halvtimmas väntan i den där förbannade korridoren vid 7 på morgonen, när man redan är tillräckligt sur, gör verkligen ens hela dag.
 

Alx

Medlem
ARN långa köer vid säkerhetskontrollen? "Mer än 2 timmar..." Vart då?! Jag har aldrig köat mer än maximalt 20-30 min på ARN T5 och det var minst sagt längesedan det hände senast. Oftast är man igenom på under 5 min.

Däremot upplever jag passkontrollen som lite underdimensionerad periodvis. Men säg den flygplats med icke-Schengenflygningar det inte är så på?

Incheckningen på ARN ser däremot ut att vara en katastrof tidsmässigt för de stackare som inte reser i premiumklasser och saknar status hos flygbolaget man reser med (gäller väl nästan ingen här på BC.se). Det var så längesen jag fick för mig att flyga med sådana flygbolag att jag har glömt bort hur det var. Men det ser inte roligt ut idag... ARN ser ofta ut att ha enorma köer, särskilt till SAS Bag Drop för ekonomi, trots att passagerarna själva sköter incheckningen, printar boarding card etc...
 

nota bene

Medlem
Tidvis långa väntetider i security och passkontroll är irriterande. Flygplatslayouten är inte optimal, men T5 tycker jag är ganska OK - det borde dock installeras en hel del rullband. Övriga terminaler ligger ganska långt bort, och terminalbyten tar LÅNG tid - dessutom skulle man säkerligen kunna bygga ihop T2+T4 alternativt skrota T2 och bygga ut T5 istället.
 

MarcusC

Medlem
Det här med väntetider i passkontrollen förekommer ju på en hel del flygplatser. Har spenderat timmar i bl a BKK & JFK. Därmed inte sagt att ARN med flera kan bli bättre. Passkontrollen sköts väl av gränspolisen och man kan ju tycka de borde kunna ha en bättre bemanning..? Swedavia borde ju kunna identifiera problemet och ta upp det med gränspolisen?
 

jaern

Medlem
Generellt tycker jag inte ARN är så fantastisk, men den är OK. Skycity tycker jag är ganska nice ändå.

Det som jag kan störa mig ordentligt på ARN är mest vid ankomster. För det första, whats up med den där trappan man ska gå ner, alternativt ta hiss ner, när man kommer in på non-schengen gate (ej F)??? Nånsin hört om rulltrappor? Den som "tänkte till" att man ska ha en trappa att gå ner med handbaggage m.m. lär inte ha rest mycket.

Sen fattar jag inte varför alla toaletter ska vara just "bås", och väldigt få sådana. När en hel skock människor kommer samtidigt, vilket det ju gör i samband med avstigning av flygplan, fyller toaletterna upp direkt. De renoverade ju toaletten i bagagehallen och det vart ju jättedåligt. Dessutom ska det vara lite jämställt att ha "gemensam ingång" och handfat sådär "öppet". Tycker inte det är läge att behöva markera det just där liksom.

but, just my 2 cents...
 

Igorius

Medlem
London Underground kostar 5.50 enkel.

Japp, och då ingår hörselskador och radioskugga. Fick bli tuben in igår ändå pga "severe delays" på LHR Express (kollade inte upp orsaken, men expresstågen tog enligt uppgift över en timme in till stan igår kväll, och alla avråddes från att köpa biljett).
 
Toppen