Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Randy Marsh

Medlem
Om jag har förstått saken rätt så har det extremt långa avståndet till ARN historiska orsaker. När Barkarby var en viktig flygvapenbas (dvs på den tiden Sverige faktiskt hade ett försvar...) så valde man att placera huvudflygplatsen så långt bort som Arlanda för att inte interferera med den ganska intensiva trafiken från Barkarby. Varför man inte valde att placera flygplatsen söder om stan vet jag dock inte. Ok, Tullinge var ju en stor flygvapenbas det också, men något passande ställe borde man kunna ha hittat?

För övrigt enig med mycket av kritiken mot ARN, det är verkligen inte någon bra flygplats. Men t ex CDG och LHR (ej T5) är betydligt jävligare.
 

Fredrik

Medlem
Om jag har förstått saken rätt så har det extremt långa avståndet till ARN historiska orsaker. När Barkarby var en viktig flygvapenbas (dvs på den tiden Sverige faktiskt hade ett försvar...) så valde man att placera huvudflygplatsen så långt bort som Arlanda för att inte interferera med den ganska intensiva trafiken från Barkarby. Varför man inte valde att placera flygplatsen söder om stan vet jag dock inte. Ok, Tullinge var ju en stor flygvapenbas det också, men något passande ställe borde man kunna ha hittat?

Vad jag har för mig är att det stod mellan Arlanda och Jordbro och som vi alla vet vann Arlanda. Jag vet inte om näringslivet i Stockholm hade varit jämnare fördelat idag om flygplatsen legat på sydsidan.
 

Randy Marsh

Medlem
Vad jag har för mig är att det stod mellan Arlanda och Jordbro och som vi alla vet vann Arlanda. Jag vet inte om näringslivet i Stockholm hade varit jämnare fördelat idag om flygplatsen legat på sydsidan.
Bra fråga- Jordbro är egentligen också ganska långt från centrum, men det är iaf betydligt närmare än Arlanda. Nej, tacka vet jag Köpenhamn, där har de haft vett nog att placera flygplatsen ganska centralt!
 

JonW

Medlem
Bra fråga- Jordbro är egentligen också ganska långt från centrum, men det är iaf betydligt närmare än Arlanda.
Man såg väl framför sig all citytrafik mot Stockholm-Jordbro sitta fast i Götgatsbacken, och så var saken klar! ;)
(Ni som är för unga/utsocknes; förr gick all citytrafik mot Södertörn via den smala backe som idag är krog-gågata, med totalt kaos som följd, även utan flygplats.)
 

Jacob

Medlem
Att flygplatsen ligger där den ligger är ju svårt att göra så mycket åt just nu, de hade nog sina skäl när flygplatsen projekterades på 50-talet.

Dock är det lite synd att det stora förnyelseprojektet (Arlanda 2000 tror jag det hette) stoppades. Det var ju meningen att terminalerna skulle byggas ihop till "Arlanda North" och "Arlanda South". Bort från den gamla inrikes och utrikes uppdelningen och istället med en uppdelning baserat på allians-tillhörighet.

"Arlanda North" har väl till en viss del förverkligats genom F-piren och den nya incheckningshallen medan "Arlanda South" inte ens börjats på. Det skulle bli en ihopkoppling av terminal 2 och terminal 4 med en ny centralhall/incheckningshall mittemellan, dessutom skulle terminal 3 rivas. Namnen på Arlanda Express stationerna (Arlanda North och Arlanda South) är en souvenir från detta projekt.

Dock är väl Arlanda knappast ensamma om att ha dessa problem, många år av påbyggnader för att klara en akut passagerarökning. Det blir egentligen inte helt rättvist att jämföra med exempelvis Oslo, München, Heathrow T5, Hong Kong m.fl. som byggts efter hur människor reser på 2000-talet. Men visst går det att göra Arlanda mycket bättre.
 

Dr. Miles

Expert
Dock är väl Arlanda knappast ensamma om att ha dessa problem, många år av påbyggnader för att klara en akut passagerarökning. Det blir egentligen inte helt rättvist att jämföra med exempelvis Oslo, München, Heathrow T5, Hong Kong m.fl. som byggts efter hur människor reser på 2000-talet. Men visst går det att göra Arlanda mycket bättre.
Jag såg att Bangkok Suvarnabhumi flygplats höll på att bygga till när jag var där förra månaden.
BKK01.jpg
 

SWEDE

Medlem
Men! Jag skulle nog stoppa in Flesland som bidrag i tävlingen om sämsta flygplats i Västeuropa. Hualigen vilken hemsk flygplats det är.[/QUOTE]

BGO i all ära. Men inget slår ZAG. De rustar för ett nybygge men så långt är detta en fullkomligt vidrig liten flygplats. Den är trång, sliten, mörk och fylld av gammal unken östatskänsla. Som vanligt tar passpolisen priset. Star-loungen 'ZRINJEVAC' är en tragedi, så också dess innehåll. Alla flygningar boardas via busstransport. Det finns inga bryggor. Flyger man därefter därifrån med OU så är det ännu några timmar till friheten, oavsett kabinklass. Dock, ölen är mycket billigare än den är på BGO!
 

MarcusC

Medlem
OT, men ZAGREB måste ju vara en av de absolut värsta huvudstadsflypglatserna i Europa som ändå har en flag carrier också ? Hur är planeran på expansion där ?
 

Alx

Medlem
Men att jämföra GOT med ARN är som att jämföra NYC med Valletta :)

Oj, är GOT så pass illa? För jag antar att GOT motsvarar Valletta i jämförelsen? :D

Du har rätt, jag har "undvikit" GOT rätt länge nu. Kan tänka mig att det har öppnats en och annan kaffebar sedan sist. Kanske värt ett besök igen? Om inte annat är ju Göteborg alltid trevligt att besöka! :D
 
Toppen