Senaste nytt

Arlanda-Honolulu med bonuspoäng?

AABack2ARN

Medlem
Jag antar att tanken är att ta sena kvällsplanet ut från exempelvis HNL på fredagen 8APR vilket landar 04:58 i Los Angeles och sedan fördriva cirka 9 timmar på en av världens tråkigaste flygplatser (lite beroende på vilken terminal SAS kommer nyttja) med barn och infant... Morgonplanen den 9APR landar efter att SAS-planet gått.

Mitt tips är att (om det inte går att hitta bonusbiljetter inom en snar framtid) köpa vanliga biljetter för familjen (i ekonomi då F är hutlöst dyrt). Ta en natt på hotell i LAX på utresan respektive hemresan (och då snarare ta flyget mitt på dagen så ni kommer till LAX vid 20:30). Finns massor med ok hotell i anslutning till flygplatsen. Så slipper ni stress och oro.

P.S. Star Alliance och Hawaii är en riktigt rutten kombination då de tar hutlöst extra mycket betalt för att åka dit från Europa. För AA räknas Hawaii till Nordamerika och det är samma antal poäng dit som till Los Angeles :) Men även där är det ont om platser och väljer därför att alltid köpa biljetter. Vet inte hur United har det.
 

ARN-FRA

Medlem
Tack för ännu ett trevligt svar.

Ja, det var tanken att flyga i ett sträck. I alla fall på vägen hem. Men ditt förslag är bättre. Vi satsar på 2 *LAX-hotell. Tack!

Nej, United har heller inte särskilt många award-resor till Hawaii.

Det verkar för övrigt inte finnas några riktigt bra SAS/Star Alliance-kombinationer över huvudtaget. Bäst är nog att åka till någon av SAS egna destinationer och stanna där :)
 

AABack2ARN

Medlem
Välkommen hit by the way :)

Resa hem i ett sträck - utan orimliga väntetider - går i praktiken enbart med Europa-flyg som lämnar LAX efter 17 och då får man lämna Honolulu med morgonplanen som går mellan 07 och 08.

Stannar ni till på vägen har ni dessutom möjlighet att flyga till eller från valfri ö och inte bara Honolulu.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ARN-FRA

Medlem
Tack!

Vad råder ni mig till?

Om jag bokar bara ARN-LAX med SAS och därefter köper en tor LAX-HNL för familjen kostar det ytterligare cirka 17.000 SEK (för 20.000 kan man öhoppa en gång).


Om jag bokar ARN-LAX-HNL samt LAX-ARN med SAS och köper en enkel HNL-LAX för familjen kostar det ytterligare cirka 10.000.

Dessutom verkar det tillkomma bagageavgifter även om man är EBG och EBS som vi är)

(Alternativet bonusresa tor ARN-HNL är utsålt).

För totalt 23.000 utan 2-4-1 eller poäng kan vi i ECO boka samma flyg mot full betalning ARN-HNL... Värdet av 80.000 poäng och en 2-4-1 voucher blir alltså 4.000 SEK och ett ben av fyra i business.
 

Thornado

Medlem
För totalt 23.000 utan 2-4-1 eller poäng kan vi i ECO boka samma flyg mot full betalning ARN-HNL... Värdet av 80.000 poäng och en 2-4-1 voucher blir alltså 4.000 SEK och ett ben av fyra i business.

Kostar resan verkligen bara 80k poäng? Måste ni inte betala 40k för ert barn också, dvs totalt 120k?
Dessutom så ska man komma ihåg att skillnaden i poäng mellan betald och bonusresa är ännu större då du (med familjekonto) tjänar drygt 40k poäng om du väljer det betalda alternativet. Mitt förslag skulle alltså vara att genomlida detta i Economy (det gör ju som sagt var dessutom bara skillnad på ett av fyra ben), och sen lite senare fixa barnvakt för en helg och använda poängen och vouchern på en långhelg med Lufthansa F för dig och frun.
 

ARN-FRA

Medlem
Du har rätt :)
Och då blir 2-4-1-kalkylen sämre.

1 st voucher, (80.000+40000-(-40.000) = 160.000 poäng,
Ger en besparing på 6.000kr

Litet bättre blir den om vi kan hitta en award HNL-LAX.
 

AABack2ARN

Medlem
Hänger inte riktigt med. Vad kostar det att boka hela resan i ekonomi Stockholm-Honolulu t/r för hela familjen? Att använda alla dessa poäng och en voucher för att spara 6000kr känns väldigt dyrt.

Påminner mig lite varför jag en gång i tiden gav upp med att ta ut bonusresor (med SAS/Star i synnerhet) :-(. Jag vill åka när jag vill åka inte när flygbolagen tycker jag skall åka...
 
Toppen