Senaste nytt

Arlanda flygplats bygger ny shoppinggata

Åbobo

Medlem
... eftersom man inte får handla i tax free inom EU. Senaste tillfället var när jag skulle ha med en "present" (det skulle helst vara glögg) dit jag skulle men endast reste med handbagage.

Det nog någonting jag inte uppfattar. Även Finland har ett monopolsystem, Alko. Trots det kan man köpa vin och sprit på flygfältet bara man inte flyger inrikes. Oftast är priset förmånligare ån på Alko-butikerna trots att det inte längre finns tax-free inom EU. Det är oftast ingen skillnad mellan tax-free och EU-priset (det butiken som sparar på moms när man flyger utanför EU)-
 

Agö

Medlem
Det nog någonting jag inte uppfattar. Även Finland har ett monopolsystem, Alko. Trots det kan man köpa vin och sprit på flygfältet bara man inte flyger inrikes. Oftast är priset förmånligare ån på Alko-butikerna trots att det inte längre finns tax-free inom EU. Det är oftast ingen skillnad mellan tax-free och EU-priset (det butiken som sparar på moms när man flyger utanför EU)-
Ja, det är ju en politisk betingad fråga och det finns mig veterligen få politiker som driver frågan och sannolikt alltför litet folkligt stöd för att bryta upp detaljhandelsmonopolet. Undantaget för exportbutiker är väl det närmaste vi kommer komma på denna front.
 

Moco

Medlem
Jag saknar ett Systembolag på Arlanda airside eftersom man inte får handla i tax free inom EU. Senaste tillfället var när jag skulle ha med en "present" (det skulle helst vara glögg) dit jag skulle men endast reste med handbagage.

Eller en regeländring så att Sverige också "normaliseras" i förhållande till andra demokratiska länder?
En utökning av Systembolagsmonopolet är, i min mening, inte att föredra.

Egentligen helt otroligt att man inte kan få ordning på detta. Och även om du reser utanför EU så får du t.ex. inte handla vid återkomst till Sverige...vilket får som effekt att folk, i många fall, kånkar billig sprit fram och tillbaka över halva jordklotet.
 

Jonas C

Medlem
Snälla rara söta ARN gör en smitväg från Fast Track så man smidigt kommer direkt till lounge, jag vill inte behöva kryssa mellan ännu fler turister som behöver slå ihjäl några timmar innan deras flyg går. På flygplatser som satsar på sina frekventa resenärer brukar det vara väldigt lätt, snabbt och smidigt att ta sig till loungen efter säkerhetskontrollen.
Sen finns det ju något som heter Arlanda Södra. Brukar använda den istället då man kan gå raka vägen till loungen istället för att gå backtracking via fasttrack.
 

Bryant

Medlem
Eller en regeländring så att Sverige också "normaliseras" i förhållande till andra demokratiska länder?
En utökning av Systembolagsmonopolet är, i min mening, inte att föredra.

Egentligen helt otroligt att man inte kan få ordning på detta. Och även om du reser utanför EU så får du t.ex. inte handla vid återkomst till Sverige...vilket får som effekt att folk, i många fall, kånkar billig sprit fram och tillbaka över halva jordklotet.

Fullflex-biljett till norge löser detta åt dig...

Sen finns ju alltid möjligheten till förvaring på ARN :).
 

AABack2ARN

Medlem
Kreativt. Fast är man borta en vecka eller så äts nog den minimala vinsten upp av kostnaden för förvaring. Finns det för övrigt förvaring airside?

Enklare är väl att man kommer dit ut i god tid, köper det man vill ha, går ut genom tullen, lämnar över påsen till den som körde en ut till flygplatsen som tar med sig påsen hem och själv går man tillbaka genom säkerhetskontrollen (om man nu inte vill bära med sig spriten jorden runt)

Det sistnämnda är ju miljömässigt idiotiskt så Sverige borde tillåta att man hämtar upp spriten på hemresan (även om man bara får beställa den på utresan).
 

Jonas C

Medlem
Jag fattar inte varför det alltid ska vara så fruktansvärt mycket butiker på flygplatser. Helt meningslöst imho och de är mest ivägen. Håller även med @Traveller om att spritbutiken efter säkerhetskontrollen på ARN T5 är helt galen. Varje gång jag kommer dit så blir jag skogstokig på alla idioter som ska stanna och titta på varenda flaska men gör det mitt i gången.
Det där går in på min topplista över @agehall s bästa rants! :D
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Kreativt. Fast är man borta en vecka eller så äts nog den minimala vinsten upp av kostnaden för förvaring. Finns det för övrigt förvaring airside?

Enklare är väl att man kommer dit ut i god tid, köper det man vill ha, går ut genom tullen, lämnar över påsen till den som körde en ut till flygplatsen som tar med sig påsen hem och själv går man tillbaka genom säkerhetskontrollen (om man nu inte vill bära med sig spriten jorden runt)

Det sistnämnda är ju miljömässigt idiotiskt så Sverige borde tillåta att man hämtar upp spriten på hemresan (även om man bara får beställa den på utresan).


Ingen förvaring airside.

Förvaringen kostar från 40:- per dygn. Är du borta en vecka så är det en dålig affär :). Är man bara borta över dagen kan det löna sig.

Annars kanske man har tagit bilen till flygplatsen och behöver gå ut en sväng till den...;).
 
Toppen