Senaste nytt

Arlanda Express höjer priset på helgbiljetten

sk-sthlm

Medlem
Att utnyttja resegarantin är ett mycket bra sätt att sänka snittpriset - det är smidigt, du skickar bara in ett formulär och sedan kommer en gratisbiljett hem i brevlådan. Och det är inte så sällan som tåget är ett par minuter sent heller.
 

Tjaeng

Medlem
Som jämförelse kostar det 105kr i ordinarie vuxenpris att ta sig mellan Kastrup och Malmö C enkel väg. Arlanda Express 260kr. Nog för att Arlandabanan var en dyr investering, men visst fan kostade Öresundsbron mer?

Med fastpriser på ~500kr med taxi är det ett under att sällskap på mer än en person någonsin skulle ta tåget (såvida de inte utgår ifrån någon punkt som ligger väldigt nära Stockholms Central)
 

johansch

Medlem
På Flygtoget i Oslo innehåller resegarantin faktiskt ombokning av flygbiljetter om tågförseningar gjort att man missat flyget. Mummel.
 

Roger J

Medlem
Jag åkte nyligen HEX - Heatrow Express - och det är ett massivt bättre tåg med mycket trevligare miljö inne i vagnarna osv. Eftersom jag dagen innan åkte just Arlanda Express så vart det mycket tydligt att AEX inte alls är ens på samma planhalva. (...)

Bara nyfiken, vad exakt i inredningen på Heathrow Express tycker du är så mycket bättre än Arlanda Express? jag försvarar inte priset på biljetterna hos någon av dem, men tycker att själva tågen och miljön är bra på Arlanda Express...?
 

TjudöBoy

Medlem
Om man vet när man skall ut och resa (ca. 2 veckor i förväg ungefär) så är BlåTaxi ett billigt å bra alternativ. Brukar själv använda detta bolag de få gånger jag skall från Sthlm city - Arlanda och tycker att det är hur bra som hellst. Kostar Sthlm city - Arlanda, från 175 kr samt Arlanda -> Stockholm, från 325 kr.
Enda nackdelen är väl att de ej kör ut så ofta samt att man måste boka på deras hemsida.
 

NyfikenGrau

Medlem
Fast nackdelen med alla taxibilar och alla bussar är ju att de sitter fast i bitvis enorma köer pga diverse vägbyggen och rusningstrafik norr om Stockholm. Kanske har haft otur, men de 3-4 gånger jag passerat där de senaste månaderna har det verkligen varit sjukt långa köer.

Det viktigaste tycker jag är att få igång någon slags konkurrens på spårbunden trafik, kommer definitivt att åka vanligt tåg eller pendeltåg nästa gång för jag vill absolut inte gynna ett företag som konsekvent utnyttjar sin monopolställning till att suga ut sina egna kunder.
 

Dr. Miles

Expert
Fast nackdelen med alla taxibilar och alla bussar är ju att de sitter fast i bitvis enorma köer pga diverse vägbyggen och rusningstrafik norr om Stockholm. Kanske har haft otur, men de 3-4 gånger jag passerat där de senaste månaderna har det verkligen varit sjukt långa köer.
Om jag kör själv kör jag gamla Stockholmsvägen från Upplands Väsby. Det tar ca 5-7 min längre än att köra E4 hela vägen, men det miskar risk att fastna mellan Upplands Väsby och Arlanda avfärterna.
(Det kanske blir bättre när Rosersberg avfarten blir klar nästa år dock.)
 

NyfikenGrau

Medlem
Om jag kör själv kör jag gamla Stockholmsvägen från Upplands Väsby. Det tar ca 5-7 min längre än att köra E4 hela vägen, men det miskar risk att fastna mellan Upplands Väsby och Arlanda avfärterna.
(Det kanske blir bättre när Rosersberg avfarten blir klar nästa år dock.)

Ok, intressant. Jag brukar fastna mycket närmare Stockholm än så, Sollentuna-Solna ungefär. Det är väl bygget av Norra länken och sedan Nya Karolinska när man kommer längre in mot stan. Och/eller allmänt underdimensionerade getingmidjor till vägar överallt.
 

India Alpha

Medlem
Oavsett detta så är det en riktig skandal att arlanda express får fortsätta ha sitt monopol. Deras upphandling är ett skämt och även om personalen på tågen är trevliga så är aex avtal värre än svarttaximaffian!



Arlanda express tidsgaranti. Hur många känner till att om du blir mer än två minuter försenad så får du en ny biljett. Har nyttjat detta några gånger och biljetten kommer hem efter någon vecka.
Från Arlanda Express hemsida: Restidsgaranti
Om ett Arlanda Express-tåg, mot förmodan och oavsett skäl, skulle vara mer än två minuter försenat kan du få en ny biljett enligt vår restidsgaranti. Det spelar ingen roll om det är vi själva eller någon annan som har orsakat förseningen.

Du fyller bara i ett enkelt kort som finns ombord på tågen, bifogar biljetten eller boknings-/klippkortsnummer och lämnar det sedan till vår personal eller postar det. Du kan också fylla i ett formulär Med oss undviker du att missa flyget på grund av bilköer | Arlanda Express
 
Toppen