Senaste nytt

Arlanda Express höjer priset på helgbiljetten

Morgan

Medlem
Arlanda Express gör i klassisk flygbolagsanda en "enhancement" - Biljetten "2 för 280 kr" ersätts av "2 för 380 kr", vilket de presenterar som en positiv nyhet. Det positiva i sammanhanget är dock att "2 för 380 kr" även kommer att gälla på torsdagar och fredagar.


https://www.arlandaexpress.se/default.aspx?page=84&id=96

Förtydligande: tidigare gällde biljetten bara på lördagar och söndagar, nu gäller den torsdag-söndag, vilket trots allt är en förbättring. Dock har de sedan tidigare en weekendbiljett som gäller torsdag-söndag, men retur samma helg. Den kostar oförändrat 325 kr/person ToR.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Om jag höjde mina priser med lika många procent och lika ofta som Arlanda Express skulle jag möjligen vara mångmiljonär nu, men ännu troligare är att jag inte skulle ha några kunder alls längre. Kan ingen diktator riva upp det där absurda monopolet?
 
Det är sinnessjukt att höja biljettpriset med 100 kr!
Bor man i city men inte precis bredvid stationen blir det mer prisvärt med taxi direkt fn bostaden till Arlanda om man är två.
För mig är det obegripligt att A-train fick monopol på sträckan Stlhm-Arlanda-Sthlm från 1999-2040!!!
 

Bamsefar

Medlem
Jag åkte nyligen HEX - Heatrow Express - och det är ett massivt bättre tåg med mycket trevligare miljö inne i vagnarna osv. Eftersom jag dagen innan åkte just Arlanda Express så vart det mycket tydligt att AEX inte alls är ens på samma planhalva.

Jag brukar inte åka AEX utan tar en taxi exakt av det skälet som kerran skriver - det är lönsamt att ta taxi från dörren helt enkelt. speciellt som AEX har problem med sina växlar som gör att den evnt tidsvinst man får går bort pga strul med spåren. Nej låt bli AEX.
 

011430121

Medlem
Och ingen förvarning om att priset skulle höjas med 36%
Skulle vara intressant och se om hemelektronik branschen skulle sköta tågtrafiken mellan Stockholm-Arlanda vilka priser som skulle gälla då!
Det kan inte vara rimligt att 2 tur och retur resor kostar som en 22" platt TV!
 

Lonelyflyer

Medlem
Men hur många av de som reser använder sig av 2 pers för 280 idag ens?

Ja åker alltid AEX om jag ska till/från Arlanda och har inte ens vetat om att alternativet fanns..
 

Morgan

Medlem
Men hur många av de som reser använder sig av 2 pers för 280 idag ens?

Antar att en stor del av de som betalar resorna själva som är i sällskap om 2 eller fler gör det och som inte har någon annan rabatt - d.v.s. privatresenärer 25-64 år gamla.

Gör man det INTE och är åtminstone 2 personer kan man lika gärna åka taxi...
 

ski

Medlem
Arlanda express tidsgaranti. Hur många känner till att om du blir mer än två minuter försenad så får du en ny biljett. Har nyttjat detta några gånger och biljetten kommer hem efter någon vecka.
Från Arlanda Express hemsida: Restidsgaranti
Om ett Arlanda Express-tåg, mot förmodan och oavsett skäl, skulle vara mer än två minuter försenat kan du få en ny biljett enligt vår restidsgaranti. Det spelar ingen roll om det är vi själva eller någon annan som har orsakat förseningen.

Du fyller bara i ett enkelt kort som finns ombord på tågen, bifogar biljetten eller boknings-/klippkortsnummer och lämnar det sedan till vår personal eller postar det. Du kan också fylla i ett formulär Med oss undviker du att missa flyget på grund av bilköer | Arlanda Express
 

Dr. Miles

Expert
Om jag höjde mina priser med lika många procent och lika ofta som Arlanda Express skulle jag möjligen vara mångmiljonär nu, men ännu troligare är att jag inte skulle ha några kunder alls längre. Kan ingen diktator riva upp det där absurda monopolet?

Eftersom det var politiskt beslut, så kan man gå runt med ett annat politiskt beslut.

T ex staten kräver tågoperatörer till Arlanda att de fyller en viss procent av kabinen/vagnen sk vara ifyllda, annars blir de tvungna att betala miljöböter till staten.

Det är INTE miljövänligt att köra tomma tåg fram och tillbaka även om det drivs av "miljömarkta" el.
 
Minns när man pendlade mellan MMX och ARN som student för 10 år sen. Då kostade en enkel studentbiljett runt 90 kronor vill jag minnas.
 
Toppen