Senaste nytt

Arlanda – Tokyo i första klass med Lufthansa och ANA

Johanna

Medlem
Slutklämmmen.

Som jag skrev tidigare. Det är intressant att landa i Europa/Tyskland efter att varit i Japan. Alla gör så mycket ljud. Varför vill man att ens maskiner ska ge ifrån sig så många ljud som möjligt? Störs man inte själv. De som sitter på sociala medier och alla uppdateringar ger ifrån sig ljud. Det är som ett pingpongspel ibland. Tänker för en japan måste det vara så konstigt.

Gick till gaten i god tid. Det var ju en sträcka trots allt. Kom till första hissarna. Valde dom framför trappan då jag inte hade brådis. Var många som skulle med. Det kom en rullstol som hade prio naturligtvis och en barnvagn som redan stod där. De gick mot första hissen som kom. Då kom nästa och jag gick mot den. Helt plötsligt hade jag en barnvagn i hälsenan. Kändes som om hon medvetet körde på mig för att markera sitt företräde. Sist jag såg henne var hon på väg in i den andra hissen. Jag hade verkligen inte tänkt tränga mig. Jag höll upp hissdörrarna åt henne så de inte skulle landa på henne och vagnen. Sen tunneln mellan terminalerna och nästa hiss. Mycket folk här med men vi fick plats. En kvinna bredvid mig andades häftigt. Tror hon tyckte det var jobbigt. Förstår inte varför man tar hiss då. Det är ju bara en trappa. Sen var jag precis vid gaten. Tog en vända i taxfree för att hitta en konfirmationspresent. Sen var det tid för boarding. Det gick fort.

Det var bussning. Själva idén med prio boarding försvinner. Man är först på bussen men sen är det ändå tjurrusning. Två män kom på tidigt och ställde sig och väskorna precis vid dörren. Sen kom typ ingen förbi. De försökte lirka förbi deras väskor men dom gjorde ingen ansats att flytta något. Hur orkar man? Sen kom ett gäng amerikaner på. En av dom var en sån som gärna vill höras och tycker han kan allt. Pratar högt så alla hör men skriker inte. Men hans fru hade bestämt att han inte fick stanna en extra dag. Så kan det gå. Väl vid planet så var inte set klart och vi fick vänta i bussen. Oj vad det stressar vissa. Väl av, rusning jag valde att gå av sist men fick en man bakom mig. Det gjorde inget för i ett nafs var han halva kön framför mig på väg uppför trappan. Bra jobbat tycker jag. Fördel med att åka C med LH är att man vet att man får plats med bagaget. Behöver inte stressa. Jag gillar att studera folk och nu är jag dessutom väldigt trött. Det märks nog. Kvinnan som andades i hissen sitter bredvid mig. Hoppas hon tycker det är kul att flyga.

En fråga, jag gick till business loungen vid A 24-25. Det var den jag hänvisades till. Hade jag kunnat gå till en senator lounge. I LH tidning ser det ut som det ligger en vid A6 men kommer jag dit utan att gå igenom pass- och säkerhetskontroll igen? Den hade varit närmare även om det var skönt att gå lite. Fått ihop 7000 steg sedan landning. Det är inte så illa när alla säger att det är stillasittande att flyga.

Flygningen gick bra. Har aldrig sett någon lsa en tidning så noggrant som hon bredvid mig. Jag gjorde henne uppmärksam på den magnifika solnedgången kl 23 på natten. Då blev det kodac moment. Maten var inte så upphetsande. Kom typ först av planet. Först en man sen var det tomt efter oss. Det tog tid för dom andra att komma av. Var skönt att vara hemma. Längtade hem till min säng. Skulle bara hämta väskorna och sen till garaget och hämta bilen. Nycklarna !!!!!! Kommer ihåg att jag tog ur både hemnycklarna och bilnycklarna och la dom på bordet på rummet. Ser dom inte i minnet ligga där när jag checkade ut. Jag gick ju igenom allt. Har inget minne av vad jag gjorde av dom. Dom var inte i säkerhetsskåpet för det var tomt. Det är helt blankt. Jag kan inte komma ihåg att jag ens tänkt att jag ska lägga nycklarna på något bra ställe. Det finns inget att ens börja försöka leta efter i minnet. Tänker att det kan finnas 2 ställen jag lagt dom om jag känner mig själv. Är dom inte där har jag ingen aning. Går igenom i huvudet hur jag ska göra om jag inte hittar dom. Alla som har extranycklar är på semester. Det måste bli låssmed. Har extranyckel till bilen hemma. Måste tillbaka till Arlanda och hämta bilen. När jag hämtat en vagn kollar jag på första stället och där ligger dom.

Mina väskor kom som kanske nr 10 och 15. De första var naturligtvis inte prio. Jag kör iväg mot garaget. Är ute i ankomsthallen 23.58. Vi tog mark 23.39. Ändå bra jobbat av bagagemänniskorna. Älskar P-hus 53. Det är så tillgängligt när man kommer från utrikes. Kommer i alla fall ihåg var jag ställde bilen. Kör mot utgången. Tar fram betallappen och kör in den och då kommer det fram att jag har en utestående skuld på 2 640 kr. Tack för den. Ringer på telefonknappen och får prata med en trevlig kille. Jag förklarar att det var strul när jag skulle in och fick den här utprintad av kvinnan jag då pratade med. Han sa att det var fel men ser min bokning och öppnar grinden. Dom sköter det här så bra Swedavia. Eloge till dom. Nästan ingen trafik på vägen hem. Hittar en p-plats typ utanför min port. Var inne i lägenheten mindre än en timme efter touch down. Hoppade i säng direkt. Vaknade 3 timmar senare men lyckades somna om och sov sen totalt 7 timmar. Vilket härligt väder det är. Det är en fröjd att komma hem till det här vädret.
 

Johanna

Medlem
image.jpeg
image.jpeg
Sista bildena
 
Som jag skrev tidigare. Det är intressant att landa i Europa/Tyskland efter att varit i Japan. Alla gör så mycket ljud. Varför vill man att ens maskiner ska ge ifrån sig så många ljud som möjligt? Störs man inte själv. De som sitter på sociala medier och alla uppdateringar ger ifrån sig ljud. Det är som ett pingpongspel ibland. Tänker för en japan måste det vara så konstigt.
Intressant, jag tycker precis tvärtom. I Japan låter allting som ett tv-spel. Står man och väntar på tåget och det kommer in, level up. När dörrarna stängs, extraliv osv. Det värsta är att gå in i ett köpcenter och det är ljud ÖVERALLT. Jag orkar med max 30 min, sen måste jag ut.

Individer har inte på telefonljud så mycket, men de hade ändå inte hört något på grund av allt annat ljud.
 

dino_81

Medlem
Intressant, jag tycker precis tvärtom. I Japan låter allting som ett tv-spel. Står man och väntar på tåget och det kommer in, level up. När dörrarna stängs, extraliv osv. Det värsta är att gå in i ett köpcenter och det är ljud ÖVERALLT. Jag orkar med max 30 min, sen måste jag ut.

Individer har inte på telefonljud så mycket, men de hade ändå inte hört något på grund av allt annat ljud.

Så spännande att man kan tycka så olika egentligen. Jag är verkligen helt såld på Japan och efter att varit i landet en handfull gånger håller jag med er båda.

Som du beskriver är det som att befinna sig i ett 8-bitars tv-spel då man åker lokaltåg eller besöker ett köpcentrum då man fullkomligt bombarderas av ljud samtidigt som tågpersonal och försäljare i princip utan att ta paus förmedlar (för mig helt obegripliga) budskap om det ena och andra.

För att sedan kliva ut från stationen eller butiken och förvånad över den tystnad som råder i metropolen Tokyo eller någon annan storstad. Man hör inte ens bilarna som passerar förbi.

Tack Johanna för din rapport!
 

Dr. Miles

Expert
För att sedan kliva ut från stationen eller butiken och förvånad över den tystnad som råder i metropolen Tokyo eller någon annan storstad. Man hör inte ens bilarna som passerar förbi.
Bara om du inte befinner dig i Japan under en pågående valkampanj.

Det blir val av japanska överhuset (2016-JUL-10) och val av Tokyos borgmästare (2016-JUL-31), så det lär bli mycket oljud från valkampanjbilar under juli månad...

 

Johanna

Medlem
Intressant, jag tycker precis tvärtom. I Japan låter allting som ett tv-spel. Står man och väntar på tåget och det kommer in, level up. När dörrarna stängs, extraliv osv. Det värsta är att gå in i ett köpcenter och det är ljud ÖVERALLT. Jag orkar med max 30 min, sen måste jag ut.

Individer har inte på telefonljud så mycket, men de hade ändå inte hört något på grund av allt annat ljud.
Jag håller med. Det är väldigt mycket ljud runt omkring. Affärer som spelar hög musik och människor som pratar högt. Bilar som kör omkring och spelar senaste låten. Men att skapa ljud själv ligger lågt.
 
Toppen