Senaste nytt

Arlanda – Tokyo i första klass med Lufthansa och ANA

Johanna

Medlem
Starten gick smidigt och direkt efter delades menyer ut och jag fick ett glas Champagne till. Beställningar på mat togs upp. Nu knölade jag till det. Jag ville ha de västerländska menyn förutom huvudrätten som jag ville ha från den japanska. Det tog ett tag innan vi rett ut set hela. Skulle nog ha gått för den japanska hela vägen. Bytte om till deras pyjamas som var bättre än LH. Men jag gillade inte byxorna. Tyget var inte helt bekvämt så jag bytte om till bekväma långkallingar jag har med mig i reserv.

Igen, det smakade bra men dom lagar sin egen mat bättre huvudrätten var mycket god. Jag är fortfarande förvirrad över hur de tänker sig att man kan äta ett pocherat ägg med pinnar. Jag doppade köttet i det för att fånga upp det. Till det drack jag ett fantastiskt Reisling. Sen provade jag även deras champagne rosé. Gott men Krug mycket bättre. Lite portvin till efterrätt. Nu ska jag nog inte dricka mer alkohol då jag har bil på Arlanda. Även om jag inte landar förens vid midnatt eller så. Men jag har alkolås på bilen vill inte riskera att bli ståendes där och vill inte riskera att köra berusad. Skulle aldrig aldrig förlåta mig själv. Alkohol är inte så viktigt för mig även om det är en god Krug. Lunchen gick i ett saligt tempo. Antagligen för att vi var så få.

Sen försökte jag surfa lite men nätet har verkligen varit opålitligt. Jag läste min bok istället sen blev jag pömsig och slöt ögonen lite. Då frågade en flygvärdinna om hon skulle bädda om sätet bredvid mig? Gärna, verkligen lyxigt att få ha två säten. Tyckte inte jag sov direkt men när jag satte mig i stolen igen hade det gått 8 timmar av resan. Vet iofs inte när jag la mig. Flyttade över till stolen. Nu hade jag ingen uppkoppling alls. Läste boken och beställde in lite snacks och Cola. Senare beställde jag in en croque monsieur och en japansk curry. Smörgåsen var liten (glömde ta kort. Det ligger verkligen inte i mina gener att ta kort på mat. Det är därför det är tuggor tagna på flera bilder). Curryn var ANAs special. Säkert god men det var inte min favorit. Jag är inte en fan av curry men tänkte att jag måste prova. Åt upp halva. För någon som gillar curry var den nog bra. Var fortfarande hungrig. Tyckte det var konstigt men kom på att det var typ 8 timmar sedan jag åt sist. Beställde in frukttallrik och en efterrätt. En riktigt fin frukttallrik och en god dessert. Nu var jag mätt.

@Branten skrev att det var dåligt utbud av filmer och jag håller med. De som är sevärda har jag sett. Nu tittar jag på Eddie the eagle. Har lite tankar kring högtalarmeddelanden. De som är standard borde man få välja språk, ha hörlurar på sig så spelas det upp. Vem orkar höra på 3-4 olika språk? Det som sker akut kan jag förstå att man måste höra allt. Kaptenen bör minimera sitt väder och vind prat. Det hände inte så mycket mer spännande innan landning. Nätet var bedrövligt. Försök undvika det. Inte värt $ 19.95. Generellt tycker jag nog att ANAs F är bättre än LH. Men LH är bättre på golvet. Kan ha att göra med att vi var så få. Helt plötsligt upptäckte jag att vi var 4! Så privat är det njöt skulle gärna ha en gardin man kan dra för både i LH och ANA. Så det blev än mer privat. När vi klev av var vi några fler ändå. Undra om de kom från bakre delen i planet. Dom var bara där.

Vi i F kom av först. Precis innan jag gick igenom spärrarna mot passkontrollen blev jag ikappsprungen av en kvinna. Jag hade glömt min bok. Skulle ha sagt att jag läst ut den och lämnade den. Nu fick hon springa i onödan.

Det var en del köer i passkontrollen men jag verkar vara den enda från Europa för den kontrollen var tom. Bara att gå igenom. Sen var det säkerhet. Jag är alltid lika förvånad över vad som jag kan göra mellan säkerhetskontrollen på förra flygplatsen, på planet och fram till denna. Men jag antar att vi ska vara glada. Hellre det än att något smäller. Undrar bara hur mycket de fångar? Nu är det turistsäsong och det går långsamt. Jag hade 7 personer framför mig och det stod stilla. Ett tag helt stilla men när det satte igång igen började mannen som stod först sortera bland sina saker. Tur att jag inte hade brådis. Jag fastnade i pipet vilket är konstigt för jag hade typ inget på mig och fastnade inte i förra. Det är som en slumpgenerator.

Nu påbörjades letning av lounge. Tror jag landade på B. Fick gå till A om jag inte skulle igenom alla kontroller igen sa dom. Så jag gick och gick. Med det känns längre än vad det är. Möte flera som sprang. Skönt att slippa vara så stressad. Nu sitter jag här och skriver och funderar på en tupplur. Det märks att man inte är i Japan längre. Folk för så mycket mer ljud. Spelar upp klipp utan hörlurar, pratar högt i mobil eller med varandra. I Japan pratar de aldrig i mobilen så andra hör. Man visar alltid hänsyn. Folk är surare med. I Japan får man alltid ett leende.

Nu har jag skrivit detta på iPad så det kan vara massor av typos då jag inte har fingersättning och det blir konstiga autokorrekt. Ni får ha överseende med det.
 

Johanna

Medlem
Lite snacks och mat och säng
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Ja, det är slumpgenerator på säkerhetscheckarna. Antar att det är så inte säkerhetspersonalen ska somna.
Eller att att även terrorister med plastsprängmedel inte ska känna sig allt för säkra?
 

Dr. Miles

Expert
Tack för trevlig läsning.
Det är intressant att läsa hur en kvinna upplever saker och ting när de reser.
De flesta reserapporter här skrevs av män så det är extra intressant.

Hotell i Japan har sällan eller aldrig lotion. Upptäckte det sist när jag åkte utan.
Då har du bott på "fel" hotell i Japan.
I stort sett alla Love hotels har lotions och även lotions för andra ändamål. ;)

Första stoppet blev Daiso, femman och tian, där allt kostar 100 Yen. Det blev en korg full.
Tyvärr Daiso har inte 100 JPY på allt sedan några år tillbaka. Det är dock fortfarande billigt.

Under hela tiden fick jag inte ordning på sömnen. Somnade tidigt och vaknade väldigt tidigt. En natt ringde det kl 1 sen kunde jag inte somna om då jag gått och lagt mig kl 20. Näst sista natten gick jobbtankarna runt så var tvungen att gå upp och fixa lite. Blev dåligt med sök
Du stannade inte många nätter i Japan så det var kanske lika bra att du inte anpassade dig till Japan tid.
Annars brukar jag gå (om tiden finns) till massage och sova under massagen.
En tupplur gör att jag mår bättre och jag kan hantera min jetlag också bättre.

Förr när jag kunde välja rutt och datum till mina kundbesök, brukade jag att lägga till stopover i Bangkok ett par dagar innan jag åkte vidare till Kina, Japan, Korea. (Det var när bmi Diamond Club fanns...)

Det negativa är att det var dyrt att äta på hotellet men jag såg att det fanns massor runt omkring.
Om man bor på ett femstjärnigt hotell, så kostar restaurangen på hotellet därefter.

Det betyder dock inte att man får bättre mat än andra ställe. I synnerhet i Japan.
Det finns så många lokala billiga matställe som man inte ens behöver att pröjsa 3.000 JPY för både mat och dryck (inkl. alkoholhaltiga).

Gillar stolarna för barn som finns inne på toaletterna. Undra om de finns på herrtoa med.
Ja, det finns den där bebishållaren även på herrota.
 

Johanna

Medlem
Tack @Dr. Miles Jag har skrivit slarvigt om Daiso men det allra mesta kostar fortf 100 pengar. Tänkte att ingen skulle märka min förenkling :)

I påökas höll det på att bli Love hotels då jag var extremt sent ute i högsäsong.

Jag vet därför brydde jag mig inte så mycket om tiden. Jag var också själv nu så kunde göra som jag ville mar inte upplevt det som ngt problem tidigare.

Jag trodde det bara var 4*?
Jag visste prisklassen innan och tänkte att jag inte kommer äta där men sen blev jag lat.

Bra med toan. Borde finnas i fler länder. Vad gör man liksom av ett barn om man är själv.

Tack för förtydligandena. Jag märker själv att vissa saker som andra tar upp inte är så viktiga för mig såsom vilken bil jag får åka till planet.
 

Brandten

Medlem
@Johanna gGrattis till 1000 inlägg! :)

Du har ju haft en (nästan) identisk resa som mig med antal pax, väder, flyg, upplevelse. Känns nästan som vi gjort resan tillsammans på något sätt! :)
Kul att du uppskattade vissa av mina tips, som jag i min tur fått av andra här på forumet.

Sen kan jag ju inte låta bli att bli lite... nej MYCKET avundsjuk på ditt Rimowa kit som de sa att de bytt ut mot Samsonite som jag fick!
Får se om någon nappar på bytesförslaget.
 
Toppen