Senaste nytt

Arlanda – Tokyo i första klass med Lufthansa och ANA

Trevlig rapport, gillar väskan skarpt!

Känns som att de bara är sommarpraktikanter på Arlanda som inte har någon koll alls när de gäller första klass pax på Lufthansa. Du har ju rätt till att få en hållare till boarding pass, och samtidigt få den incheckade väskan taggad med "HON priotag". De va något som jag och @MarSecLtd fick bråka oss till för de va ju tydligt att kvinnan bakom disken på Arlanda hade mycket bättre koll än oss och att hon sa att de inte alls gör någon skillnad mellan business och första klass passagerare. Även problem att lägga in EBD numret i bokningen och ber henne göra de och då får man svaret att de är helt onödigt då de är en award, jo säger jag och att de visst spelar roll om någon irrops skulle inträffa.

Mailade sen Lufthansa gällande detta utöver bra feedback till customer relations. Tog bara 3 dagar innan de faktiskt ringde upp mig och beklagade att servicen på Arlanda va så dålig och att de direkt skulle ta tag i detta. De skickade även ett långt mail i efterhand och tackade för feedback.
 

Johanna

Medlem
Efter jag vaknade upp så gick jag ner till 7/11 och bunkrade upp lite vatten och annat att dricka. Tycker det är för hutlösa priser i minibaren. Var för trött att gå ut så jag beställde Rom service, en club sandwich. Man ska aldrig beställa annat än lokal mat. Somnade vi 20 och vaknade upp kl 3 och försökte somna om till kl 4 då gick jag upp. Hungrig väntade jag på att frullen skulle öppna. Min tanke vid boka det av resa var att ta det lugnt och hänga vid poolen. Därav val av hotell ANA Continental. En stor bra pool. Resmålet blev utifrån var jag hittade biljetter. Hade inte ens i tanken att det kunde regna i Japan men juni verkar vara regnmånaden. Fördelen med storstad är att det alltid finns annat att göra än bada.

De två första dagarna var favoritgrejer Irina favoritstadsdelar där jag också hittar. Första stoppet blev Daiso, femman och tian, där allt kostar 100 Yen. Det blev en korg full. Den tredje dagen så tittade solen fram. Var tillbaka på hotellet på eftermiddagen och sen till poolen. Det kostar att bada. Tycker ofta set gör det på hotell i Japan. Vid poolen samlades ett helt rugby lag från Skottland. Intressant hur det blir annan stämning när det är fullt med manliga hormoner omkring. Dom små japanerna kände sig störda av de 2 meter långa och väldigt muskulösa rugbyspelarna. Dom små spensliga flickorna som försökte poserade naturligt vid poolkanten. Fördelen tycker jag är att det inte blir så packat med folk. Dag fyra spenderades hela dagen vid poolen. På kvällen provade jag hotellets restaurang The Steakhouse och wangubiff. Alla restauranger på hotellet var dyra. Maten var ok men inte i närheten av det mött jag ätit på restauranger på stan till mindre än halva priset. Frukosten är i alla fall fantastisk på hotellet. Det är bra rum, bekväma sängar och litet badrum. Hotell i Japan har sällan eller aldrig lotion. Upptäckte det sist när jag åkte utan. Det är en sak jag funderat över på loungen på Arlandas toaletter, varför har de inte lotion? Man blir ju så torr när man flyger. Jag tyckte mycket om ANA hotellet. Det är stort men kändes aldrig fullt. Varit med om kaos på frukostarna men det var det aldrig här. Jag fick sällan vänta på hissen särskilt länge. Det är nära metron även om man väl där får gå en bit men så är det nästan överallt. Ginzalinjen går härifrån. Det är en bra linje enligt mig. Jag hann inte utforska området omkring då jag mest var i andra delar av staden. Det negativa är att det var dyrt att äta på hotellet men jag såg att det fanns massor runt omkring.
 

Johanna

Medlem
Vill du ha en meny på engelska. Gärna va snällt
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Johanna

Medlem
Under hela tiden fick jag inte ordning på sömnen. Somnade tidigt och vaknade väldigt tidigt. En natt ringde det kl 1 sen kunde jag inte somna om då jag gått och lagt mig kl 20. Näst sista natten gick jobbtankarna runt så var tvungen att gå upp och fixa lite. Blev dåligt med sök
Men. Fördelen var att jag kunde hänga låset till frullen och ära i lugn och ro. Ställde ändå väckarklockan. Tio timmar senare vaknade jag upp av väckarklockan. Gissar att jag var trött. Åt frukost och checkade ut. Jag vaskade pyjamasen från LH. Den var så gräsligt ful jag kommer aldrig använda den. Vem passar i den hiskeliga färgen?
Allt gick smidigt. Ingen kö till incheckningen i F men däremot kö till business. Tog mig till ANA Suite. Jag gillade den. Det fanns små bås såsom deras säten i F men alla var upptagna. Jag tog en stol vid fönstret. Hade planerat ett glas Champagne men det var för tidigt. Tack vara @Branten var jag inte i loungen för tidigt. Fick en timme där vilket räckte. Kollade in maten men det fanns nästan inget att äta, mycket konstigt.

Fick gå till gaten själv. Det var säker 50 meter. Det var en lö för business som var den längsta jag sett till business, en till ekonomi där det inte stod någon alls. De visste,väl att det inte var någon ide än. Sen var det en kö för F och ANAs elite vad de nu heter. Men det stod inte att det var för First så jag var tvungen att fråga för att hamna rätt.

Jag har plats 1K, fick den vid bokning så har inte valt själv. Trodde inte jag skulle se ut alls men tycker jag ser ok även om jag förstår vad det klagas om. Nu regnade det igen i Tokyo så oavsett är det ingen utsikt. Fick ett glas Krug innan start. Smakade bra. Det låg en pyjamas, en cardigan, en filt, ett par hörlurar och ett Rimowakit vid sätet. Fick sedan välja från en korg annat. Tog lite smått och gått. Började gå igenom alla små bås som fanns. Gillar det för mobilen bäst men det borde gå och ladda. Vi är totalt tre i första klass. Tror det blir en flygvärdinna per person. Det är lite hemligt med dom här båsen man sitter i. Har ingen aning om hur många vi är eller vad folk gör om man inte reser på sig.
 
Toppen