Senaste nytt

Argentina & Buenos Aires-tråden

johan_fbg

Medlem

JohannesE

Medlem
Verkar som att ARS har dippat ganska ordentligt gentemot SEK de sista dagarna. Är det kanske läge att växla SEK -> ARS på den officiella kursen nu istället för USD på svarta marknaden?
 
Verkar som att ARS har dippat ganska ordentligt gentemot SEK de sista dagarna. Är det kanske läge att växla SEK -> ARS på den officiella kursen nu istället för USD på svarta marknaden?
Bra fråga. 1 USD ger tydligen 14-15 ARS på svarta marknaden enligt vänner i Buenos Aires. 14 ARS = ca 9 kr enligt min växelkurs - app. Dollarn kostar ca 8,5 kr just nu, dvs ca 0,5 kr mindre . Växlingspåslagen varierar ju mellan olika banker, men enligt den här uträkningen så kan man tjäna på att köra direkt kronor till peso. Eller har jag fel?

Åker lördag btw.
 

NyfikenGrau

Medlem
Lite halvt off-topic kanske, men tycker ni som varit i Argentina att man får mycket för pengarna där? Hur står sig landet jämfört med traditionellt prisvärda länder som Sydafrika och Thailand?
Stor skillnad mellan Buenos Aires och exempelvis Mendoza eller Bariloche?
 

johan_fbg

Medlem
Lite halvt off-topic kanske, men tycker ni som varit i Argentina att man får mycket för pengarna där? Hur står sig landet jämfört med traditionellt prisvärda länder som Sydafrika och Thailand?
Stor skillnad mellan Buenos Aires och exempelvis Mendoza eller Bariloche?

Första gången jag var i Argentina var allt superprisvärt och jag tror inte det skilde sig så mycket mellan BaAs och Mendoza exempelvis. I år har jag bara varit i BaAs än så länge och upplever priserna som kanske 3 gånger högre. Köpte precis en Warsteiner (33 cl) öl för 40:- på hål-i-väggen-restaurang om det kan fungera som riktmärke. Upplever exempelvis Thailand som mer prisvärt men även Sydafrika, trots att det var några år sedan (2009) jag var just där.

Sedan är det ganska svårt att säga något om en generell prisbild i Argentina just nu. En tunnelbanebiljett går lös på 3:- vilket man inte kan klaga på. Sedan kostar biljetter till Rolling Stones från 1500:- (VIP kostar 10000:) vilket jag upplever som ganska saftigt.

Vi, två vuxna och ett barn, har efter tre veckor i BaAs gjort av med 10000:- plus hyra vilket är bra mycket mindre än hemma i alla fall. Inte så mycket shopping men restaurang 1-2 gånger per dag, oftast med öl eller vin.
 

johan_fbg

Medlem
Bra fråga. 1 USD ger tydligen 14-15 ARS på svarta marknaden enligt vänner i Buenos Aires. 14 ARS = ca 9 kr enligt min växelkurs - app. Dollarn kostar ca 8,5 kr just nu, dvs ca 0,5 kr mindre . Växlingspåslagen varierar ju mellan olika banker, men enligt den här uträkningen så kan man tjäna på att köra direkt kronor till peso. Eller har jag fel?

Åker lördag btw.

Om du vet något ställe som ger 15 ARS för en dollar får du gärna dela med dig! Läste att den svarta kursen nu ligger på knappt 14. Har ännu inte testat att ta ut på ATM men "har hört" att du bara kan ta ut 1000 ARS per försök och att den argentinska banken lägger på 80 ARS i avgift per uttag. Om det stämmer kommer jag fortsätta att skicka pengar via SmallWorld.

EDIT: Kursen på SmallWorld ligger i dag på 1,55 ARS för varje krona.
 
Om du vet något ställe som ger 15 ARS för en dollar får du gärna dela med dig! Läste att den svarta kursen nu ligger på knappt 14. Har ännu inte testat att ta ut på ATM men "har hört" att du bara kan ta ut 1000 ARS per försök och att den argentinska banken lägger på 80 ARS i avgift per uttag. Om det stämmer kommer jag fortsätta att skicka pengar via SmallWorld.

EDIT: Kursen på SmallWorld ligger i dag på 1,55 ARS för varje krona.
Du är ju på plats och har bäst koll så det stämmer säkert.
 

JohannesE

Medlem
EDIT: Kursen på SmallWorld ligger i dag på 1,55 ARS för varje krona.

Google

Verkar som de följer varandra ganska bra nu efter att de släppt på foreign currency policyn då? Med andra ord är det hugget som stucket att växla ARS direkt på forex/använda kort på plats och växla in USD för att sedan raida svarta marknaden?
 
Ja, jag fattar inte dollar-grejen. Vände i dörren på Forex idag. Dom ville ha 9 kr för $1. Hotellet vill ha 6169 ARS eller 663 USD, kort eller kontant - jag bestämmer (mailade dom och frågade nu). Betalar jag det med kort i ARS kommer det bli minus 4000 kr på kontot (kurs 0,65). Betalar jag med cash sverigeinköpta USD kommer det ju kosta cs 6000 kr! Så, kommer skippa dollarn.
 

JohannesE

Medlem
Ja, jag fattar inte dollar-grejen. Vände i dörren på Forex idag. Dom ville ha 9 kr för $1. Hotellet vill ha 6169 ARS eller 663 USD, kort eller kontant - jag bestämmer (mailade dom och frågade nu). Betalar jag det med kort i ARS kommer det bli minus 4000 kr på kontot (kurs 0,65). Betalar jag med cash sverigeinköpta USD kommer det ju kosta cs 6000 kr! Så, kommer skippa dollarn.

Får känslan att av att hela USD -> ARS upplägget föll i samband med att Argentina nu tillåter köp av utländsk valuta igen och den officiella SEK -> ARS / USD -> ARS kursen därmed stabiliserades gentemot den tidigare svarta kursen. Men jag kan vara ute och cykla helt.
 
Toppen